Gå til innhold

Toppfart!

Ranger emnet


Volvo-Lars

Anbefalte innlegg

En diffsperre sperrer bakakslingen 100%. Den er kan både ha automatisk eller manuel betjening.

 

f.eks Mercedes G-vagen, lastebiler, busser og noen større varebiler har en manuell bryter for å låse differensialen. Det erviktig at hjulene på den akselen man låser akslene på, går like fort rundt, ellers kan man risikere å skrelle sperra.

 

Volvo har jo f.eks 940 som ble levert med automatisk differensial sperre. Når bilen begynner å spinne på ett hjul, blir det lest av noen sensorer også slår (slyngen) inn og låser akslingen 100%. Denne er veldig praktisk.

 

Differensialbrems finnes i flere versjoner. De vanligste er lamell og viskose motstand. Disse bare begrenser hjulenes differensielle rotasjonshastighet

 

Det er også mange som sveiser planethjulene fast til solhjulet. Da vil differensialen ikke lenger fungere som en differensial.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da jeg hadde 3,15 utv. i akselen,gjorde bilen 253 km/t v.7000 rpm. på 4. gir.

Hadde bilen i 293 km/t ved 6050 rpm på femte.

Hvis jeg hadde fått dratt ut 6. hadde bilen gjort 506 km/t.....

Teoretisk sett.

Så byttet jeg til 4,56 i akselen og da gjorde bilen 175 km/t på 4.

Og teoretisk 350 km/t på 6.

better to be first in hell than second to heaven

Volvo 242 turbo-82

Volvo 245 turbo-93

Volvo 945 turbo-98

Team Losi LST2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Euro-1

Da jeg hadde 3,15 utv. i akselen,gjorde bilen 253 km/t v.7000 rpm. på 4. gir.

Hadde bilen i 293 km/t ved 6050 rpm på femte.

Hvis jeg hadde fått dratt ut 6. hadde bilen gjort 506 km/t.....

Teoretisk sett.

Så byttet jeg til 4,56 i akselen og da gjorde bilen 175 km/t på 4.

Og teoretisk 350 km/t på 6.

 

Kan du si meg hvilken utveksling det er på 6 i kassa di? Må være langt mellom 5 og 6? Du skriver at du får teoretisk nesten 200km/t i differanse mellom 5 og 6?

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Riktig,min venn!!

4. er 1.1,5. er 0.74.1 og 6. er 0.50.1.

Så når bilen gjorde 253 km/t før med 3.15 utv på 4.,er det bare å gange med 2 når jeg lå på 6.

Samme er det jo nå som jeg har giret om bakakselen,da gjør den 175 km/t på 4.,og ved å gange med 2 gjør den(teoretisk) 350 km/t v/7000 rpm.

Skjønner?

better to be first in hell than second to heaven

Volvo 242 turbo-82

Volvo 245 turbo-93

Volvo 945 turbo-98

Team Losi LST2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoretisk sett så kan umulig en Standard gate volvo gå så fort, men hvor fort har du kjørt? Åssen kasse er det her egentlig?

You wash your VOLVO like it was your firstborn child,

you tend to its needs like it was your own body,

you protect it like it´s your family,

then you drive it like you stolet it

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zerox: Praktisk sett mener du vel:)

Det er sikkert en M46 med omkoplet overgir, slik at det blir 8 gir:)

Neida.. Er jo noen som bruker getrag kasse fra toyota supra. Den er 6 trins, men jeg tror ikke det er den kassa Euro-1 har, for den har en annen utveksling. Kanskje Getrag fra bmw eller Selholms.

Jeg har også hørt om noen som bygger overgir på M47:) hehe..

 

Euro-1: 240-speedometeret går bare til 200km/t da:) (220km/t for turbo). Men du som har en sånn grom volvo har vel gjort noe med det:)

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror motoren til Euro-1 ikke har store problemer med tap i drivverk og oppoverbakker. Problemet er at en volvo 240 ikke er laget for å gå så fort. En kamerat av meg som kjørte rundt 250km/t med sin 240 mista plutselig takluka. Takluka ble sugd ut. Det blir ett jævlig vakum på taket pga frontruta når man kjører fort. Mye som kan skje i stor fart. Man kan jo f.eks miste bakkekontakten. Man skal jo også ha mulighet for å stanse for enhver påberegnelig hindring.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder bakkekontakt i høy hastighet, er det biler med stor luftmotstand som har fordelen:D

Merker godt at Nissan blir lettere i 250km enn det 240'n var.

Vil uansett ikke påstå at 240'n oppførte seg bedre i den hastigheten;) Men kjørte da med 8lags varebil vinterdekk, hadde vel en liten betydning det også:eek:

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gromit:Godt at det finnes folk som deg.

Når jeg oppgir de tallene jeg gjør,er det ikke for at en teoretiker som deg skal dra dette i tvil,og jeg sier det igjen,og det er faktisk topicen her også,jeg har hatt min Volvo 242 i 292 km/t,men jeg skal gå litt lenger og si at den faktisk går litt fortere enn det også.

Jeg har nesten 700nm til rådighet,og det er mer enn nok til å kjøre fortere enn 300 km/t uansett hva du sier om tap i drivverk,vindmotstand osv.

Du er herved invitert med en tur til sommeren,så skal jeg vise deg at det går an.

Og ja,kassa er en BorgWarner T-56 fra en -97 Camaro som for tiden er ute for en storservice pga rå-giring.

Sitter nå en M-45 med skutt 3. gir i bilen....

better to be first in hell than second to heaven

Volvo 242 turbo-82

Volvo 245 turbo-93

Volvo 945 turbo-98

Team Losi LST2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår