Gå til innhold

BMW E36 M3 turbo vs Toyota Supra

Ranger emnet


Alfa

Anbefalte innlegg

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

De eneste som kan måle seg i hk pr liter uten turbo/kompressor er vel Hondanes V-Tec og noen av motorene til Ferrari, er sikkert noen få fler også, men ikke mange. Bare synd V-tec motorene mangler dreimoment.

- 1994 BMW 525iXA Touring

- 1995 BMW 525tdsA Touring -SELGES-

x 1994 BMW 525i E34

x 1989 BMW 316i Coupê

x 1986/7 2x Mazda 929 vintersleder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Evjen

De eneste som kan måle seg i hk pr liter uten turbo/kompressor er vel Hondanes V-Tec og noen av motorene til Ferrari, er sikkert noen få fler også, men ikke mange. Bare synd V-tec motorene mangler dreimoment.

 

ja, men jeg tenker som Tiff Needell i Top Gear

 

"Fåour liters Vi-æight, posching out fåour håndreds hårspåwer, with NO tørbotschartsing"..

Allroad 2.5TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Evjen

De eneste som kan måle seg i hk pr liter uten turbo/kompressor er vel Hondanes V-Tec og noen av motorene til Ferrari, er sikkert noen få fler også, men ikke mange. Bare synd V-tec motorene mangler dreimoment.

 

Hondas motorer mangler dreiemoment fordi de har så latterlig lite sylindervolum (pga. bensinforbruk, fysisk størrelse/vekt osv.), samt total mangel på overlading. Vil nevne at Hondas B16A-motor har en vater-flat (pluss minus littegranne) momentkurve fra 3-7.000 RPM (160 nm). Kan også nevne S2000-motoren som gir 120 hester per liter, mot M3 CSL's knappe 111 (hvis jeg husker riktig). Hvis man i tillegg kjøper ei Mugen strokerveiv til S2000-motoren har man også den motoren som gir mest dreiemoment iforhold til volum noen sinne på en serieprodusert motor.

 

Jeg er takknemmelig fordi Honda og BMW fortsetter å utvikle motorer uten overlading, men det overskygger likevel ikke det faktum at samme motoren med 1 bar i innsuget ville utviklet dobbelt (CIRKA!) så mye effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er sant.

 

Men BMW bygger bil etter gamle prinsipper. Sugemotor forran og bakhjulstrekk. Noe de har klart å overbevise folk at de får til veldig bra. Siste CSL kom ikke akkurat dårlig ut på rundetiden til Top Gear programmet. Mins den kom 0.5sek bak 996 turbo eller no. Og det på noe våt bane :)

 

 

Er også enig at S2000 er en utrolig rå motor..Hva er maks turtall på de? 10000? Må være morro og fått testa på bane :)

Allroad 2.5TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, turbomotorer er livet. Mye mere lyder; plystring, hiksting, susing, piping osv. etc... :) Dessuten er "sky's the limit" når det gjelder turbomotorer. Man har nesten ingen begrensninger på hvor mye luft man kan skyffle inn i forbrenningskammeret, og når man treffer maksgrensa bygger man om; lettere, hardere, bedre, sterkere, og ser nåla runde 2.5 bar... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår