Gå til innhold

Lav tempratur og ettertenning

Ranger emnet


helene_:)

Anbefalte innlegg

Ettertenning

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Gå til: navigasjon, søk

 

Ettertenning er et fenomen som hender i interne forbrenningsmotorer. Det kan forårsakes av gal bensin/luft-mikstur eller for høyt eller lavt oktantall enn det tenning og motor er justert for. Ettertenning, av ordet, skjer etter tenningen på motoren er slått av, og motoren tenner igjen men slukner vanligvis igjen etter et par sekunder. Dersom tenningen skrus tilbake på "On" idet bilen ettertenner starter motoren igjen. Dette er som regel skadelig for motoren, da ettertenning skapes av detonasjoner i motoren. Dersom det er regelmessig ettertenning bør motoren og/eller tenningen justeres av fagkyndige.

 

Eksempel: En VW/Audi-motor fra 1980-tallet som er ment for å kjøre på Super-bensin (98 Oktan blytilsatt) vil ha en risiko for å ettertenne dersom det fylles ren 95-oktan blyfri bensin på bilen, selv om dette ikke skal ha noe spesielt å si for kjøreegenskapene, da motorene er fleksible.

 

Det er mulig det bare er meg, men jeg føler at du rører sammen tenningsbank og ettertenning. Beskriv forskjellen mellom disse!

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

det er bare deg.ettertenning skjer etter at tenning er avslått,tenningsbank skjer mens motoren sviver.

 

Ålreit fittevogn, du har et svært unyansert syn på disse begrepene!

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for de svar jeg har fått:) Jeg har byttet termostat. Det var en ordentlig møkkajobb,mest fordi biltema klarte å gi meg feil pakning og termostat 2 ganger. Kjøper ikke noe mer der. Hvertfall så går tempraturen opp nå.Jippi. Men det ble ikke varmt i varmeapparatet da. Kan det være at det fortsatt er luft i systemet?Kan ikke si jeg finner noen lufteskrue på bilen min heller:/Det jeg mente med ettertenning, er at motoren går litt etter jeg har vridd om nøkkelen, men jeg skal gjøre et forsøk med 98 oktan og se om det hjelper. Bare jeg får fart i varmeapparatet først:)

Vw Passat 1,8 1990 mod

Opel Astra 1999 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er bare deg.ettertenning skjer etter at tenning er avslått,tenningsbank skjer mens motoren sviver.

 

nei,eg har ikkje et unyansert syn på disse begrep.det er 2 helt forsjellige tilstander i en forbrenningsmotor..ikkje blander eg di sammen heller.

 

Du har selvsagt rett i at det er to forskjellige tilstander, men jeg kan ikke se at du har redegjort for forskjellen. Av det du skriver får jeg inntrykk av at tenningsbank bytter navn til ettertenning i det motoren skrus av.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt rart at bilen min ettertenner på Esso-95 og ikke Shell-95... eller ikke,siden bankemotstanden har null å si,den detonerer ikke. Derimot så har Esso-95'en litt lavere fordampningstemperatur og tidligere flammepunkt,så den tar ikke like mye varme ut av hotspots og ditto når den kommer inn før den har blitt damp,hvilket gjør at restvarmen + hotspot (sammen med komp-varmen) er nok til at den tenner,ikke detonerer, rett etter topp..som ved vanlig gange. Dette hvis blandingen er riktig/feil (<- avhengig av synspunkt :op:). Touch gassen 500 rpm opp i det du vrir av nøkkelen,så stopper den tvert,fordi du da gir den fetere blanding (akspumpefunksjon) i det den stopper.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det på tide å prøve seg på en kort beskrivelse av forskjellen mellom tenningsbank og glødetenning/ettertenning:

 

Tenningsbank oppstår altså på slutten av kompresjonstakten etter at tennpluggen har tent blandingen og flammefronten brer seg i forbrenningsrommet. Trykket - som allerede er høyt på slutten av kompresjonstakten - øker ytterligere, og kan sammen med temperaturøkningen medføre at blandingen som befinner seg lenger vekk i forbrenningsrommet antennes. Dermed oppstår to flammefronter som "kolliderer med hverandre, hvorpå det oppstår sjokkbølger med høy hastighet. Når disse sjokkbølgene treffer veggene i forbrenningsrommet begynner dette å oscillere. Det er dennne oscilleringen som skaper den karakteristiske metalliske lyden som vi kjenner som tenningsbank. Ofte er disse lydene ikke hørbare for det menneskelige øret.

 

Glødetenning/ettertenning derimot oppstår på grunn av områder i forbrenningsrommet med så høy resttemperatur siden "forrige gang" at drivstoffblandingen tender på feil tidspunkt og uten å bli antent av tennpluggens gnist. Disse varme områdene kan være ventiler, tennplugger (f eks med feil varmeverdi), andre skarpe kanter, sotdannelser osv. Av Turboeds forklaring ovenfor forstår vi at en mager blanding lettere gjør at det oppstår glødetenning. Og at bensinens oktantall (bankefasthet) ikke har innvirkning på motorens tendens til å glødetenne/ettertenne.

 

Da er både pussywagon og andre velkomne til å korrigere/komplettere meg mens jeg går ut i vognskjulet og fikser en slarkete krank. brb...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er mao ingen vits i å prøve å fylle tanken med 98 oktan for at den skal slutte å "ettertenne"?

 

Ikke etter mitt syn. Ettertenning kan derimot være et tegn på at motoren din er generelt sliten, eller ute av justering. Jeg vil anta at du har en eller annen form for elektronisk innsprøytning på motoren din. Den er jo ikke like utsatt for å falle av lasset som en motor med mekanisk innsprøytning eller forgasser. Start med et pluggskift og et allment ettersyn før du går videre.

 

Det kan være en ide å gi gassen et lite push akkurat i det du skrur av motoren som Turboed1 sier, men dette kan i verste fall medføre økt sylinderslitasje ved at det forblir uforbrent drivstoff i forbrenningsrommet som kan renne ned og vaske olja av sylinderveggene til neste oppstart. Hvor stort sistnevnte problem er i praksis vet jeg dog ikke.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dermed oppstår to flammefronter som "kolliderer med hverandre, hvorpå det oppstår sjokkbølger med høy hastighet.
Minimal korrigering,unge hr. Felgen. Det dannes ikke to flammefronter,resten bare sier bang på ca 0.1 millisekund. Smellet og sjokkbølgen fra nevnte er det som danner "ping"-frekvensen. To flammefronter er ikke noe problem whatsoever,det er faktisk bare en bonus. Jamfør f.eks. Porsche 911 som i flere tilfeller henter ut mer effekt med 2 simultan-tennende plugger per kammer. Tenning,altså kontrollert sådan, på to steder i kammeret senker bare tiden det tar å få brent alt,hvilket fører til at man kan kjøre lavere tenning,dette fører igjen til mindre jobbing for stemplet mot det stigende trykket i kammeret og gir derved mindre effekttap.:)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er mao ingen vits i å prøve å fylle tanken med 98 oktan for at den skal slutte å "ettertenne"?
Noen former for 98 har høyere fordampningstemp enn 95 oktan,prøv litt forskjellige merker bensin og se om du finner en forskjell. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår