Gå til innhold

Noen av dere som fyller nitrogen fremfor luft i dekkene?

Ranger emnet


henne

Anbefalte innlegg

Har søkt litt rundt på forumet, men nærmeste jeg kommer det jeg lurer på er denne tråden:

http://www.bilforumet.no/teknisk/195973-nitrogen-vs-luft-i-dekk.html

...som ikke er særlig nærme i det hele tatt.

 

 

Saken er at jeg kjører mye og hater å sjekke/fylle luft i dekk. Det er kjeeedelig og jeg får nevrotiske trekk hvor jeg må dobbeltsjekke etc (= skikkelig kjerring).

 

Så fikk jeg høre om at man kan fylle nitrogen, at dette koster litt men at det varer lenger (fordi nitrogen har større molekyler enn luft,) og man slipper sjekke like ofte.

:happyhappy:

 

Noen som har erfaring, vet hva det koster og evt. hvor i Oslo-området dette kan gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunden til at folk kjører med nitrogen i dekka er som nevnt at det holder ett mere stabilt trykk under EKSTREM hard kjøring. Som de fleste vet så utvidder og krymper luft etter tempraturer.

 

Så hvis man ikke har for vane å ligge i 250-300 km/t i timesvis av gangen så er det ingen behov for å fylle nitrogen.

 

Og hva er poenget med å sjekke luft trykket så ofte?

Man sjekker når dekket blir satt på bilen. Enten det er sommerdekk eller vinterdekk. Så sjekker du ca hver 2 måned etter dette.

Setter du over til sommerdekk i april så sjekker du da.

Så sjekker du igjen i juni/juli.

Så sjekker du igjen i september.

Så sjekker du vinterdekka når du setter på disse.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å ha riktig trykk er vist "miljøvennlig", luft eller nitrogen.

 

Nitrogen holder samme trykke uansett temperatur. luft ekspanderer.

 

Derfor har dem nitrogen slik at trykket er den samme om det er kaldt eller varmt

[V]2012 Skoda Octavia RS+, Race Blue Metalic

[x]2008 Toyota Auris 2,0 D4D TTE Edition, Night Sky Black

[x]1998 Nissan Skyline R34 GT-T, Sølv perle

[x]1993 Honda Civic HB Vti, Milano Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fasiten:

Vanlig luft består av ca 21% oksygen, ca 78% nitrogen og ca 1% av resten, nemlig CO2, vanndamp og andre gasser. Nitrogenmolekyler og oksygenmolekyler er ca like store (forskjellen er kun 2-3%, altså helt ubetydelig). Alle gasser utvider seg likt ved oppvarming i følge fysikkens gasslover.

 

Å betale for å få fylt dekkene med 97% nitrogen i stedet for 78% nitrogen (vanlig luft) er altså bare "Lurium X-2000" på nytt. Hvis det virkelig var sånn at de andre gassene i luft siver fortere ut av dekkene enn nitrogen, så burde det være nok å etterfylle dekkene noen ganger med vanlig luft, så ville man snart ha over 90% nitrogen i dekkene, helt gratis.

 

I Formel 1 og lignende fyller de CO2 i dekkene, for CO2-molekylene er ca dobbelt så store som nitrogen- og oksygenmolekyler. Dermed siver ikke gassen fullt så fort ut igjen. Men utvidelsen på grunn av oppvarming er den samme for CO2 som luft.

 

Jeg har en kilde også, en kjemiprofessor på NTNU, Martin Ystenes. Her kritiserer han en artikkel om dette emnet:

http://www.vgb.no/28815/perma/334569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår