laguna-95 Skrevet Oktober 11, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2008 hei. har et kapell/boks til plane på hi-luksen min. det ble rulle malt med bengalakk for ca et halvt år siden. og siden jeg skal lakere bilen nå tengte jeg og lakere boksen i samme farge. så lurer jeg på om jeg bare kan matte ned bengalakken og lakere? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo d6 Skrevet Oktober 11, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2008 Det går til helvette! Bengalakken må slipes helt av! Jævla drit den bengalakken! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MGR Skrevet Oktober 11, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2008 slip så mye du kan, og lakk jævlig tynne strøk.. da kan det gå.. Siter -BMW e30 320 tramp drifter posjekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
244 volvo v8 Skrevet Oktober 11, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2008 spröy på fyller först da går det... TRUR JEG:angelsmili: Siter volvo no turboshit real power only http://www.bilforumet.no/200-serien/205733-244-volvo-v8-makeover-p-bilen-motor.html sveier rust og ordner småting send pm hvis du trenger det östfold:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
technobreath Skrevet Oktober 11, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2008 Nei det går ikke. Bengalakken MÅ av dersom du vil ha et bra resultat. I beste fall får du kokinger i lakken. MEN, i stedet for å slipe, så hadde jeg prøvd en slik kjemisk stripper i stedet. Du smører på, lar virke en god stund så kan du vaske av bengalakken med såpevann. Vet ikke om f.eks. Reprin virker på bengalakk, men det kan du høre med folka på malesjappa om. Dette tar litt tid, men du slipper å stå til dommedag å slipe, å ikke få et bra resultat uansett. Etter du har strippa vekk all lakken og vaska det, så pusser du over en gang over alt, for så å bruke silikonfjerner for å rense helt, så grunner du med passende grunning alt etter hva materiale underlaget er laget av. Er det plastikk så må du f.eks bruke plastikk grunning. Så kan du lakkere oppå det. Men ALDRI ALDRI ALDRI noen gang bruk bengalakk på et sted der du har annen lakk i planene, for bengalakk passer ikke med noe! Det vil bare koke. Siter Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil Toyota Carina 2 1986 - Solgt Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
laguna-95 Skrevet Oktober 12, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2008 takk for svar, da er det bare og finne frem bånn sliperen da :P er heldigvis store flater. underlaget er glass-fiber.. også lurer jeg litt på. hvor mye lakk bør jeg beregne for lakering av hilux. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
244 volvo v8 Skrevet Oktober 12, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2008 Nei det går ikke. Bengalakken MÅ av dersom du vil ha et bra resultat. I beste fall får du kokinger i lakken. MEN, i stedet for å slipe, så hadde jeg prøvd en slik kjemisk stripper i stedet. Du smører på, lar virke en god stund så kan du vaske av bengalakken med såpevann. Vet ikke om f.eks. Reprin virker på bengalakk, men det kan du høre med folka på malesjappa om. Dette tar litt tid, men du slipper å stå til dommedag å slipe, å ikke få et bra resultat uansett. Etter du har strippa vekk all lakken og vaska det, så pusser du over en gang over alt, for så å bruke silikonfjerner for å rense helt, så grunner du med passende grunning alt etter hva materiale underlaget er laget av. Er det plastikk så må du f.eks bruke plastikk grunning. Så kan du lakkere oppå det. Men ALDRI ALDRI ALDRI noen gang bruk bengalakk på et sted der du har annen lakk i planene, for bengalakk passer ikke med noe! Det vil bare koke. har du prövd og hatt fyller på bengalakk? mener en sa til meg en (Lakkerer) at det gikk uten at det kokte men har ikke prövd selv da hmm dette må pröves en dag:) Siter volvo no turboshit real power only http://www.bilforumet.no/200-serien/205733-244-volvo-v8-makeover-p-bilen-motor.html sveier rust og ordner småting send pm hvis du trenger det östfold:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
technobreath Skrevet Oktober 13, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2008 Kommer alt an på hva slags fyller det er. Kan være det er noe som virker, jeg er da ikke lakkerer, men fyller er et vidt begrep, da det er så mange typer, men hovedregelen vil jeg fremdeles påstå er at bengalakk må vekk. Bengalakk er også myk i forhold til vanlig billakk, noe som også veier strengt for å strippe det helt. Mange sier noe som at "lakker med mange tynne strøk" og lignendes, men min erfaring er at det er ingenting som er godt nok utenom å fjerne årsaken til at den koker. Har nevnt det før her en gang, far min lakkerte ei dør med bengalakk, sort. Etter litt fant han ut at et strøk til skulle være good, og han spraya med spraylakk. Det kokte og kokte, nytta ingenting hva vi gjorde, døra måtte slipes helt ned igjen før ny lakk (denne gangen IKKE bengalakk) kom på. Men prøv kjemisk stripping, det virker hinsides bra altså, og er sykt effektivt dersom den biter på bengalakken... Letter arbeidet 1000 timer og 10 senebetennelser mindre. Siter Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil Toyota Carina 2 1986 - Solgt Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JoCCe Skrevet Oktober 14, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2008 Ja, men funker kjemisk stripping eller malingsfjærner siden det ikke er noen herder i bengalakken? har ikke prøvd selv så kan hende dette funker. Siter 97' Ford F-150 "Svt Lightning" BMW 325i 90' E30 Nissan King Cab X bil: Bmw 325i e30, bredda, modda m-tech 1 osv X bil: Bmw 520i 24v, Rieger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
technobreath Skrevet Oktober 14, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2008 Det jeg tenker på er f.eks. Reprin, jotun?, som er en kjemisk stripper. Den funker jo aldeles utmerket på oljemaling og lakk på f.eks. dørstokker... Jeg har strippa både lakk og oljemaling av treverk, laminatgulv, plast og flisegulv med dette, og det funker helt vanvittig bra. fikk hakeslepp når jeg så hvor godt det virka første gangen... Men jeg vet Reprin har visse forbehold, materialer det ikke bør brukes på, mener f.eks. det er snakk om vinyl belegg pluss en del andre... Desverre har jeg ikke boksen i garasjen nå, så jeg får ikke kikka etter. Men det finns helt sikkert en stripper som tar bengalakken, siden det finns som tar helt normal oljebasert maling tenker jeg... OG i så fall er det et glimrende alternativ til som sagt å pusse til dommedag... :) Siter Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil Toyota Carina 2 1986 - Solgt Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Darty Skrevet Oktober 14, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2008 Men om den tar bengalakken er det vel også stor fare for at den biter i seg glassfiberen også.. Siter 1973 Pontiac Firebird 2007 VW Passat 2.0 TDI [X] 1961 VW Boble [X]1983 VW Golf MK1 OldSchool [X]1988 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
technobreath Skrevet Oktober 15, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 15, 2008 for?? Siter Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil Toyota Carina 2 1986 - Solgt Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elanzer Skrevet Oktober 18, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 18, 2008 finn fram 60 papiret eller 40 papir og puss vekk ALT... også matte ned med 400 papir, legge 3 - 5 "tynne" lag med fyller... matt ned denne også lakke oppå... funker som fjell :) Siter x 86 Mazda RX7 Turbo II - 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JoCCe Skrevet Oktober 18, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 18, 2008 Hvorfår legge tynne lag med fyller? Blir det ikke lettere og bedre kostnads messig å seale bengaen med en sealer, evt vanngrunning, reagerer svært sjeldent :) Å så 2 gode lag fyller, noe man må ha usnett pga alle porene i top coaten/overflata på glassfibern :P Siter 97' Ford F-150 "Svt Lightning" BMW 325i 90' E30 Nissan King Cab X bil: Bmw 325i e30, bredda, modda m-tech 1 osv X bil: Bmw 520i 24v, Rieger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet Oktober 21, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2008 Noen enkel måte å finne ut om det er benga? Og; Om man bruker sprøyte, kan man få et "bra" resultat?(med benga) Det høres nemlig mye lettere ut enn å slipe, og leke med kjemikalier, bare for å kunne legge på billakk(jobber med bobil, så finish er ikke dødsens viktig) Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg