Gå til innhold

150 i 80 sone

Ranger emnet

gt4wrc

Anbefalte innlegg

Det høres jo bra ut,men blir jo alikevel dyrt dette. Må ut med ca 10-15000 for advokat, saksomkostninger, tapt arbeidsfortjeneste og nytt førerkort. Ikke billig å være trafikksynder i norge. Men en annen ting... Noen som veit om det er noe poeng i det hele tatt å engasjere advokat, eller er dette bare bortkasta penger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med disse straffene er vel igrunn at man ikke skal ha så veeeldig lyst til å risikere det flere ganger...

Noen kriterier må visst være oppfylt for at du skal kunne kjøre gaffeltruck på jobb:

- Politiet må ikke ha lagt ned totalt kjøreforbud ( noe som også vil innebære plenklippertraktor :P )

- Bedriftens policy må tillate at folk med kun truckførerbevis kan føre truck innenfor deres område. Noe ihvertfall min arbeidsplass ikke gjør.

Uansett utfall, så vil nok straffen svi på pungen ( med mindre du da kan overbevise, med grundig dokumentasjon, den dømmende part om at poltiet har gjort grove feil under måling ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tak i advokat nå, må betale 5000kr. Prata med ledelsen på jobben, de mener jeg fortsatt kan kjøre truck inne på lageret vårt, men ikke utenfor fabrikkområdet. I følge advokaten er det så og si umulig å forhandle om tiden jeg mister førerkortet. Det han mener vi kan forhandle om er å prøve å få samfunns-straff istedenfor fengsel. Er forhåpentligvis verd et forsøk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du... Har du ikke krav på en offentlig oppnevnt forsvarer etter straffeprosessloven § 96 første ledd?

Her må noen som har lest straffeprosess mer enn meg gjerne korrigere meg, men jeg kan ikke se at noen av unntakene i bestemmelsen kommer til anvendelse.

(Men det finnes kanskje et unntak jeg ikke er klar over??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ha førerkort i tillegg til truckførerbevis for å kjøre utenfor fabrukkens område. Inne i lageret holder det med truckførerbevis. Om det skulle skje noe dekker ikke forsikring om man ikke har førerkort i tillegg til truckførerbevis utenfor fabrikkens område. Fabrikken våres er 2-delt og det hender at vi må kjøre mellom de 2. Dette er da ca 1 km mellom de 2 avdelingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du... Har du ikke krav på en offentlig oppnevnt forsvarer etter straffeprosessloven § 96 første ledd?

Her må noen som har lest straffeprosess mer enn meg gjerne korrigere meg, men jeg kan ikke se at noen av unntakene i bestemmelsen kommer til anvendelse.

(Men det finnes kanskje et unntak jeg ikke er klar over??)

Ettersom jeg har blitt fortalt får man ikke advokat oppnevnt i en tilståelses-sak. Er dette feil ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
Ettersom jeg har blitt fortalt får man ikke advokat oppnevnt i en tilståelses-sak. Er dette feil ??

ja, man får oppnevnt forsvarer når det er snakk om å idømme ubetinget i mer enn 6 mnd selv om saken pådømmes som tilståelsesdom (strpl. § 99)

som hovedregel har man ikke krav på offentlig forsvarer i vegtrafikksaker (strpl. § 96).

Lenke til kommentar
Del på andre sider