Gå til innhold

Turbokonvertere Honda Prelude 2 liter 16v

Ranger emnet


Mad_Maxx

Anbefalte innlegg

Ja, noen som er så snille at de kunne ha skrevet opp sånn ca hva jeg trenger? Har snegle og intercooler, grenrør og slanger\rør ordnes lett, hva trengs så videre? Større dyser, og noen slags form for omprogrammering? Og nyseventil da, må jo imponere fjortisene :D Er en 97 modell Prelude

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja :spin

 

Først må jeg vite hvor seriøs du er med dette.

 

Vil du:

 

1. Billigst mulig

2. Penger no prob

3. Bytte motor

 

Har selv dette prosjektet og har vel vært borti det meste av problemstillinger.

 

Ja, noen som er så snille at de kunne ha skrevet opp sånn ca hva jeg trenger? Har snegle og intercooler, grenrør og slanger\rør ordnes lett, hva trengs så videre? Større dyser, og noen slags form for omprogrammering? Og nyseventil da, må jo imponere fjortisene :D Er en 97 modell Prelude
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Rimelig er en fordel, mest for morro`s skyld, men håpte å unngå en skog av ekstradyser kobla via en fustasjehengsoppkobling med boostrør av gamle støvsugerslanger, hehe.. Tanken var å sette turbo på 2 litern som står i, da den er sunn og grei, motor blir nok tatt ut for en shining i løpet av prosessen, tenkte å bytte clutch og... Tanken var et rimelig turbooppsett, der kvalitet går foran toppeffekt :) Altså, ikke et oppsett som gir mye hest og så blåser motorn, mer noe som gir det "lille ekstra" og som varer sånn passelig (med fornuftig kjøring, hehe)

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok,

 

Først av alt bør du tenke over realismen i dette. Det skal endel arbeid til for å få det godkjent av biltilsynet. Du har lov med inntil 10% øking av motoreffekt uten dokumentasjon fra Honda. Lønner seg å snakke med din trafikkstasjon på forhånd. Er mange sure karer der ute som klikker bare du monterer et uorginalt eksosanlegg, et turbooppsett kan virkelig få dem til å surne til..

 

Hvis prosjektet ikke er godkjent, får du trøbbel med EU kontroll. Surt å få purring på EU kontroll når bilen står i tusen deler. Du må ha et sted å stå med dette, helst varmt og tørt. Gjerne en annen bil også, som du kan bruke når preluden er i tusen biter.

 

Et billig og trygt oppsett vil for din motor være 40-50 hk ekstra

vil jeg anta.

 

Du kan bruke kompressor fra jackson racing og fmu oppsett. FMU er en bensinregulator som øker trykket til dysene dine linært med ladetrykket til motoren. Dette er en ganske grov metode for ekstra bensintilførsel, men den fungerer til små effektøkninger.

 

Du kan også bruke en billig turbopakke fra ebay (utrolig at jeg sier dette) men er faktisk flere i norge som er happy med dette.

 

Uansett hva du bruker, så er egentlig motorstyringen det viktigeste. Går motoren din magert så er den ferdig. Selv bruker jeg AEM ecu som gjør det mulig å forandre på motorparametre fra en pc, enkelt og greit. Denne har påmontert en såkalt bredbåndslambda som registrer bensinblandingen til motoren og regulerer den derfra.

 

Et skikkelig turbooppsett til en prelude ligger på 140-160 tusen uten tuning av motor.

 

Et billig oppsett skal du nok klare å presse ned i 20-30 tusen.

 

Du bør seriøst vurdere å bytte motoren. en H22A type S motor gir deg 220Hk og er mye bedre å kjøre med. Null turbolagg. Og den går rett ned i bilen din, samt ser 100% orginal ut (EU = ok)

 

Er skrevet med masse forbehold ;) Driver å lager en turboguide til Honda Club of Norway så du får følge med der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar! Tingen er da at jeg har både turbo (TD40 med T25 flens) og intercooler liggende, så tenkte å kanskje få brukt dette på no vis :) Men, mulig det blir for knøvlete, i og med at jeg helst skulle fått solgt bilen, til fordel for noe eldre (og for å slippe billån) Har 2.2 vtec fra japanutgave (202 hest?), med girkasse med LSD på handa, men ligger i England, så er usikker på frakt...

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et skikkelig turbooppsett til en prelude ligger på 140-160 tusen uten tuning av motor.
Da må jeg sette opp prisene.. fullbygd SR20DET driftemotor med plenty maskinering etc,ink. billigdeler (innvendig et cheapo Eagleråde/JE-stempelkit) og eksternt (manifold,plenum,BTR og litt sånt) kom på knappe 100 for hele smæla. 150K er mer enn et "turbokit",det bør være omtrent en fullbygd motor uten tuning hvis ikke delene er laget av 24K gull eller er kun øverste hylle. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår