helene_:) Skrevet Oktober 15, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 15, 2008 Kjøpt en forsåvidt bra holdt passat 90 modell, 1,8 l, men et par ting må fikses. Tempraturen stiger sjeldent over 70. I dag sto bilen på tomgang ca 15 min og da steg den til 95.Men tempraturen skal vel normalt sett ikke ligge så lavt som 70 ved kjøring? Det er også ettertenning og ved to tilfeller har jeg når jeg skrur om nøkkelen ikke fått tenning i det hele tatt. Har ikke vært verre enn å skru nøkkelen tilbake også starte på nytt så startet den som normalt. Men jeg lurer på om det kan bety at tenninga er i ferd med å gå eller om den må justeres? Har ikke så peiling på bil så ville vært glad m noen kan få meg til å bli litt klokere? Evnt om noen vet hva det vil koste å fikse på dette? Takker for svar! Siter Vw Passat 1,8 1990 mod Opel Astra 1999 mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eriksenpassat Skrevet Oktober 15, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 15, 2008 Er du søt da...?? kanskje, mulig jeg kan hjelpe ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
helene_:) Skrevet Oktober 15, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 15, 2008 Ingen som har peiling :D Siter Vw Passat 1,8 1990 mod Opel Astra 1999 mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pussywagon Skrevet Oktober 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 17, 2008 kjøp deg ein termostat,det har sikkert ikke bilen din. ettertenning kan komme av for lav oktan,at feks motoren din skal ha 98oktan,mens du fyller 95 oktan fordi den er billigere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Oktober 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 17, 2008 kjøp deg ein termostat,det har sikkert ikke bilen din.ettertenning kan komme av for lav oktan,at feks motoren din skal ha 98oktan,mens du fyller 95 oktan fordi den er billigere. Vi må skille mellom tenningsbank og ettertenning/glødetenning. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B.T.i Skrevet Oktober 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 17, 2008 Skift temperatursensor, så slipper at du får feil temperaturverdi i instrumentet og så kjører du ikke rundt i kaldstartsmodus. Siter - VW Touran Mk1 TDI - VW Golf Mk3 Variant 8v - VW Golf Mk2 8v Fiend Engineering Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pussywagon Skrevet Oktober 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 17, 2008 både tenningsbank og ettertenning kan komme av for lav oktan. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet Oktober 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 17, 2008 Skift temperatursensor, så slipper at du får feil temperaturverdi i instrumentet og så kjører du ikke rundt i kaldstartsmodus. Nå har jeg null snøring på VAG, men det er slett ikke sikkert at det er samme sensor. De få motorene jeg har vært borti har separate sensor til ECUn og føler til måleren i dashbordet. Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B.T.i Skrevet Oktober 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 17, 2008 Nå har jeg null snøring på VAG, men det er slett ikke sikkert at det er samme sensor. De få motorene jeg har vært borti har separate sensor til ECUn og føler til måleren i dashbordet. Joda, du har et poeng, men jeg har en anelse om at trådstarter bør bytte den blå temp.sensoren som sitter i forkant av toppen:) Siter - VW Touran Mk1 TDI - VW Golf Mk3 Variant 8v - VW Golf Mk2 8v Fiend Engineering Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Oktober 18, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 18, 2008 både tenningsbank og ettertenning kan komme av for lav oktan. Fortell! Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pussywagon Skrevet Oktober 18, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 18, 2008 ved bruk av høyere oktan,så tåler bensin/luft(blandingen) høyere temperatur i forbrenningskammeret før den antenner.dermed så minsker sjangsen for at drivstoffblandingen skal detonere. jeg skrev at for lav oktan kan føre til tenningsbank/ettertenning,det er mange andre ting som selvfølgelig også spiller inn,som feks kompresjon,sot,blandingsforhold etc. har du en vw bensin motor som er justert for å gå på¨98 oktan,som sikkert helene har,så vil bruk av 95 oktan kunne føre til både ettertenning og tenningsbank. er det tenningsbank så kan sikkert bare tenningen retardes litt,så er problemet over.dess høyere oktan du bruker,jo høyere tenning tåler en stempel motor før du får tenningsbank.ettertenningen løses somregel bare med å fylle rett oktan bensin på tanken. husker min gamle 1984 mb 230e som fikk ofte ettertenning når jeg fyllte 95 oktan på tanken.den tålte det nok,for den hadde gått 670000km når jeg kjørte den til skraphandleren. moderne motorer har tenningsbank sensorer som senker fortenningen på motoren viss det oppstår tenningsbank.fyller du lavere oktan bensin enn angitt her,så senker motoren tenningn selv. litt tenningsbank under vanlig kjøring skader ikke en motor nevneverdig,tenningsbank ved pådrag er skadelig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Oktober 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2008 ved bruk av høyere oktan,så tåler bensin/luft(blandingen) høyere temperatur i forbrenningskammeret før den antenner.dermed så minsker sjangsen for at drivstoffblandingen skal detonere. jeg skrev at for lav oktan kan føre til tenningsbank/ettertenning,det er mange andre ting som selvfølgelig også spiller inn,som feks kompresjon,sot,blandingsforhold etc. har du en vw bensin motor som er justert for å gå på¨98 oktan,som sikkert helene har,så vil bruk av 95 oktan kunne føre til både ettertenning og tenningsbank. er det tenningsbank så kan sikkert bare tenningen retardes litt,så er problemet over.dess høyere oktan du bruker,jo høyere tenning tåler en stempel motor før du får tenningsbank.ettertenningen løses somregel bare med å fylle rett oktan bensin på tanken. husker min gamle 1984 mb 230e som fikk ofte ettertenning når jeg fyllte 95 oktan på tanken.den tålte det nok,for den hadde gått 670000km når jeg kjørte den til skraphandleren. moderne motorer har tenningsbank sensorer som senker fortenningen på motoren viss det oppstår tenningsbank.fyller du lavere oktan bensin enn angitt her,så senker motoren tenningn selv. litt tenningsbank under vanlig kjøring skader ikke en motor nevneverdig,tenningsbank ved pådrag er skadelig. Definer ettertenning! Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbotom Skrevet Oktober 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2008 Jeg tror det Helene mener med ettertenning er at bilen ikke stopper når hun vrir om nøkkelen. Ettertenning i motoren pga feil oktan er vel ikke det som egentlig er diskusjonen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbotom Skrevet Oktober 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2008 Er du søt da...?? kanskje, mulig jeg kan hjelpe ;) Det er så jævla døvt at HVER ENESTE gang det er ei dame som trenger hjelp her på forumet så blir det sånne bemerkninger!! "er du søt da", "har du bilde av deg selv eller", "hvis du kommer oppi senga mi så skal jeg hjelpe deg".... Er dere så inni helvetes desperate etter kvinnfolk så finnes det tusenvis av dating sider på nettet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pussywagon Skrevet Oktober 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 20, 2008 Ettertenning Fra Wikipedia, den frie encyklopedi Gå til: navigasjon, søk Ettertenning er et fenomen som hender i interne forbrenningsmotorer. Det kan forårsakes av gal bensin/luft-mikstur eller for høyt eller lavt oktantall enn det tenning og motor er justert for. Ettertenning, av ordet, skjer etter tenningen på motoren er slått av, og motoren tenner igjen men slukner vanligvis igjen etter et par sekunder. Dersom tenningen skrus tilbake på "On" idet bilen ettertenner starter motoren igjen. Dette er som regel skadelig for motoren, da ettertenning skapes av detonasjoner i motoren. Dersom det er regelmessig ettertenning bør motoren og/eller tenningen justeres av fagkyndige. Eksempel: En VW/Audi-motor fra 1980-tallet som er ment for å kjøre på Super-bensin (98 Oktan blytilsatt) vil ha en risiko for å ettertenne dersom det fylles ren 95-oktan blyfri bensin på bilen, selv om dette ikke skal ha noe spesielt å si for kjøreegenskapene, da motorene er fleksible. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.