Erik Braseth Skrevet Oktober 16, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2008 Med andre ord vil en bakhjulsdreven bil med 70 hk ha 30-40 hk på hjula? Eirik Jeg skal moderere tallene mine litt. Nå finner jeg ikke igjen artikkelen, men de verifiserte iallefall et 20-25hk tap på forhjulstrekkeren de bremset (bremset motor ut av bil, så med motor i bil vha. dynapack). Hvis vi da sier 25-30 for bakhjulstrekk, er du fornøyd? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
umek Skrevet Oktober 16, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2008 Bare så det er klart så snakker jeg om effekt tap på full spiker :) Siter - Pontiac Firebird Formula 400 1973 - 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22" http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049 - 2000 Peugeot 406 stv (konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bowtietwister Skrevet Oktober 16, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2008 hehe jo "girpeisen" på 40 kw var nok mere for å trekke opp til diskusjon men mitt poeng var at som tidligere nevnt at et prosentvis tap ikke er korrekt, men at det heller ikke er lineært. Siter Det er i motbakke det går oppover Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet Oktober 16, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2008 Chevy 350 hvor er du? Hei igjen Mats! Fader hvor jeg flira da jeg leste den der :angelsmili: Vi skulle vel egentlig ha sett på noe speedo-greier i sommer? Jeg tror effekttapet i girkassa hverken er lineært eller progressivt, men en blanding. Når man snakker om 44kW osv så er det temmelig heftig effekt, og krever mye kjøling. Som Turboed1 skrev et sted for lenge siden, f.eks 20% drivverkstap på en bil med 1000hp i motoren, er nok effekt til å brenne olja til koks på kort tid. Det sier seg jo selv at det ikke stemmer. Men jeg er helt for å se noen tall, harde fakta og virkelige tester slår alltid "jeg tror", eller "jeg har hørt at" :) Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Oktober 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2008 Jeg kom frem til en omtrentelig greie for en stund siden (har ikke regna stort på det,dog) men det har vist seg på flere biler: ved en omtrentelig effektøkning på 200% (altså 3 ganger originaleffekten) så har man omtrent halve tapet i prosent som man hadde ved original effekt. En bakhjulstrekker med motor foran,si 200hjul-hk har ca 9-10% drivverkstap (drivverk,dvs målt på nav. De neste 6-7% er rullemotstand/dekkfriksjon). Dette er i dette eksemplet ca 20hk,altså 14 705 W. <- MYE varme å få ut av girkassevegger og diffhus. Tar man samme vogn uten endringer og piner 600hhk ut av den,har den ca 5% tap. Dette er 30 hk. 22 058 W,faktisk. Altså må samme overflater/komponenter tåle grovt sett 4 stk 2000W's varmeovner i tillegg til den varmen som er der fra før. Og det holder plenty til å få en bil som nesten koker girkasse- og diff-olje så det nesten sprenger skalaen hvis noen spør meg... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wilhelmb Skrevet Mars 8, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 8, 2009 Bare for å ha det sagt, jeg har overhodet ingen peiling på dette! Hvis du setter bilen i fri, og ruser motoren. Da vet du at du har feks. 150hk på motoren som faktisk blir produsert, men du kan ikke måle dem på hjula. Hvor blir det av effekten? Siter X-kjøretøy: Tempo Corvette, Kawasaki KX 125 Yamaha DT 50 (80 motor) Nåværende Kjøretøy: Suzuki AC 50, Motorhispania RX. 1973 Granada 3000 GXL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EvilE30 Skrevet Mars 8, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 8, 2009 "Jeg tror" det kan ha noe med overføring av energi. Når vi snakker om hk her så er det energi... Og blant den effekten vi mister fra motor så er det energi som blir omgjort til varmeenergi, det er derfor drivverk blir så varm. Energi skapes ikke, men overføres og blir omgjort. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Mars 8, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 8, 2009 Bare for å ha det sagt, jeg har overhodet ingen peiling på dette! Hvis du setter bilen i fri, og ruser motoren. Da vet du at du har feks. 150hk på motoren som faktisk blir produsert, men du kan ikke måle dem på hjula. Hvor blir det av effekten? I fri har du rundt 15-20 hk på rusing til x turtall... og denne energien går med til å overvinne innvendig friksjon i motoren og den lille inputen som skal til for å spinne inngående aksling i girkassa rundt. 150 hk utvikler den ikke før den har motstand. :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Mars 8, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 8, 2009 hp er ikke lik hk Har man 10% tap så har man 10% tap. Og det går ut i varme. Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Mars 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 9, 2009 Prosent regningen var noe jeg snappet opp hos boostperformance under en del dyno kjøringer der oppe. Men tapet dev ar snakk om var sef sammlet drivverks tap, men de mente at det var ca 5% mer tap i en automat kasse. Som sagt tidligere er det helt sikkert ikke noe som stemmer på alt, men heller en CA CA beregning. Finns nok ingen generelle berekninger på dette, må nok måles på hver enkelt bil og motor. Dette er en veldig interessant diskusjon, og ofte blir det endel "tallknusing". Da er det viktig å holde tunga rett i munnen, ellers blir det synsing på feil grunnlag: Hvis man regner 10% effekttap i en manuell kasse og 15 % effekt tap i en automatkasse, er ikke forskjellen 5%, men 50! Et eksempel: 10kr pluss 5% er lik 10,50 kr. 10kr pluss 50% er lik 15 kr. Og store deler av varmen som kassa utvikler, kjøles jo ned igjen av oljen, evt oljekjøler som er ganske vanlig. Pluss at den avgis på utsiden av kassa og kanskje også fordeles legre bakover i drivverket? Også motoren produserer jo enormt med varme, men klarer (som oftest) å holde det under kontroll. På motorene vi sysler med regner med at ca 70% av energien går til varme. Resten går til å bevege utgående aksel. Som en var inne på tidligere: Ofte inneholder formler for slike problemstillinger BÅDE proposjonale (lineære) og u-proposjonale verdier. Jeg vil også komme med enda et innspill: Vanligvis er jo problemstillingen for oss å oppnå minst mulig effekt tap. Da jeg hadde MC med kardangdrift for noen år siden, sa alltid racinggutta at kardang var for tursykler, siden effekttapet var så stort. En bekjent av meg med dynobenk for MC kunne imidlertid fortelle at en kjededrevet MC med litt slitte hjullager og litt dårlig smurt og justert kjede, hadde større effekttap enn en en MC med godt vedlikeholdt kardang. Poenget mitt er at vedlikehold høyst sannsynlig er en svært viktig faktor for minst mulig effekt tap, og at de 10-15% vi snakker om antakelig kan øke mye dersom ikke resten av drivverket er bra vedlikeholdt. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet Mars 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 9, 2009 hp er ikke lik hk Har man 10% tap så har man 10% tap. Og det går ut i varme. Det er ikke mye forskjell... http://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower#Current_definitions Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Mars 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 9, 2009 Tenke seg til at noen da mener de har over 20% tap... når vi ser greit varme girkassehus selv med bare 9,4% tap.. som er drivverkstapet i en (overhalt, dvs frisk) 200SX S14 med rett over 200 whp. Husk DRIVverk.. ikke tatt med hjulfriksjon her. Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dodgedart Skrevet Mars 21, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2009 Powerglide 18 hp TH350 36 hp TH400 44 hp Ford C6 55-60 hp Ford C4 28 hp Chrysler A904 25 hp Chrysler 727 45 hp en liste jeg har sett flere plasser på nettet! det handler nok mye om roterende\akselrerende effekttap. større kasse med mer masse, forbruker mer hester på å øke farten! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.