Gå til innhold

Stabstag og hjulvinkler på 240, hva er det som passer til mitt bruk?

Ranger emnet


Finken

Anbefalte innlegg

Driver og snekrer sammen en 242, lurer litt på hva jeg skal gå for av stabstag, spesielt hvor tykke.

 

Jeg liker at det overstyrer litt, kunne gjerne tenkt meg og få den så lettkjørt og håndterlig som mulig, men fortsatt beholde litt feste, må jo få fart ogaå.

 

For min del så ere ikke no poeng i og ha stivest mulig bil for og kjøre rundetider på asfalt, bilen skal brukes på tvers.

 

Har stivet av bærebruene mine og tenkte jeg skulle bruke bilstein sport dempere og enten coilover kit eller lesjøfors fjærer ifra pedersen, men ikke helt bestemt meg enda, lurer på om det ikke er så lurt og senke så mye nå i vinter, vært ålreit og hatt plass til og få på ispigg.

 

Pedersen har 22 og 24 mm stabstag forann, men får vel no ipd stag som er grøvere.

 

Og hjulvinkler, ere originalt som gjelder el?

Tenkte kansje på og laga plater og få ut bærekula litt, men er usikker.

Kom gjerne med tips og egne erfaringer.

Hvis man ser bort ifra utseende, personlighet og inteligens så er jeg en jævli ålreit type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for enten åkrene fjærer eller bygd coilovers.

Ville samtidig flytta ned styre og bærekulene for å få litt vettig geometri når bilen er lav.

Hvis du velger å flytte ned disse så flytt stopperen til demperen ned og kort røret. Da kan bilen i prinsipp være neste 5cm lavere og fortsatt ha samme fjøringsvei og geometri.

Ang stabstag så ville jeg gått for grovt framme, enten ett 25mm ipd stag eller 2x21mm oppå hverandre.

Bak ville jeg ha brukt noe rundt 21mm.

Taxiplater er også fint å få på, noe mere camber og endra caster.

 

Ang instilling så har jeg kjørt med ca -1,2 grader camber og ca 1-2mm spissing (hvor mange minutter det blir vet jeg ikke), noe jeg syns har funka fint til vanlig gatekjøring.

Kjører du camberen noe lavere enn typ -1,5 grad så blir bilen veldig vinglete i høy hastighet ville jeg tro.

 

Ett annet tips er å sette på en utveksling på rattstammen. Får med 1,5:1, dvs når du dreier rattet 1 omdreining går akselen ut 1,5 omdr.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, da har jeg noe og gå ut ifra når jeg skal ha forstillingskontroll.

Da blir det nok og laga egene coilovers med det kitet pedersen har.

Bilstein clubsport innsats som gjelder da eller? Den er jo noe kortere, veit ikke helt åssen 35mm senking går sammen med ispigg forann jeg.

 

Ja, har tenkt på sånn utvekslingsboks, tenkte jeg skulle ta med en sånn fra summit når jeg handler sperre, 1,5:1 vil funke greit? Ser dem har 2:1 også, men det vil kansje bli i drøyeste laget?

Hvis man ser bort ifra utseende, personlighet og inteligens så er jeg en jævli ålreit type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk 21mm stabstag foran og, 1 på 19mm og 1 på 21mm bak.

Da får du bil som er morsom å slædde med.

 

Jeg hadde det på min ei stund, var lett å få lakt den opp i slædd, kunne svinge den opp i slædd.

Også var den såpass mye stivere bak enn foran at jeg fikk mye feste foran, så hadde ganske god kontroll i motsetning til sånn den er nå når jeg har satt på dobble foran og.

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte kansje det var bedre og ha ett, er vel mer røddig, ser for meg at det kansje blir litt jalla og legge 2 oppahverandre.

Får jo 25mm stag.

Må ha litt feste bak og, er først på 3 og 4 gir det begynner og bli morro og da må man ha litt feste bak og så bra som mulig forann.

Hvis man ser bort ifra utseende, personlighet og inteligens så er jeg en jævli ålreit type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I rallycross kjører de uten stag bak for å få bedre feste så vet ikke helt hva formålet med å kjøre stumt bak og vannseng framme er.

Demperne ville jeg gått for bilstein racing, samme lengde som clubsport bare annen stivhet.

 

Den utvekslingsdosa tror jeg gjør seg i 1,5:1 2:1 blir nok noe overkill og bilen vil bli veldig følsom og vinglete i høy fart.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får kjøpt slik utvekslingsboks på summit, Ca 150 dollar el no rundt der.

 

Irally kjører de også uten stabstag, ihvertfall i nasjonal, det er for og få bilen til og krenge og få trøkk på ytterhjulet og hele tiden ha hjula i bakken, fort at det løfter seg på innerhjulet i svinga, men der har man jo oftest grommere dempere med mer justeringsmuligheter, de fleste har vel ihvertfall 2 veis fjørbein.

 

Er racing bedre på allround underlag enn clubsport?

Hvis man ser bort ifra utseende, personlighet og inteligens så er jeg en jævli ålreit type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I rallycross kjører de uten stag bak for å få bedre feste så vet ikke helt hva formålet med å kjøre stumt bak og vannseng framme er.

 

Kommer vel litt an på om man skal kjøre spor eller om man skal slædde, jo større stag bak, jo mer understyring. Jo større foran, mer lift-off kan du vel få tror jeg. Eneste jeg kan tenke meg er de som er all-show, no go og senker så mye at stabstaget foran bare bidrar til mye toe, enkelte biler er utformet slik. Men hvis man bruker to stabstag foran på 240en ville vel ikke det vært noe problem uansett.

 

Angående det med stiv bil og sidelengs, er jo ikke for ingenting at de som kjører sidelengs har relativt stiv bil :)

 

Go'tråd dette her, skikkelig lesing i motsetning til mye som har vært her i det siste :)

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår