Gå til innhold

Golf IV 1.6 16V - Girkasseproblem

Ranger emnet

fosgate

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte en Highline-versjon av 4'ern først i Juli som var gått 130.000 km, nå har girkassen begynnt å fjuske på 142.000 km. Er 5 giret som er problemet her, funker helt fint så lenge jeg kjører normalt med pådrag, men når jeg slepper gassen får jeg en f***s gnelling og den hopper ut av gir. Tidvis vanskelig å få i gir, men alle gir er uten ulyd når jeg kjører, SÅ, Golf-folket, noen som har vært borti dette? :)

Har hørt mye dritt om kassene til 1.6, hadde en octavia med en 1.6 SR, der måtte jeg bytte kasse på ca 70.000 km :(

Takk for svar, Tom R :)

2007 Skoda Octavia Tour, 1.9 TDI

x - 2001 VW Golf IV Highline

x - 2000 Skoda Octavia 1,6

x - 1991 VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Du kan like godt kjøpe ny kasse med en gang, den er ødelagt, å ta den ut av bilen + åpne kassa + finne ut hva som er galt + fikse problemet + montering av kasse igjen = dyrere enn å kjøpe en brukt kasse.

Søk her, Svenske bildelebase: http://bildelsbasen.se/ her er direkte link til 5 speed manuell til 1.6 mod: http://bildelsbasen.se/?index=default&link=search&searchmode=1&listmode=3&vc[]=202115100&vc1=202&vc2=115&pc[]=125103106&pc1=125&sortfield=vehiclemodelyear&sortorder=1&page=1 (husk å søke på "DUU" i "Fritext feltet".

Her er link til Ericssons bildemontering der jeg kjøpte min, han har flere: http://www.ericssonsbildemontering.se/

Hørte med ikke mindre enn 20 skrothandlere etc i Norge = alle kasser var uplukket av denne bilen! Dårlig kasse mao..

Les deg opp her først, http://www.bilforumet.no/golf-iv/141206-problemer-feil-golf-4-a-4.html#post2320981 ... her har du 4 deilige sider med folk som har gått på samme smellen, meg inkludert. Har fått tilbake bilen etter 2 mnd.. kjøpte brukt kasse i Sverige, ga 6200 NOK og det var ink frakt (husk 1575,- i mva, det er ikke toll på bildereler)

EN siste ting; du sier du hadde samme problem med din Octavia? Nemlig samme kassene som sitter i disse bilene: Golf MKIV, Bora/A3/Octavia etc. Husk at du også kan bruke kasse med kode: DLP.

LYKKE TIL og velkommen i den tvilsomme klubben som Phax sier.. !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar :)

Hadde DUU-kasse i Octavia`en, var en 8v, DRITTKASSE!

Overhalte denna å knuste bilen 2 dager etter så di 6000 kunne jeg spart meg :P

Har rett å slett ikke gidda å sjekka opp noe mere om kassen enda, er ikke hjemme for tiden.

Ikke DUU i denne, er en ERT kasse :P

Denne DLP-kassen, er den til 1.6 eller er det noe kraftigere som passer på? :)

Mvh Tom R.

2007 Skoda Octavia Tour, 1.9 TDI

x - 2001 VW Golf IV Highline

x - 2000 Skoda Octavia 1,6

x - 1991 VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar :)

Hadde DUU-kasse i Octavia`en, var en 8v, DRITTKASSE!

Overhalte denna å knuste bilen 2 dager etter så di 6000 kunne jeg spart meg :P

Har rett å slett ikke gidda å sjekka opp noe mere om kassen enda, er ikke hjemme for tiden.

Ikke DUU i denne, er en ERT kasse :P

Denne DLP-kassen, er den til 1.6 eller er det noe kraftigere som passer på? :)

Mvh Tom R.

hehe.. vi får starte en egen klubb..

Den DLP kassen er til 1.6 det stemmer. Skal visstnok være bedre enn DUU. Jeg fikk beskreftet av teknisk avdeling hos Møller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
Vet noen om det er like mange feil på girkassene i en 1,8 Golf?

Eller er det bare 1,6 som har disse problemene?

Du må undersøke girkassekodene, men tipper nok at girkassene er ulike pga ulik utveksling på ulik motorstørrelse. Teknisk avd hos Møller kan være en måte å finne det ut på. Evt Haynes / Bentley manual.. Det ER nok et like stort problem med kassa di, den er bare dritt dritt dritt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider