Gå til innhold

mk1: 4 eller 5 gir?


Laaars

Anbefalte innlegg

Hvis man kjøper en mk1, har den 4 eller 5 gir da?

Regner med at man kan få 5 trinns kasse til den? Er dette svindyrt eller ligger det på en normal pris?

 

Vurderer en mk1 og pusle med til jeg blir 18... skal brukes som gatebil, men hadde ikke gjort noe om det hadde vært litt gromdeler på den... litt rally-inspirert.

 

Må selvsagt ha breddere... :)

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er en 4 trinns. men man må bygge om girtunnell for å få plass til en quife eller rs 2000/rocket kasse dersom bilen er en 1600 eller mindre orginalt. Det lønner seg å kjøpe en bil som er omtrent ferdig, ettersom at det blir skikkelig dyrt og mye jobb å bygge en fra bunn.

Du må nok regne med alt fra 80000,- og oppover hvis du skal ha en som er passe bra med 2 liter og grom deler... Du kommer nok til å bruke mye mer enn det hvis du skal bygge selv.

og du må kunne bygge bil, sveise, skru osv... det blir ikke noe "pusling ved å bygge en grei funksjonell mk1/2 som skal bli delvis rally rigget.

LARSEN RACING dvp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegala: Hørtes ut som mye jobb... jeg kan bygge bil, sveise og skru, men har ikke vært borti så mye motor og gir.

Regner med å bruke litt penger på den ja, men gir er kanskje ikke første prioritet som Mark1 sier.

 

Er det no håp for en mk1 1300? Går den dålig? Enkle trim-metoder?

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Laaars

Vegala: Hørtes ut som mye jobb... jeg kan bygge bil, sveise og skru, men har ikke vært borti så mye motor og gir.

Regner med å bruke litt penger på den ja, men gir er kanskje ikke første prioritet som Mark1 sier.

 

Er det no håp for en mk1 1300? Går den dålig? Enkle trim-metoder?

 

ingen håp.. begrav den.. kjøp heller en 1600 sport motor.. borr til 1760 ccm og port topp. hvass kam 45 webere=ca 140 hk

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Laaars

Såpass ja?

 

hehe... jaja, blir vel til det da. Må bare finne et sted å ha bilen.

 

Du skal ikke kjøpe bil først da? Så finne et sted å ha den?

- 1995 Celica 2.0 GT- med slicks og coilovers til bane

- 2015 Passat 2,0l 150hk TDI

- 2015 Zoe R210

- 1998 Corolla 1.3
x 1974 Boble, 1993 Vectra, 1998 Corolla 1,3, 2011 Outlander, 2008 Passat 4motion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ford4fun

spørs jo hav man skal bruke bilen til da?? RS2000 kasse (4-tr) er jo greit ved vanlig herjing, mens 5tr er bedre ved lengre kjøring?? eller??

 

spiller egentlig liten rolle.. dette er jo biler en ikke legger ut på en 60 mils tur hver helg med.. så en 4 trinns holder hvis en bruker fornuften.. men med veldig mye langkjøring villle jeg hatt en 5 trinns.. Blir jo litt ombygging med festebrakett for å få 5 trinns..

 

For mye jobb hvis en skal ha en 1300..bruker masse bensin og går fryktelig dårlig. nesten like dårlig som opel 1200.

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sierra fem trins pleier å koste ca 500 på qxl. I tillegg trengs en 7.5" 23 spline clutch, feks fra sierra 1.6 eller kjøpes fra rallydesign for ca£40, de har også brakettene som trengs for å senke girbokstraversen for ca £10

Mellomakslingen bør også byttes til rs2000 typen eller du kan mekke sammen den originale med den som var på femtrinskassa

 

Kokebøker på nett:

http://www.dominicbolton.freeuk.com/gearbox.html

http://classicrsfords.co.uk/5speed_conversion.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by benredik

 

hva med 205'en du planla? hva med golf mk2 med tt motor? hva med escort mk2?

 

mange store ord, lite handling.

Ja, alt er planlagt til siste detalj så jeg har fortsatt tanker rundt dette...

Som du kanskje har fått med deg skal jeg flytte, og derfor har ikke dette blitt noe av. Hadde jeg fortsatt bodd her hadde jeg allerede hatt en Golf mk1 og vært i gang med den... var å så på mange forskjellige og bestemte meg for å kjøpe den ene helt til jeg fikk vite at jeg måtte flytte.

 

Og i perioden deretter har det svingt litt, er litt usikker på hva slags bil jeg skal velge, men nå tror jeg valget har falt på Escort mk1...

 

Jeg jeg har fortsatt lyst på både 205 og Golf mk1, og det er jo ikke akkurat de mest uoppnåelig drømmene, så det kan nok bli noe av det også...

 

 

Speeder: Nja... blir liten vits for om jeg kjøper den nå så må jeg ha skilter på den osv... og forsikring. For det er lite populært å ha biler uten skilt stående på parkeringsplassen for en blokkleilighet...

 

deluxe: Takk for info... skal se om jeg får "sorted it out"....

Hvis jeg kjøper en 1300, er det en enkel sak å montere 1600 motor i denne da?

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår