truhaa Skrevet Oktober 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2008 Her en oppdatter versjon av bilpleie for dummies http://www.detailersclub.no/artikler/guider/46-guide-bilpleie-for-dummies-2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snudii Skrevet Oktober 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 20, 2008 Sorry mann, linken virke ikje :P Siter Bmw 325i :D Vinterleketøy! -Seat Leon 1.6-Turbo. Solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HHA Skrevet Oktober 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 20, 2008 http://www.detailersclub.no/artikler/guider/46-guide-bilpleie-for-dummies-2 Siter Kjør hardt, kjør stil, kjør olabil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
truhaa Skrevet Oktober 21, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2008 Nå er den i orden.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bluum Skrevet November 16, 2008 Rapporter Share Skrevet November 16, 2008 Bare en liten ting jeg stusser på: "Voks: er du entusiast, er det nå voksen kommer på banen Er ikke Caranuba Wax voks? :confused: Tilleggsspørsmål: Med tanke på årstidens temperaturer og store mengder skitt\salt; hvilken LSP vil du anbefale som øverste lag hvis jeg har en flaske meguiars NXT og en Caranuba stående? Tenker særlig på herding ved lave temperaturer og hvor godt produktet avstøter skitt/hvor lett skitten blir å vaske av. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kazzper Skrevet November 16, 2008 Rapporter Share Skrevet November 16, 2008 NXT er en syntetisk sealer, og denne vil ikke feste seg på carnaubavoks. Skal du bruke begge deler (anbefales) legger du på TechWax først som normalt. Vent så til neste dag før du legger på Carnaubavoks så du er sikkert på at syntetpolymerene er helt herdet. Legg gjerne på 2-3 lag med Carnauba. Siter '00 Mercedes ML konebil '98 Mercedes C220 arbeidsbil '94 Fiat Coupe 16V morobil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bluum Skrevet November 16, 2008 Rapporter Share Skrevet November 16, 2008 Det var det jeg gjorde forige gang (for et ukjent antall uker siden), men tror bare jeg la et lag av hver. Jeg har nyvaska bil ute i gården og ingen bruk for å kjøre noe sted i morra, så jeg tenkte jeg skulle ha på Cleaner Wax og et lag med voks når muligheten først er der. Får ta på NXT Gen Wax i morra, og kanskje spe på med litt carnuba til helga, hvis været holder seg. Men vil voksen herde skikkelig når det er så kaldt som nå, og går det greit om bilen står i sola etter voksen er fjernet? Går greit om det kommer litt regn etterhvert? mange sånne småting jeg lurer på :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kazzper Skrevet November 16, 2008 Rapporter Share Skrevet November 16, 2008 Voks eller sealer herder ikke skikkelig dersom det er kaldere enn 15 grader. Sealere liker ikke vann eller regn før de har fått ligge på minst 12 timer. Sol etter fjerning av voks? Godt spørsmål! Tror ikke det er noe problem (har i alle fall ikke opplevd det selv) men jeg tør ikke vedde på om det har noen betydning den ene eller andre veien.. Siter '00 Mercedes ML konebil '98 Mercedes C220 arbeidsbil '94 Fiat Coupe 16V morobil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bluum Skrevet November 17, 2008 Rapporter Share Skrevet November 17, 2008 Så hva gjør jeg da hvis jeg vil legge på et beskyttende lag og jeg ikke har noe oppvarmet sted å ha bilen. yr.no spår ca 4 grader, men hvis jeg lar bilen stå i sola etter voksingen så vil jo lakken varmes opp (mørk blå metallic blir varm nok den), jeg vil vel få en viss herding? Det er også spådd 1mm nedbør utover kvelden. Har det noen hensikt å vokse bilen i det hele tatt da, eller vil det bare ikke sitte like godt\lenge når forholdene ikke er optimale? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest trogha Skrevet November 17, 2008 Rapporter Share Skrevet November 17, 2008 Så hva gjør jeg da hvis jeg vil legge på et beskyttende lag og jeg ikke har noe oppvarmet sted å ha bilen. yr.no spår ca 4 grader, men hvis jeg lar bilen stå i sola etter voksingen så vil jo lakken varmes opp (mørk blå metallic blir varm nok den), jeg vil vel få en viss herding? Det er også spådd 1mm nedbør utover kvelden. Har det noen hensikt å vokse bilen i det hele tatt da, eller vil det bare ikke sitte like godt\lenge når forholdene ikke er optimale? En sealer bør herde min 12-24t i tørre omgivelser og over 15 grader for best mulig holdbarhet. Regn eller dugg vil redusere levetiden hvis den ikke får herde ordentlig først, og jeg tviler sterkt på at den klarer å herde ordenlig i sola. Om det har noen hensikt blir vel opp til deg å vurdere, men holdbarheten blir garantert relativt dårlig hvis du skal gjøre det ute i disse dager. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kazzper Skrevet November 17, 2008 Rapporter Share Skrevet November 17, 2008 Helt klart.. "Temperaturregelen" er viktig for holdbarhet og utseende. Carnaubavoksen tåler vann med en gang du har tørket den av, men når en syntetisk sealer blir utsatt for fukt reduseres holdbarheten radikalt. Siter '00 Mercedes ML konebil '98 Mercedes C220 arbeidsbil '94 Fiat Coupe 16V morobil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bluum Skrevet November 17, 2008 Rapporter Share Skrevet November 17, 2008 Jeg la nå på et lag med Cleaner Wax og et med Carnauba, så får vi se hvor lenge det holder. Det ble i alle fall fine perler da regnet kom. Skulle bare mangle etter 5 timer sammenhengende gnikking ;) Men sånn for ordens skyld; hva gjør man på vinteren hvis bilen trenger et lag voks og man ikke har noe tørt, oppvarmet sted å arbeide? Og spørsmålet det hele startet med står fortsatt usvart. I Bilpleie for dummies skriver du at ETTER Carnauba wax (LSP) kommer voksen på banen, men carnauba wax er jo voks det også ... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kazzper Skrevet November 17, 2008 Rapporter Share Skrevet November 17, 2008 Og spørsmålet det hele startet med står fortsatt usvart. I Bilpleie for dummies skriver du at ETTER Carnauba wax (LSP) kommer voksen på banen, men carnauba wax er jo voks det også ... Med LSP i denne sammenhengen mente han nok syntetisk sealer. (I ditt tilfelle NXT TechWax.) LSP er det du legger på etter polering, og kan både være carnaubavoks eller synt. sealer. Dersom man ikke har noe sted å stå på vinter'n, må man låne eller leie.. for som sagt, beskyttelsen varer i beste fall noen uker hvis den legges på kalde paneler. Det ser forøvrig ut som du ikke tok rådet med å la NXT'n herde til dagen etter før du la på carnauba (stemmer?); og dette svekker varigheten ytterligere. Siter '00 Mercedes ML konebil '98 Mercedes C220 arbeidsbil '94 Fiat Coupe 16V morobil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bluum Skrevet November 17, 2008 Rapporter Share Skrevet November 17, 2008 La ingen NXT i dag, gikk rett på carnauba fordi det var spådd regn (og renget kom). Tenkte derfor det kunne være greit med noe som tålte regn, selv om NXT er betraktlig enklere å legge på. Så i dag: kun cleaner wax og carnauba. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kazzper Skrevet November 18, 2008 Rapporter Share Skrevet November 18, 2008 Cleaner Wax og Carnauba er egentlig en helt grei løsning det. Du får holde deg unna sterk avfetting så kan det hende det sitter på en stund. Og uansett er det jo skrekkelig fort gjort å kline på et par lag med Carnauba når det som sitter på er borte.. I verste fall kan du vel bruke en vaskehall på bensinstasjonen hvis det er kaldt ute, Carnaubavoks er ikke så følsom overfor fuktige omgivelser når den påføres ;) Siter '00 Mercedes ML konebil '98 Mercedes C220 arbeidsbil '94 Fiat Coupe 16V morobil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.