Gå til innhold

Import fra USA

Ranger emnet

eXNCCC

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg skal til California for å studere i 3 måneder neste år, og derfor har jeg tenkt til å ta med meg en bil hjem igjen.

Så jeg lurer på om folk kan si hva som er nødvendig for å få en bil hjem, med mulighet for norske skilter.

Dette kan jo være til hjelp for andre også som vurderer dette!

Hvis jeg kjøper bilen når jeg kommer ned til USA hva må jeg gjøre, eller må jeg gjøre noe i det hele tatt for å få lov til å kjøre den der nede frem til jeg skal ha den med hjem ?

Hvordan ordne billig og sikker frakt med container hjem til Norge igjen(Noen som har navn på firma/tlf nr osv) ?

Og hvilken pris er vanlig for dette?

Er det mulig og hva vil i så fall være prisforskjellen hvis du vil ha den fraktet fra vest kysten til Norge, i forhold til hvis det skulle vært fra øst kysten?

Hvilke papirer er viktige, mest i forhold til registrering her hjemme?

Er det lettere og nokså billig å få et import-firma her i Norge til å hjelpe deg med alt som er greit å få litt hjelp til slik at alt blir som det skal ?

Hva er lurt å sjekke på bilen før du eventuelt skal se på den(papirer, bilder) ?

Og hva er viktig å se på i forhold til vanlige feil eller generelt andre ting som er viktige å sjekke opp på bilene i USA?

Takker for alle svar =)

Mitsubishi Eclipse GS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TITLE på bilen som viser hvem som er eier er viktig. Ellers er det moms på prisen av bil og frakt. Så blir det resten av avgiftene for å få på skilter.

Åssen bil tenker du på? Kommer ann på bilen, men du må nok fikse på lysene bak om de blinker rødt, om de er anale på stasjonen.

Parklys må være hvite. Blink lys på sidene, er mange små ting, men det meste er quick fix.

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt det er jeg egentlig klar over :)

Men trenger å vite hvor mye det koster å ordne container og sende den hjem til Norge ?

Også om det går ann å sende den fra vest kysten (california), ellers må jeg kjøre ei uke over til øst kysten ?:P

Avgifter og det som må fikses (moms,reg,lys...) har jeg kontroll over =)

Mitsubishi Eclipse GS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen bil tenker du på? Kommer ann på bilen, men du må nok fikse på lysene bak om de blinker rødt, om de er anale på stasjonen.

Parklys må være hvite. Blink lys på sidene, er mange små ting, men det meste er quick fix.

Min bil blinker rødt, og det har den gjort helt siden den kom til landet for 17 år siden. Er det noe nye regler de har kommet med nå?

Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L

Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bil blinker rødt, og det har den gjort helt siden den kom til landet for 17 år siden. Er det noe nye regler de har kommet med nå?

Din bil kom da sikkert inn på flyttegods regelen, og den regelen finnes ikke lengre, er endel år siden dei fjærnet den regelen nå, se i vognkortet ditt om der står stemplet flyttegods import.

Er bilen 1970 mod eller eldre, så kan lysene være slik som dei skal være i USA, om den er nyere så må dei oppfylle noen andre krav, er bilen 30 år eller eldre, så går den som veteranbil, og er avgifts fri, er den yngre enn 30 år, så må der betales div avgiter i tillegg til mva på kjøpesum og fraktsum

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Din bil kom da sikkert inn på flyttegods regelen, og den regelen finnes ikke lengre, er endel år siden dei fjærnet den regelen nå, se i vognkortet ditt om der står stemplet flyttegods import.

Er bilen 1970 mod eller eldre, så kan lysene være slik som dei skal være i USA, om den er nyere så må dei oppfylle noen andre krav, er bilen 30 år eller eldre, så går den som veteranbil, og er avgifts fri, er den yngre enn 30 år, så må der betales div avgiter i tillegg til mva på kjøpesum og fraktsum

Stemmer det, er flyttegods. Synd vi ikke har den regelen lengre...

Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L

Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Såvidt jeg vet går det kun containershipping fra vestkysten, i hverfall som har videre samband med norden og Norge. Jeg shippet en bil med et firma som heter California Shipping (http://www.calship.com/) og var veldig fornøyd med de. De er såvidt jeg forstod svenskeid(?) og var godt kjent med shipping til Norden. Snakket tilogmed svensk på tlf :) De holder til i LA området, men sjekk nettsiden for mer eksakt info.

Frakten kom vel på ca 11000,- inkl alle havneavgifter og fraktforsikring etc, ferdig levert til Oslo. Betalte de også for opphenting av bilen innad i USA, det utgjorde $379. Veldig akseptable priser med andre ord.

-- 3000GT VR-4 --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Ca 15000 kroner med shipping og forsikring. Det er faktisk billigere om bilen står på dekk, enn i en kontainer.

Da jeg har vært på container båt en tur, så vil jeg bare si... IKKE SETT BILEN PÅ DEKK!!!!!! DEn blir utsatt For vær og vind! Salt og fukt.

For din egendel så sats på en container.

Priser er bare å google litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider