Gå til innhold

Fusking og lugging

cossiewonka

Anbefalte innlegg

Har en ford mondeo 1997 mod STV

På tomgang mistenner den, det puttrer i eksospotta.

Den lugger også ved kjøring, merker det best ved gasspådrag.

Har forsøkt byttet; tennkabler, modul, plugger, luftfilter.

også byttet registereim og sjekket justering på den, men ingen bedring.

Hørte på min lokale fordforhandeler om det kunne være luftmassemåleren, de sa jeg skulle prøve og kjøre uten den tilkoblet, for da ville motoren gå på noe han kalte nødmodus. men hjalp ingenting.

noen som har idè?

takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde noe av samme problemet på min Mondeo, å det viste seg at det var pluggene. Jeg hadde lugging/fjusk ved gasspådrag, å byttet plugger-ledninger-olje og filter osv. Den blei god i et par kilometer etter pluggbyttet, så var det tilbake på samme takka... Så jeg konkluderte med at pluggene kunne ikke være feil for dem var jo helt ny! Men byttet plugger no her om dagen i forbindelse med service på bilen, å da puttet jeg i Motorcraftplugger (orginale Ford). Å no fungerer bilen helt problemfritt, inga lugging/fjusk. Så det er en fryd å kjøre :)

Feilen på pluggene var at det blåste trykk/komprisjon opp av pluggene, mellom kruset og mutteren.

Så tips fra meg er å bytte plugger, om du mener alt annet er iorden. Dem kan nemlig gå sund etter bare noen hundre meter kjøring, å bytt til Motorcraft når du bytter!

Thomas ST200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet til motorcraft plugger i dag, nå er den i mye bedre form!:P Måtte til, selv om de kostet litt 355,-

Pluggene jeg kjøpte billig på mekonomen sist, smuldret nesten opp når jeg tokk dem ut, hettene på dem knakk i biter.

Den er fortsatt litt treg med å falle ned på turtall når jeg slipper gassen, kan jo være waieren som henger seg. Skal prøve å smøre den opp litt.

En annen ting jeg la merke til når lyden i eksospotta ga seg, ventilen til servopumpa som slår inn og ut hele tiden, og turtallet på motoren varierer i takt med klikkinga fra ventilen...hmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

355kr for alle 4 pluggene, ja? Jeg kjøpte også "billigplugger" uorginal vertfall, trur dem kosta 220-230kr stk (12-1400kr for alle 6) Men Motorcraftpluggene kostet den nette sum av 94,50kr stk, så jeg synes det var billig... :) I tillegg funker det!

Når du sier den er treg å falle ned på turtall når du slipper gassen, har jeg også hatt den feilen :s

Vet ikke hvor mye som er "likt" på motorene våres, men det kan være verdt å sjekke likavell for deg?

På min så var "tomgangsmotoren" ødelagt, da rusa den opp litt når jeg trødde clutchen inn under kjøring (ved gearskift etc). Motoren rusa opp til 3-4000r/min før den ramla ned på fint turtall 800r/min ca. Litt monster-irriterende i byen, når motoren ruser opp hver gang man trør inn clutch. Den dingsen jeg bytta da koster ca 750kr, og ligger oppe på motoren bak mot torpedoveggen. Veldig enkel å bytte selv, 2 skruer og en strømkontakt! MEN det er på V6 motoren da, vet ikke om det er en tilsvarende del på din. Men sjekk det opp :)

Thomas ST200

Lenke til kommentar
Del på andre sider