Gå til innhold

hvor stor strømkabel?

Ranger emnet

thebbear

Anbefalte innlegg

Hei.

har startet litt med mitt stereoprojekt i min Mazda 626 1990 modell.

har lagt en strømkabel fra batteri bak til bagasjerom der det ligger en Blaupunkt GTA 700w forsterker og driver en Pioneer 1000w sub. det fungerer bare flotters.

nå skal jeg ha 2 stykk Alpine 6x9'ere i hattehylla.

disse trenger jo også en forsterker.

da tenkte jeg en Blaupunkt GTA 800w.

spørsmålet mitt er da om jeg kan drive begge forsterkerne på samme strømkabel eller om jeg må legge en til?

har lest litt om strømkabler, men forstår ikke mye.

etter som jeg har sett på kabelen, så står det et 8 tall på den.

hva betyr dette i forhold til mitt spørsmål?

Bjørn Larssen

Mazda 626 1999 2.0i GW - Familiebilen med fart i

Mazda 626 1990 2.0i GD - solgt

Mitsubishi Galant 1983 - død

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=40&ids=artID

helt enkelt forklart:P

8 er da 14-16mm2. som vil si alt for liten til begge forsterkerene men den funker alene til hatthyllehøyttalerne.

om du legger opp en kabel på rundt 30mm2 i tilleg til den du har fra før i bilen så er du sikret nok strøm.

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei.

da skal kjøpe 5 meter av 30mm2 og en ekstra signalkabel å legge bak. de skal jeg prøve å huske på å legge på andre siden i bilen, i forhold til de andre kablene som går bak , så senker jeg sjansen for støy.

kjøpte meg også 2 stykk Y-splittere igår til å sette på enden av signalkabelen for å koble til den 4 kanals forsterkeren.

eneste som gjenstår da, det er å ta fatt stikksaga og vinkelslipern og få hull til mine store fine 6x9'ere

og til slutt finne meg et bedre jordingspunkt

Bjørn Larssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal nå snart bestille den strømkabelen. må jo ha en sikring på ene enden på kabelen.

hvordan finner jeg ut hvor mange Amp sikring jeg trenger?

til den Blaupunkt 700w forsterkeren jeg har nå, så har jeg en 80amp sikring jeg har lånt, men må kjøpe mine egne.

så jeg trenger å vite hvor store sikringer jeg trenger til strømkablene? i enden på den ene står det en 700w forsterker og på den andre en 800w.

holder 40amp eller må jeg ha 60amp?

Bjørn Larssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en stor kabel, fjern den du har, kjøp deg forgreningsboks, koble til alt, tut å kjør.. :)

Jeg mekka meg min egen forgreningsboks ved å ta en 2" 4-plankebit og skrudde ei 2mm stålplate oppå som jeg festa strømkablene i.. Funker gull det.. :D

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider