Gå til innhold

b230fk-bygg et par spørsmål

Ranger emnet


Gjest mathiman

Anbefalte innlegg

Hei

 

Motoren er i hus og jeg har et par spørsmål.

 

Jeg bygger om til luftkjølt oljekjøler og i den sammenheng lurer jeg på følgende:

-Kan jeg ta et vannrør fra en b230F som ikke har uttak for vann til "oljekjøler", og sette rett på b230fk'n ? Burde jo være lik størrelse, men den fra b19A passet ikke :D

 

Eller så kan jeg jo stappe en bolt nedi der, og få noen til å sveise sammen, litt jalla men går vel?

 

 

 

Noen som har et bilde av hvordan de har gjort det med feste av bensinpumpebrakett? Finner ikke festehullene, så et bilde hadde hjulpet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, får tettet vannrøret i dag.

 

Hvordan gjør man det med motorfester egentlig?

Sto en b19a i bilen fra før.

Folk snakker om dieselfester fra mekonomen, noe å anbefale?

 

Noen som vet lengden på "gjengerøret" som skal gjennom sandwich og inn i blokka? Noen som har et til salgs btw (i såfall send pm)

 

Ang. tempsensor, må jeg bytte den som gir signal til hjernen også? eller bare den til panelet?

 

Hvordan får man ut hjelpe\balanseakselen egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vanskelig er det å bøye det stakkars røret der litt a ????

 

Røret fra F`motor passer, de er helt like, bare Larset sitt som er bøyd litt

 

 

Røret som sto på den gamle k motoren jeg hadde, var helt likt. Finnes det fler typer? Røre må bøyes fler steder for å passe med feste på bloka og vannpumpa.

1988 Volvo 240 GLE

1987 Hydrolift t-17

Er det ikke det ene, er det FAEN meg det andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røret som sto på den gamle k motoren jeg hadde, var helt likt. Finnes det fler typer? Røre må bøyes fler steder for å passe med feste på bloka og vannpumpa.

 

Mulig det finnes forskjellige typer, men alle B230-rørene skal passe på alle motorene, med eller uten turbo. Må bare bøye litt så de sitter der de skal.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen bilder, og samtidig tilhørende spørsmål :)

 

271098.jpeg

Er det oljetrykksføler til høyre på blokka?

 

 

271100.jpeg

De to slangene på starten av innsuget (v. spjeldet), hva er disse til, og kan jeg fjerne de? Hvis ikke, hvor skal de?

 

271101.jpeg

Er dette riktig svinghjul ?

 

271102.jpeg

-Hullet til venstre i blokka kom det vann ut av til den vannkjølte oljekjøleren. Hva kan jeg bruke for å tette igjen her?

 

-Hullet v. siden av sandwichen (til venstre), hva skal inn her?

 

 

271103.jpeg

-røret rett over svinghulet kommer fra oljepumpa, er dette olje til turboen?

 

271104.jpeg

 

-Siste er bilde fra de to hullene jeg fant til festing av bensinpumpebrakett, det eneste problemet er at braketten fra en b230f-bil, passer ikke med hullene, Går vel greit å bore nye?

Evt. har noen bilder av hvordan dere har gjort det?

 

Håper på gode svar :)

 

Mvh. Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen bilder, og samtidig tilhørende spørsmål :)

 

271098.jpeg

Er det oljetrykksføler til høyre på blokka? ja, den med ledningen på er oljetrykkføler.

 

 

271100.jpeg

De to slangene på starten av innsuget (v. spjeldet), hva er disse til, og kan jeg fjerne de? Hvis ikke, hvor skal de? Bare å tette de, \ fjerne de

 

271101.jpeg

Er dette riktig svinghjul ? JA

 

271102.jpeg

-Hullet til venstre i blokka kom det vann ut av til den vannkjølte oljekjøleren. Hva kan jeg bruke for å tette igjen her? Tettes med den orginale tappeventilen til kjølevannet. Hentes fra en hvilken som helst B230 blokk

 

-Hullet v. siden av sandwichen (til venstre), hva skal inn her? Olje INN på turboen, altså på toppen av turboen.

 

 

271103.jpeg

-røret rett over svinghulet kommer fra oljepumpa, er dette olje til turboen? Det røret er no orgianlt EGR piss, fjern det. Den klumpen over oljepumpa fjernes oxo, og røret opp til innsuget. Hulle i grenrøret og innsuget tettes ved å kappe av røret og banke det flatt.

 

271104.jpeg

 

-Siste er bilde fra de to hullene jeg fant til festing av bensinpumpebrakett, det eneste problemet er at braketten fra en b230f-bil, passer ikke med hullene, Går vel greit å bore nye?

Evt. har noen bilder av hvordan dere har gjort det? Rart, de skal passe der jeg har ringet rundt på bilde under, men er ikke noe problem å lage egne hull, hvilken modell har du. Er den nyere enn ca 78 så skal det være de.

 

Håper på gode svar :)

 

Mvh. Mathias

 

271104a.jpg

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår