Gå til innhold

Problem med min passat...

Ranger emnet

Børdi

Anbefalte innlegg

Har en 2000 mod passat 1.9 TDI 115hk PD. 183 000 km

Har begynt å "kvele" seg når den får full gass.. virker nesten som om den kutter tilførsel av diesel eller no...?? Viss jeg stopper og starter igjen går den bra en stund før den begynner å kutte igjen. Bytta Tannreim, viftereim og reim til klima på 182, men det skulle vel ikke ha no å si ... Noen som har hatt noe lignende problem??

HJÆLP!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig katalysator som er tett. Hadde samme problem med min, da lå det ei kule i kat. som stengte for eksosen. I begynnelsen skjedde det ikke så ofte, men etter hvert porselenen ble rundere og rundere, oftere ble eksosen "tett". Til slutt gikk den bare på tomgang. Jeg har også en 2000mod 115hk PD. Måtte dele katalysatoren for og få den opp. Var så inni jævlig trangt nedi der, at vi ikke fikk løsnet skruene fra kat, til det røret som går midt under. Men så er min automat, og kassen er en del større en manuell. ¨Sveiset kat. og satt på nye bolter. Måtte også løsne motorfeste på høyre side for og i det hele tatt klare og få litt bedre plass.

)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svaret. Det er kanskje en årsak. Det som er litt rart er at det bare skjer når jeg kjører. Prøvd å ruse den den jeg står stille og da er det full fres. Skal prøve å sjekke med diganose-apparat å se om jeg finner no. Hadde en 90 mod Golf TD en gang som jeg kappa kat. og tok ut innmaten. Var litt jobb, så jeg får håpe jeg slipper det her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svaret. Det er kanskje en årsak. Det som er litt rart er at det bare skjer når jeg kjører. Prøvd å ruse den den jeg står stille og da er det full fres. Skal prøve å sjekke med diganose-apparat å se om jeg finner no. Hadde en 90 mod Golf TD en gang som jeg kappa kat. og tok ut innmaten. Var litt jobb, så jeg får håpe jeg slipper det her:)

Du finner ingen feilkoder, det er jeg 100% sikker på. Har du manuell så er det en del bedre plass og skru. Jeg kunne og ruse den uten problem til og begynne med, men så ble det verre med det også. Har du hatt "skrangle" lyder noen plass? Men du kan sjekke den for feilkoder, finner du ingen, så er det med stor sansynlighet katalysatoren.

)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har hatt noen lyder. Men trodde det kanskje bare var noen deksler som lå å skrangla. Reiv du ut all innmaten eller bare tok du ut det som hadde løsna? Kan en annen årsak her være luftmengde-måleren?

Er rimelig sikker på det er katalysatoren da. Ja, tok ut hele innmaten. Blir fin turbo lyd etterpå.:) Er luftmengde måleren gåen, så vil den liksom ikke kveles, men generelt gå dårlig, men bedre en den skikkert gjør nå. Dette er et kjent problem, spesielt at innmaten løsner. Vanligvis gjør folk noe med det før den tettes helt pga. skranglinga.

)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se ny tråd - høres nøyaktig ut som mitt problem... kjørte kanskje 500 km etter at eksosanlegget begynte å skrangle før bilen begynte å gå dårlig. Ikke problem å få turtall uten belastning men når bilen kjørte var det helt "balle". På min (1998 1,9 TDI manuell) fikk jeg med litt lirking lurt ut katalysatoren og det korte, fremre røret i en del fra motorrommet. Ett lett bøyd og spisset armeringsjern gjorde etter litt strev jobben med å knuse restene av katalysatoren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider