Gå til innhold

Lav tempratur og ettertenning

Ranger emnet


helene_:)

Anbefalte innlegg

husker min mor hadde en sliten 145 med b20a og kvasskam. Den var kronisk på både tenningsbank og ettertenning. Syns tydelig å huske at den ble mye bedre de gangene vi fylte 98... men skal ikke garantere noe her...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

husker min mor hadde en sliten 145 med b20a og kvasskam. Den var kronisk på både tenningsbank og ettertenning. Syns tydelig å huske at den ble mye bedre de gangene vi fylte 98... men skal ikke garantere noe her...

Fullt mulig... oktanen fikset banken og fordampningstempen fikset ettertenninga,ville jeg tro..:)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse varme områdene kan være ventiler, tennplugger (f eks med feil varmeverdi),...

 

du kan også prøve å skifte til "kaldere" tennplugg for å eliminere ettertenning.

 

Som om jeg skulle sagt det selv pussy...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minimal korrigering,unge hr. Felgen. Det dannes ikke to flammefronter,resten bare sier bang på ca 0.1 millisekund. Smellet og sjokkbølgen fra nevnte er det som danner "ping"-frekvensen. To flammefronter er ikke noe problem whatsoever,det er faktisk bare en bonus. Jamfør f.eks. Porsche 911 som i flere tilfeller henter ut mer effekt med 2 simultan-tennende plugger per kammer. Tenning,altså kontrollert sådan, på to steder i kammeret senker bare tiden det tar å få brent alt,hvilket fører til at man kan kjøre lavere tenning,dette fører igjen til mindre jobbing for stemplet mot det stigende trykket i kammeret og gir derved mindre effekttap.:)

 

En betimelig korrigering, enda yngre herr Turboed1. Jeg husker godt Alfa Romeo Twin spark og gutta i gamle dager. Så to flammefronter i seg selv er ikke no go, men hastigheten det hele skjer med ved tenningsbank altså. Mener å ha hørt noe om at sjokkbølgen forflytter seg med 1200 m/s, men det sier vel ingen ting om forbrenningshastigheten. Hvor raskt snakker vi her?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En betimelig korrigering, enda yngre herr Turboed1. Jeg husker godt Alfa Romeo Twin spark og gutta i gamle dager. Så to flammefronter i seg selv er ikke no go, men hastigheten det hele skjer med ved tenningsbank altså. Mener å ha hørt noe om at sjokkbølgen forflytter seg med 1200 m/s, men det sier vel ingen ting om forbrenningshastigheten. Hvor raskt snakker vi her?
Laminær forbrenning,d.v.s. forbrenning uten hjelp av squish eller swirl/tumble er ikke høyere enn ca 34m/s.. "Lynkjapp" forbrenning med maksimalt utnyttet tumble (4V)/swirl (2V) / Squish (begge deler) er ca en femtende-del av detonasjonshastigheten..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laminær forbrenning,d.v.s. forbrenning uten hjelp av squish eller swirl/tumble er ikke høyere enn ca 34m/s.. "Lynkjapp" forbrenning med maksimalt utnyttet tumble (4V)/swirl (2V) / Squish (begge deler) er ca en femtende-del av detonasjonshastigheten..

 

Ja, det var vel egentlig detonasjonshastigheten jeg lurte på. Er det slik å forstå at vi snakker om mer enn 500 m/s i tenningsbanksituasjoner da? Og det må jo sies å være puslete i forhold til den bransjen jeg opererer til daglig :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15-del.. ikke 5-del. :) 80m/s x 15 er "litt" mer..

 

Ta i betraktning at jeg ikke hadde opplysninger om disse 80 m/s, så jeg tok utgangspunkt i 34 m/s. 80x15=1200, noe som er identisk med sjokkbølgehastigheten jeg nevnte lenger opp i tråden. Men fortsatt milevis unna detonasjonshastigheten i ei detonerende lunte :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta i betraktning at jeg ikke hadde opplysninger om disse 80 m/s, så jeg tok utgangspunkt i 34 m/s. 80x15=1200, noe som er identisk med sjokkbølgehastigheten jeg nevnte lenger opp i tråden. Men fortsatt milevis unna detonasjonshastigheten i ei detonerende lunte :D
Nettopp derfor jeg skrev en 15-del...siden du jo hadde satt detonasjonshastigheten tidligere. :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår