Gå til innhold

Effekttap i gearkassen.

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Med andre ord vil en bakhjulsdreven bil med 70 hk ha 30-40 hk på hjula?

 

 

Eirik

 

Jeg skal moderere tallene mine litt. Nå finner jeg ikke igjen artikkelen, men de verifiserte iallefall et 20-25hk tap på forhjulstrekkeren de bremset (bremset motor ut av bil, så med motor i bil vha. dynapack). Hvis vi da sier 25-30 for bakhjulstrekk, er du fornøyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chevy 350 hvor er du?

 

Hei igjen Mats!

Fader hvor jeg flira da jeg leste den der :angelsmili: Vi skulle vel egentlig ha sett på noe speedo-greier i sommer?

 

Jeg tror effekttapet i girkassa hverken er lineært eller progressivt, men en blanding. Når man snakker om 44kW osv så er det temmelig heftig effekt, og krever mye kjøling. Som Turboed1 skrev et sted for lenge siden, f.eks 20% drivverkstap på en bil med 1000hp i motoren, er nok effekt til å brenne olja til koks på kort tid. Det sier seg jo selv at det ikke stemmer.

 

Men jeg er helt for å se noen tall, harde fakta og virkelige tester slår alltid "jeg tror", eller "jeg har hørt at" :)

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom frem til en omtrentelig greie for en stund siden (har ikke regna stort på det,dog) men det har vist seg på flere biler: ved en omtrentelig effektøkning på 200% (altså 3 ganger originaleffekten) så har man omtrent halve tapet i prosent som man hadde ved original effekt. En bakhjulstrekker med motor foran,si 200hjul-hk har ca 9-10% drivverkstap (drivverk,dvs målt på nav. De neste 6-7% er rullemotstand/dekkfriksjon). Dette er i dette eksemplet ca 20hk,altså 14 705 W. <- MYE varme å få ut av girkassevegger og diffhus.

 

Tar man samme vogn uten endringer og piner 600hhk ut av den,har den ca 5% tap. Dette er 30 hk. 22 058 W,faktisk. Altså må samme overflater/komponenter tåle grovt sett 4 stk 2000W's varmeovner i tillegg til den varmen som er der fra før. Og det holder plenty til å få en bil som nesten koker girkasse- og diff-olje så det nesten sprenger skalaen hvis noen spør meg...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Bare for å ha det sagt, jeg har overhodet ingen peiling på dette!

 

Hvis du setter bilen i fri, og ruser motoren. Da vet du at du har feks. 150hk på motoren som faktisk blir produsert, men du kan ikke måle dem på hjula. Hvor blir det av effekten?

X-kjøretøy: Tempo Corvette, Kawasaki KX 125 Yamaha DT 50 (80 motor)

Nåværende Kjøretøy: Suzuki AC 50, Motorhispania RX. 1973 Granada 3000 GXL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg tror" det kan ha noe med overføring av energi. Når vi snakker om hk her så er det energi... Og blant den effekten vi mister fra motor så er det energi som blir omgjort til varmeenergi, det er derfor drivverk blir så varm. Energi skapes ikke, men overføres og blir omgjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha det sagt, jeg har overhodet ingen peiling på dette!

 

Hvis du setter bilen i fri, og ruser motoren. Da vet du at du har feks. 150hk på motoren som faktisk blir produsert, men du kan ikke måle dem på hjula. Hvor blir det av effekten?

I fri har du rundt 15-20 hk på rusing til x turtall... og denne energien går med til å overvinne innvendig friksjon i motoren og den lille inputen som skal til for å spinne inngående aksling i girkassa rundt. 150 hk utvikler den ikke før den har motstand. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosent regningen var noe jeg snappet opp hos boostperformance under en del dyno kjøringer der oppe.

 

Men tapet dev ar snakk om var sef sammlet drivverks tap, men de mente at det var ca 5% mer tap i en automat kasse. Som sagt tidligere er det helt sikkert ikke noe som stemmer på alt, men heller en CA CA beregning.

 

Finns nok ingen generelle berekninger på dette, må nok måles på hver enkelt bil og motor.

 

Dette er en veldig interessant diskusjon, og ofte blir det endel "tallknusing". Da er det viktig å holde tunga rett i munnen, ellers blir det synsing på feil grunnlag:

Hvis man regner 10% effekttap i en manuell kasse og 15 % effekt tap i en automatkasse, er ikke forskjellen 5%, men 50!

Et eksempel:

10kr pluss 5% er lik 10,50 kr.

10kr pluss 50% er lik 15 kr.

 

Og store deler av varmen som kassa utvikler, kjøles jo ned igjen av oljen, evt oljekjøler som er ganske vanlig. Pluss at den avgis på utsiden av kassa og kanskje også fordeles legre bakover i drivverket?

 

Også motoren produserer jo enormt med varme, men klarer (som oftest) å holde det under kontroll. På motorene vi sysler med regner med at ca 70% av energien går til varme. Resten går til å bevege utgående aksel.

 

Som en var inne på tidligere: Ofte inneholder formler for slike problemstillinger BÅDE proposjonale (lineære) og u-proposjonale verdier.

 

Jeg vil også komme med enda et innspill: Vanligvis er jo problemstillingen for oss å oppnå minst mulig effekt tap. Da jeg hadde MC med kardangdrift for noen år siden, sa alltid racinggutta at kardang var for tursykler, siden effekttapet var så stort.

En bekjent av meg med dynobenk for MC kunne imidlertid fortelle at en kjededrevet MC med litt slitte hjullager og litt dårlig smurt og justert kjede, hadde større effekttap enn en en MC med godt vedlikeholdt kardang.

Poenget mitt er at vedlikehold høyst sannsynlig er en svært viktig faktor for minst mulig effekt tap, og at de 10-15% vi snakker om antakelig kan øke mye dersom ikke resten av drivverket er bra vedlikeholdt.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenke seg til at noen da mener de har over 20% tap... når vi ser greit varme girkassehus selv med bare 9,4% tap.. som er drivverkstapet i en (overhalt, dvs frisk) 200SX S14 med rett over 200 whp. Husk DRIVverk.. ikke tatt med hjulfriksjon her.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår