Gå til innhold

Kontraktsbrudd?

Ranger emnet

Tiburon

Anbefalte innlegg

Litt av en historie dette her, vil bare ha deres mening...

Kjøpte en relativt dyr demobil fra en forhandler i Kristiansand i fjor; skrev kontrakt i september, og bilen ble levert i november.

Da jeg prøvekjørte bilen i august hadde den en liten bulk i venstre bakskjerm (en uheldig plassert albue visstnok), men dette skulle fikses og bilen skulle være strøken. Fremgår også av kontrakten at kjøpet kan heves om bilen har vært av veien før mottagelse.

Fikk så bilen i desember, og den så fin ut. Men synes det var antydning til noe rart på skjermen fortsatt, men det er rimeliug mye linjer på bilen, så overbeviste til slutt meg selv om at det skulle være slik.

Så kom juni, og bilen skulle selges. Kjøper besiktiget bilen sammen med meg, og alt var bra, men finansieringen hans krevde en tilstandsrapport, noe som ikke burde by på problemer ved en nesten ny bil.

Oh no!

Mekanikeren hadde litt av hvert å påpeke; bulken som jeg synes jeg så, var jo fortsatt der, og mye større enn den var i fjor... i tillegg er hele skjermen omlakkert, så bilen fikk en kraftig fargeforskjell.. til info var den "gamle" bulken av den typen som fint kan rettes uten lakkering. Men det stopper ikke der.. lakken flasser nå rundt tanklokk og bakluke, og skjøtene er ikke skikkelig maskerte. Pussespor i lakken er det også plenty av.. I tillegg er bakluka tuklet med av en eller annen grunn, sammenliknet med bilder fra test av bilen, står den skjevt.

Kontrakt mellom meg og kjøper var skrevet, gjensto egentlig bare signatur fra begge, og vognkortet er delvis utfylt.

Needless to say, kjøpern trakk seg tvert, og det skjønner jeg!

Men hva er rettighetene mine her?

Prøver å få hjelp fra bilbutikken, men selgeren tilbydde bare å gjøre jobben på nytt.

Bilen var jo solgt, men nå må jeg lide økonomisk for noe som ikke burde vært et tema om alle hadde vært ærlige fra starten, og i dagens marked er slike biler nesten "usalgbare".

Jeg kom med krav om å heve kjøpet, eller i det minste at de kjøpte tilbake bilen til den prisen jeg forlangte for den, men de nekter.

Hva kan jeg gjøre?

Takk!

- John Thomas Nordahl -

- 2007 Honda Civic Type R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om de ikke har vært ærlige i utgagnspunktet etter din mening, så kan det være de ikke ser på det slik, og dersom de sier de kan gjøre jobben på ny, vel så la dem prøve seg... De har generelt rett til å få prøve å rette opp feil før du kan heve kjøpet på den bakgrunn. Om det er noen rett spesifisert utover den generelle retten til heving i kontrakten så er det jo greit dersom feilen berører dette... Men dersom det gjelder om bilen har vært av veien så får du nok ikke uten videre heve kjøpet pga dårlig utført arbeid.

Det beste du kan gjøre er å ikke forlange for mye, men at de får prøve å rette opp i feilen. Er det ikke skikkelig gjordt da, så kan du heve kjøpet ville jeg tro... Men jeg er ikke noen bil jus mann, men alt er beskrevet i kjøpsloven om dette her...

Men la dem prøve seg. En ting du iallefall ikke får dem til å gjøre er å kjøpe bilen tilbake for den prisen du kjøpte den for. Må i så fall gå gjennom en heving av kjøpet da, men de vil garantert ikke tape penger på den måten uten kamp.

Dersom de får prøve å utbedre skadene, så må du få en kyndig du stoler på til å se over reperasjonen. Hvis den ikke er 110% så må du forlange det gjordt om igjen, eller få hevet kjøpet.

Vil tro de vil argumentere med at det er en stund siden du kjøpte bilen, men da må du argumentere med at denne typen feil (flassing f.eks) er ikke noe du oppdager umiddelbart, MEN du burde ha stilt spørsmål fra starten av når det gjelder fargeforskjel og det at bulken fremdeles var der og det med pussemerker. For det er jo dårlig arbeid, så kan være du får problemer siden du ikke har pekt ut dette før nå...

Det jeg sier her er at det ikke er sort hvitt hvordan tolke disse problemene i sammen med lover og regler, I fleste tilfeller så er saken mulig å løse, da som regel med et kompromiss.

Men at noen i det hele tatt kan komme på å love at bilen skulle være helt strøken, det er jo bare tull når det er snakk om en "brukt" bil. Denne er jo ikke brukt, men demobil, dvs. ikke ny. Det finnes ingenting som heter 100% strøkent.

Dersom de ikke klarer å utbedre skaden og du fremdeles vil beholde bilen, bør du få taksert skaden av et annet verksted du stoler på og så forlange tilsvarende penger tilbake.

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...