Gå til innhold

Haldex problemer

Ranger emnet

g0kken

Anbefalte innlegg

Har en 2001 S3 og lurer litt på hvodan haldex'n skal fungere. Leste litt rundt på forumet, men blir ikke helt klok.

Jeg har fått med meg at haldex i utgangspunktet er fwd til forhjula begynner å spinne. Det jeg lurer på er om bakhjula skal ta tak med en gang og om dem da skal gå rundt i samma hastighet som forhjula?

På glatt føre virker det ofte som om det bare er fwd, men dem fant ingen feil på pcen da jeg var innom et verksted. Kan det være andre feil som gjør at bakhjula ikke går rundt (gammal olje el.) eller skal det rett og slett bare være slik??

På forrhånd takk for svar :D

2001 AUDI S3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 2001 S3 og lurer litt på hvodan haldex'n skal fungere. Leste litt rundt på forumet, men blir ikke helt klok.

Jeg har fått med meg at haldex i utgangspunktet er fwd til forhjula begynner å spinne. Det jeg lurer på er om bakhjula skal ta tak med en gang og om dem da skal gå rundt i samma hastighet som forhjula?

På glatt føre virker det ofte som om det bare er fwd, men dem fant ingen feil på pcen da jeg var innom et verksted. Kan det være andre feil som gjør at bakhjula ikke går rundt (gammal olje el.) eller skal det rett og slett bare være slik??

På forrhånd takk for svar :D

haldex er i utgangspunktet en clutch for quattro"en.

Det er hovedsaklig forhjulstrekk men når det spinner vil bakhjula komme etter. Den drar ikke konstant på alle fire, hvis det var det du lurte på:)

My mom always told me life was like a box of chocolates.... you never know what you get

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haldex er i utgangspunktet en clutch for quattro"en.

Det er hovedsaklig forhjulstrekk men når det spinner vil bakhjula komme etter. Den drar ikke konstant på alle fire, hvis det var det du lurte på:)

Det var egentlig den biten jeg kunne fra før, men takk uansett ;)

Det jeg lurer på er om alle fire hjula skal ha lik rpm dersom haldexen er koblet inn? Kort sagt: Skal det være mulig å spinne på bare fremhjula?

2001 AUDI S3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

nå skal det sies at skal du ha den til å sleppe ut godt bak må du jobbe litt da, det er jo ikke 60% drivkraft bak liksom... prøvde gamle s3`n min på vått gress engang, da begynnte jeg å lure på om det var noe galt for den spant som om det bare vare fwd alstå, men du må jobbe på litt så skal den komme ut:) ellers om haldex koblinga er ødelagt pga gammel olje eller lignende så blir det dyrt:/

Rollin on dubs;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider