steiney Skrevet Oktober 16, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2008 Hei! Jeg har bestilt meg en brukt drivaksel med drivknute og full pakke, men før jeg monterer den ville jeg gjerne byttet ut den yttre mansjetten. Har kikket litt gjenno noen guider nå, og de sier at man skal løsne låseringen inni knuta. Men jeg finner ikke noen låsering. Her er et bilde på hvordan det ser ut. Noen om vet hvordan jeg skal løsne akslingen fra knuta? http://www.lastned.net/?site=dl&fil=0f4d5274fcd173f31106a14074a30df3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
motorsportdude Skrevet Oktober 18, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 18, 2008 bank det av med hammer Siter 2000 Galloper Super Exeed 2,5 TDI, selges 1986 Ford Scorpio 2,0 CL, reservebrakka Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigRoar Skrevet Oktober 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 20, 2008 ja, bruk en hammer, og smekk den av. men skal du ta vare på drivknuten, så bør du banke på inner ringen. den som sitter fast i akslingen. hvis ikke, så kan det bli slakke i knuta, å da er du like langt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gulars85 Skrevet Oktober 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2008 mansjettene er såpass fleksible at du kan dra de over akslingen. bare husk å vaske akslingen først. eller så kan du gjøre som jeg gjorde. jeg kjøpte en limbar mansjett, den byttet jeg når akslingen stod på bilen. var litt skeptisk først. men dette har holdt over 1 år til nå og den holder sammen like godt enda. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tsbusa Skrevet Oktober 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2008 mansjettene er såpass fleksible at du kan dra de over akslingen. bare husk å vaske akslingen først. eller så kan du gjøre som jeg gjorde. jeg kjøpte en limbar mansjett, den byttet jeg når akslingen stod på bilen. var litt skeptisk først. men dette har holdt over 1 år til nå og den holder sammen like godt enda. En SÅ fleksibel mansjett vil jeg gjerne se! ;P Siter -Subaru Impreza WRX "STi" 01' -Subaru Impreza WRX 01' http://www.dlgracing.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
otis Skrevet Oktober 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2008 Det fins faktisk, men da må du bruke et spesielt konisk verktøy, som man trær mansjett inn på ved hjelp av muskelkraft og smøremiddel. Deretter er det bare å ta av mansjetten på innersiden av driv knuten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
technobreath Skrevet Oktober 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2008 vel, normale folk uten slikt verktøy har ingen mulighet til å få på en mansjett mens knuten fremdeles sitter på. Men ja, her må du bruke hammeren. Låseringen vil løse seg selv ut når du banker inner-ringen i lageret (knuten) ut fra akslingen. Kan tenkes på som et klips i stedet for en låsering. Men pass på å dunk bare på inner ringen, og da gjerne med et mellomlegg av tre eller plast slik at du ikke lager merker eller bommer. For da er du som sagt her tidligere like langt. Det funker i beste fall en begrenset periode, så må du bytte knute. Eneste jeg ser kan gå galt, er hvis knuten er slitt eller akslingen vridd på en eller annen måte, så kan du få problem med å løse låseringen. Jeg skulle skifte drivknute en gang, og hadde da kjørt en stund med defekt knute, og da var splinsene vridd eller deformert, så da jeg brukte hammeren for å få det av så blei alt enda mer skeivt. Det endte opp med at jeg gav opp hele akslingen. Hadde en i reserve som jeg visste ikke var slitt, så jeg tok av knuten på den med letthet (i forhold til den andre) og brukte den nye knuten på ekstra akslingen. Av nyskjerrighet så fant jeg frem vinkelsliperen og skar av knuten. Det stykket jeg hadde klart å banka ut drivknuten av akslingen hadde knuten (innerringen) dratt med seg metall nedover, skubba metallet fremfor seg liksom mens jeg forsøkte å få av knuten. spora var skeive, og det var en "stor" metallkant fremfor knuten, som gjorde at jeg UMULIG hadde fått den av... Så lykke til. Normalt så skal det gå veldig lett å løsne en drivknute, bare et eller to velplasserte kakk med hammeren så er den løs. Pass på at alt er rent og pent. Sandkorn eller lignendes er IKKE noe du vil ha i knuten! Siter Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil Toyota Carina 2 1986 - Solgt Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
klugg Skrevet April 25, 2009 Rapporter Share Skrevet April 25, 2009 Jeg ser at mansjetten ikke satt 100% på plass nærmest hjulet, og det har sprutet ut litt grease fra drivknuta. Jeg skjøv mansjetten på plass. Skal ikke denne sitte stramt? Hva er problemet mitt? Har ikke flaten mot mansjetten vært ordentlig ren? Syns det er rart klipset ikke sitter strammere... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NeXtus Skrevet August 9, 2010 Rapporter Share Skrevet August 9, 2010 Vanligvis så skal mansjettklemmen strammes til med verktøy som er beregnet for det, ellers hopper den av Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
daain83 Skrevet August 9, 2010 Rapporter Share Skrevet August 9, 2010 Vanligvis så skal mansjettklemmen strammes til med verktøy som er beregnet for det, ellers hopper den av Kommer helt ann på hva slags strammebånd det er det, stemmer at en type krever en spesiell tang. Mens noen kan man stramme men en jernbindertang evt avbiter. En litt kraftig strips fungerer også :drunk: Siter Mvh Dan - 76` Volvo 245 med femmer og hårføner - http://www.bilforumet.no/200-serien/219274-daain-s-76-245-a.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.