Gå til innhold

lakere over bengalakk

Ranger emnet

laguna-95

Anbefalte innlegg

Nei det går ikke. Bengalakken MÅ av dersom du vil ha et bra resultat. I beste fall får du kokinger i lakken.

MEN, i stedet for å slipe, så hadde jeg prøvd en slik kjemisk stripper i stedet. Du smører på, lar virke en god stund så kan du vaske av bengalakken med såpevann. Vet ikke om f.eks. Reprin virker på bengalakk, men det kan du høre med folka på malesjappa om. Dette tar litt tid, men du slipper å stå til dommedag å slipe, å ikke få et bra resultat uansett.

Etter du har strippa vekk all lakken og vaska det, så pusser du over en gang over alt, for så å bruke silikonfjerner for å rense helt, så grunner du med passende grunning alt etter hva materiale underlaget er laget av. Er det plastikk så må du f.eks bruke plastikk grunning. Så kan du lakkere oppå det.

Men ALDRI ALDRI ALDRI noen gang bruk bengalakk på et sted der du har annen lakk i planene, for bengalakk passer ikke med noe! Det vil bare koke.

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det går ikke. Bengalakken MÅ av dersom du vil ha et bra resultat. I beste fall får du kokinger i lakken.

MEN, i stedet for å slipe, så hadde jeg prøvd en slik kjemisk stripper i stedet. Du smører på, lar virke en god stund så kan du vaske av bengalakken med såpevann. Vet ikke om f.eks. Reprin virker på bengalakk, men det kan du høre med folka på malesjappa om. Dette tar litt tid, men du slipper å stå til dommedag å slipe, å ikke få et bra resultat uansett.

Etter du har strippa vekk all lakken og vaska det, så pusser du over en gang over alt, for så å bruke silikonfjerner for å rense helt, så grunner du med passende grunning alt etter hva materiale underlaget er laget av. Er det plastikk så må du f.eks bruke plastikk grunning. Så kan du lakkere oppå det.

Men ALDRI ALDRI ALDRI noen gang bruk bengalakk på et sted der du har annen lakk i planene, for bengalakk passer ikke med noe! Det vil bare koke.

har du prövd og hatt fyller på bengalakk? mener en sa til meg en (Lakkerer) at det gikk uten at det kokte men har ikke prövd selv da hmm dette må pröves en dag:)

volvo no turboshit real power only

http://www.bilforumet.no/200-serien/205733-244-volvo-v8-makeover-p-bilen-motor.html

sveier rust og ordner småting send pm hvis du trenger det östfold:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer alt an på hva slags fyller det er. Kan være det er noe som virker, jeg er da ikke lakkerer, men fyller er et vidt begrep, da det er så mange typer, men hovedregelen vil jeg fremdeles påstå er at bengalakk må vekk. Bengalakk er også myk i forhold til vanlig billakk, noe som også veier strengt for å strippe det helt.

Mange sier noe som at "lakker med mange tynne strøk" og lignendes, men min erfaring er at det er ingenting som er godt nok utenom å fjerne årsaken til at den koker.

Har nevnt det før her en gang, far min lakkerte ei dør med bengalakk, sort. Etter litt fant han ut at et strøk til skulle være good, og han spraya med spraylakk. Det kokte og kokte, nytta ingenting hva vi gjorde, døra måtte slipes helt ned igjen før ny lakk (denne gangen IKKE bengalakk) kom på.

Men prøv kjemisk stripping, det virker hinsides bra altså, og er sykt effektivt dersom den biter på bengalakken... Letter arbeidet 1000 timer og 10 senebetennelser mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tenker på er f.eks. Reprin, jotun?, som er en kjemisk stripper. Den funker jo aldeles utmerket på oljemaling og lakk på f.eks. dørstokker... Jeg har strippa både lakk og oljemaling av treverk, laminatgulv, plast og flisegulv med dette, og det funker helt vanvittig bra. fikk hakeslepp når jeg så hvor godt det virka første gangen... Men jeg vet Reprin har visse forbehold, materialer det ikke bør brukes på, mener f.eks. det er snakk om vinyl belegg pluss en del andre...

Desverre har jeg ikke boksen i garasjen nå, så jeg får ikke kikka etter.

Men det finns helt sikkert en stripper som tar bengalakken, siden det finns som tar helt normal oljebasert maling tenker jeg... OG i så fall er det et glimrende alternativ til som sagt å pusse til dommedag... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfår legge tynne lag med fyller?

Blir det ikke lettere og bedre kostnads messig å seale bengaen med en sealer, evt vanngrunning, reagerer svært sjeldent :)

Å så 2 gode lag fyller, noe man må ha usnett pga alle porene i top coaten/overflata på glassfibern :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider