Gå til innhold

Spørsmål angående subkasse, porter og kondensator til RF T1 12" (2stk)

Ranger emnet

Emerica

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en 95 liters subkasse i min audi 80, på denne kassen står det montert 2stk Rockford T1 subber. Anlegget fungerer greit nok men er litt skuffet over "basslyden", trolig pågrunn av at portene går kun 4-5cm inn i kassen. Hvor langt ned skal portene gå og hvordan regner man ut dette? Portene går ikke opp i hatthylla da det er 10cm klaring mellom hatthylle og kasse:(

Det betyr altså at det meste av trykket er i bagasjerommet :P

Er det mye å hente på å bytte til riktige porter? Venner sier portene mine er ALT for korte og at det gjør utrolig mye på lyden, selv har jeg ikke peiling, derfor spørs jeg her :)

Lurer også på om kassen er riktig iforhold til subbene.

Altså, som sagt er kassen 95liter og er kun et rom.

Burde det heller være vegg inne i kassen mellom subbene slik at hver subb får 47,5 liter?

Ifølge manualene skal subben ha en kasse på 45l såvidt jeg husker, men nå er det 2 subber, det vil si at det da blir til sammen 90 liter og at kassen min stemmer ganske bra? Eller bør bør det være vegg mellom subbene?

Er også blitt anbefalt å IKKE bruke kondensator på anlegget mitt da det er såppas "stort". Stemmer dette?

Kjører 2000watts monoblokk fra rockford på de t1 subbene.

Er 2stk batteri, et vanlig bilbatteri og et maxima.

Håper på svar :)

Mvh Bjørn

Opel Vectra B 96mod

Audi 80E 92mod - Solgt

Opel Vectra A 92mod 4x4 - Solgt

Opel Vectra A 94mod - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du ikke er fornøyd med lyden, er nok fordi det er rockford, og det låter ikke spes bra... Når det gjelder kasse, så MÅ rørene være "riktig", og dette kan ha MYE å si...

T112D4 du har?? I følge RF sine sider, så skal den ha 35,4 liter lukket kasse, eller 63,72 liter refleks, så hvis det er det elementet du har, så er kassa di litt feil ja ;)

Det står selvfølgelig ikke hvor stort, og langt rør reflekskassa skal ha, og det er jo genialt fra RF sin side ;) NOT!

Kondensatoren trenger du ikke, så den kan du hive/selge...

Men du burde ha 2stk LIKE batterier, hvis ikke så går et eller begge til hel**** ganske snart ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anlegget fungerer greit nok men er litt skuffet over "basslyden", trolig pågrunn av at portene går kun 4-5cm inn i kassen. Hvor langt ned skal portene gå og hvordan regner man ut dette?
Er det mye å hente på å bytte til riktige porter? Venner sier portene mine er ALT for korte og at det gjør utrolig mye på lyden, selv har jeg ikke peiling, derfor spørs jeg her
Finnes ingen regel som sier at en port må gå "langt ned i kassen"... det kan godt være at portene dine er for lange som de er, for å si det slik. Bytt venner og/eller beregn portstørrelse med et egnet program. Lengden på portene beregnes utifra kassestørrelse, element, ønsket frekvensrespons og eventuelt diameteren på den/de porten(e) man allerede har.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cossiemk1:

Er Rockford Fosgate Power Stage 1 - T112D4 jeg har ja.

Ifølge bilradiospesialisten sin side skal det være slik:

Anbefalt kassevolum - lukket 35,39 liter

Anbefalt kassevolum - bassrefleks 49,55 liter

Ifølge RF fosgate:

Rec. Vented Enclosure 2.25 cu. ft.

63.72 liters

Hmm... Bør vel heller stole på Rockford fremfor bilradio da skjønner jeg..

Men bør kassen være med seperate rom innvendig?

Skal skaffe annet/andre batterier, noen anbefalinger kanskje ?`:)

TransMedia: Hvilket program kan benyttes til å regne ut dette?

Takk til dere begge for svar!

Opel Vectra B 96mod

Audi 80E 92mod - Solgt

Opel Vectra A 92mod 4x4 - Solgt

Opel Vectra A 94mod - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider