Gå til innhold

trenger en liten oppklaring

Ranger emnet

Revolvo

Anbefalte innlegg

hei.

driver og ser endel på utenlandske sider når jeg skal ha deler til bil, og div andre ting.

men hver gang jeg finner noe billig og skal diskutere d med andre kommer disse faktorene inn... toll,frakt,moms og porto.

og jeg er veldig blank på dette!

så fint visst noen kunne komt med en bra forklaring på alle disse faktorene.

og er d samme reglene for alle land? skandinavia...amerika...kina

evt.sendes som gave for at d ikke skal bli tollet?

og hva er sjangsen for at noe skal bli tollet, og har størrelse/vekt noe å si der? evt. hvor dyrt...

takker for svar;)

hva er sjangsen for at d skal bli tollet?

Mvh Tage Midtun

volvo 940 97 turbo

volvo 245 86 racarvogn

245 glt 87 (vrak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. bil deler er ikke tollpliktige

2. moms kommer på varen/varene du har kjøpt og på frakten/portoen

3. prisen på varene kan forandres ved at valutakursen forandrer seg mens varene er på vei med frakta. Den endelige prisen på varene som tollen bruker for å regne ut hvor mye du skal betale i moms blir regnet ut med valutakursen til tollvesenet den dagen varene ankommer tollvesenet.

4. Mange andre varer er tollpliktige, hvilke varer dette er kan du se på linken som Viking067 la ut.

5. Husk at om du kjøper en vare i utlandet så er det reglene og lovene angående garanti og dine rettigheter som kjøper i det landet som gjelder. Av og til er det verdt å berale litt mer for å få f.eks. 1 år ekstra garanti på varen. osv.

Noe mer er det ikke.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. bil deler er ikke tollpliktige

2. moms kommer på varen/varene du har kjøpt og på frakten/portoen

3. prisen på varene kan forandres ved at valutakursen forandrer seg mens varene er på vei med frakta. Den endelige prisen på varene som tollen bruker for å regne ut hvor mye du skal betale i moms blir regnet ut med valutakursen til tollvesenet den dagen varene ankommer tollvesenet.

4. Mange andre varer er tollpliktige, hvilke varer dette er kan du se på linken som Viking067 la ut.

5. Husk at om du kjøper en vare i utlandet så er det reglene og lovene angående garanti og dine rettigheter som kjøper i det landet som gjelder. Av og til er det verdt å berale litt mer for å få f.eks. 1 år ekstra garanti på varen. osv.

Noe mer er det ikke.

Jeg har bestilt mye bildeler fra USA det siste året, og i 80% av gangene betaler jeg toll og moms for delene. Så jeg kan ikke si meg enig att bildeler ikke er tollpliktige. Vet ikke hva som gjør att enkelte deler kommer gjennom uten toll, men majoriteten av bildeler har (etter min erfaring) blitt angrepet av den Norske Stat.

Desverre.

Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L

Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt mye bildeler fra USA det siste året, og i 80% av gangene betaler jeg toll og moms for delene. Så jeg kan ikke si meg enig att bildeler ikke er tollpliktige. Vet ikke hva som gjør att enkelte deler kommer gjennom uten toll, men majoriteten av bildeler har (etter min erfaring) blitt angrepet av den Norske Stat.

Desverre.

Er ikke tollavgift på bildeler, kun mva på deleprisen, og på frakten, men du betaler et forenklet fortollings gebyr, og det er ikke det samme som tollavgift, og er et gebyr for at dei skal ta papirarbeidet og slikt, og vil nok tro at der også i noen tilfeller så har du også fått et stempel på papirene, som sier ikke tollpliktig, men du må fortsatt betale mva og fortollings gebyret.

Jeg har tatt inn utrolig mye deler og bilutstyr dei siste 12 årene, og har aldri betalt tollavgift på noe bilrelatert

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få avsender til å merke forsendelses papirene med gave eller vareprøve. På denne måten ser det ut som at du får varen, og da slipper du mva.

Kopi av fakturaen må ikke(!) ligge i pakken, og du betaler varen på forskudd (bruk gjerne pay-pall med bet garanti).

Tror aldri jeg noen sinne har betalt mva på slike pakker.

Lykke til!

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider