Gå til innhold

Riper i lakken - Hva kan gjøres?

Ranger emnet

SMP

Anbefalte innlegg

En tommelfinger regel er at dersom neglen setter seg fast i ripa så går det ikke an å polere bort helt uten å lakke.

Dersom det er en vanlig farge dette her uten klarlakk på så forenkler det saken noe. Jeg baserer alt nedenfor på det.

Bilde 1. For å lette poleringsjobben så kan du våtslipe stedet først med korning 2000 eller mer, så polerer du opp med en roterende maskin og rubbing.

For de 3 andre har jeg noen småtips. Husk på tommelfinger regelen. Dersom stripa ikke går helt igjennom lakken som på siste bildet, hvor det er lakk igjen, så våtslip til det blir jevnt dersom det er lakk igjen til det. Så polerer du.

Når det er hull helt igjennom lakken så må du legge i ny lakk. Dersom du ikke er dreven på polering, så ikke forvent deg for mye første gangen. Men her må du renske opp grundig med silikonfjerner o.l for at stedet skal være helt reint. Så må du legge i ny lakk i stripa. Legg i flere strøk slik at du får et tjukt sjikt at lakk som fyller ut hele ripa sin dybde. Deretter når det er herdet så våtsliper du stripa og et lite område rundt til du er fornøyd med resultatet. Så kan du polere opp igjen etterpå. Roterende maskin og rubbing middel som f.eks. diamond cut compound 2 fra mags, eller tilsvarende. Alt bones etterpå.

Hvor vanskelig det er? Bilde 1 er enkelt, 2 og 3 vanskeligst, mens bilde 4 ikke fullt så vanskelig. Men kan være jeg tolker det feil, litt vanskelig å se ut fra bare bilde.

Men som sagt, er det nok lakk igjen til å våtslipe lakken slik at neglen ikke setter seg fast, ja, da gjør du det. Setter ikke neglen seg fast så går du rett på poleringen uten å slipe først.

Dersom det er spor gjennom hele lakken, må du legge i ny lakk, så tjukt som mulig, deretter våtslipe og polere.

Sagt på en annen måte:

1. Fingerneglen sitter ikke fast: Poler opp

2. Fingerneglen sitter fast, men ikke hull gjennom lakk: Slip og poler opp

3. Hull helt igjennom lakken: Legg i ny lakk, slip og poler opp.

Andre har kanskje andre tips, men dette er tips som funker veldig bra for meg så... :)

ET lite utenomtips. DE baklyktene kan bli superflotte dersom du polerer de forsiktig med roterende og rubbing, men vær über forsiktig, da det er dritlett å brenne plasten. Ikke mye som skal til, og så lite trykk på maskinen at du nesten tror at du ikke er uti. :)

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt korrekt, men du kan jo faktisk rubbe hele bilen... :) da blir det iallefall mye bedre. Men for all del, øv litt først, kan lønne seg veldig. OG les litt om roterende maskin, MEST vil jeg anbefale å spørre på et bilpleiefirma om de kan røpe noen av sine triks når det gjelde hvordan roterende skal brukes...

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider