Gå til innhold

Fredd4d: `76 Corona, Misbruk av "japseklassiker"

Ranger emnet

Fredd4d

Anbefalte innlegg

Kopierer fra et annet forum, da jeg ikke orker å skrive alt enda engang! Oppdaterer da det skjer noe utover vinteren.

Da har jeg gått til innkjøp av et nytt smykke da.

Etter å ha solgt kadetten, så jeg meg nødt til å ha noe annet som var veteran.

Helt tilfeldig ble visst det også en toyota.

En 1976 Corona Mark II (rx28) med 18R motor, 2 liter på 90?hk

DSC01483.jpg

DSC01497.jpg

DSC01498.jpg

DSC01496.jpg

Planen var vel i utgangspunktet å holde denne orginal og bare bruke den, men etter å ha vært litt tøff i kjeften tidligere i sommer, ser det ut som om det er noe som skjer.

For det første. Felger.... "alle" biler blir penere med et sett med alufelger, stort sett så gjør det minst halvparten av utseende på en bil.

Nå har det seg sånn at jeg fikk tak i noen alufelger av en her på forumet, som jeg da satt på igår. Passa ikke helt. Subba i styrestaget, så først satte jeg på noen 5mm spacere jeg hadde liggende, da gikk det nesten....

Måtte slipe av litt på styrekulene for at det ikke skulle subbe, men nå er det ca 1/8 dels fluefi**e hår om å gjøre at det subber, men er det luft imellom, er det håp!

Uansett, det jeg skal fram til, er at den bilen her, den kler absolutt ikke alufelger!! Ser faktisk helt ille ut spør dere meg!

Diverse133.jpg

Diverse134.jpg

Men... det får nå være. Steg 1 i boks

Steg 2...

Dette blir et litt større prosjekt.

Nå har det seg sånn, at et slikt et smykke, som kanskje skal... hm... sladdes med neste sommer, den må ha drift på bakhjula. BEGGE bakhjula.

Sveise sperre, er ikke alternativ, hater å kjøre med sveisa differensial, og skal det gjøres noe, så tar jeg den litt lenger enn som så.

Skifte bakaksel må til. Og hva er det mest solide innen bakaksel jeg kan tenke meg, som jeg har kunnskap og grei deletilgang på? HIACE lh112! Skuddsikker aksel. Håper den også er det etter at jeg er ferdig. Akselen er nemlig for brei... Litt usikker på hvor mye, da jeg ikke har målt nøyaktig enda, men er ca 8 cm tror jeg.

Var å henta en brukt aksel idag.

Diverse135.jpg

Men, en hiace aksel... Sperra på den er jo rimelig slapp når den får rusla noen hundre tusen...

Så, den må strammes opp.

Demonterte akselen istad, ble litt ivrig, så fikk ikke tatt så mye bilder, men har et par...

Ut med stikkaksler

Diverse137.jpg

Ut med selve diffen

Diverse138.jpg

Og plutselig var den demontert gitt!

Diverse139.jpg

Diverse140.jpg

Her er da lamellene som gjør sperrevirkningen.

Diverse141.jpg

Disse skal kjøpes nye.

De blanke skivene mellom lamellene, TROR jeg er å få i forskjellig tykkelser. Skal sjekkes på delefilmen imorra, men det blir å bestille det tykkeste som er å få. Mest mulig sperre!

Så var det boltsirkel... Hiacen er 5 bolt, coronan 4...

Kunne kjørt med hiace felger bak, men... nei... Føler det blir litt halvveis!

Slipa rent her, og gjort klar til sveising.

Hullene til hjulboltene her, som er pinnebolter det bare er å slå ut, skal sveises igjen.

Diverse143.jpg

Når det er sveisa og slipt, er det "bare" å borre nye 13,5mm store hull, i den vanlige boltsirkelen 4 X 114,3.....

Der kan jeg gå på det første problemet. Må lage en helt nøyaktig mal, så hullene blir riktige. unøyaktighet her, vil gi grei høydekast vil jeg tru. Og den får jeg ikke balansert vekk! Så det må gjøres eksakt.

Innkortingen av akselen må også gjøres meget nøyaktig, eller ihvertfall så nøyaktig jeg kan få det, men det kommer jeg tilbake til. Har en plan.

Men... kom plutselig til å tenke på en ting som jeg absolutt skulle sjekka før jeg begynte her! Det er om Kronhjulet er på samme siden av pinjongen på begge akslene.... Er det ikke det vil jeg få en grei overraskelse når jeg plutselig har 4 gir bakover! Vil vel tro det er ganske standard. Hvis ikke må jo gangretningen på mellomakselen være andre veien på en hiace i forhold til coronan.... Hvis jeg ikke tenker meg fast her nå da? Næ, det er et problem jeg ikke orker tenke mer på nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Satt sammen diffen idag, eller ihvertfall sperreklumpen.

La på ei 3mm skive der, så fjæra får mere spenn. Og det ble JÆ....IG stramt. Hehe, håpe det ikke blir for stramt, men det veit jeg ikke på en god stund enda! Er ikke store jobben å sette på ei tynnere skive, så vi får se.

Akselene må kortes inn 7cm totalt. Eller egentlig 8, men greit om hjula fyller ut hjulhusa litt mer. Så imorgen skal jeg gjøre et forsøk på å kappe stikkaksler og hylse.

Har også funnet en felg med senterhull 67mm og riktig boltsirkel idag, så der har jeg jo den perfekte mal til å borre opp ny boltsirkel. Mulig jeg rekker det imorgen også, Har sveisa igjen de gamle hullene idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se... Noe skjer jo.

Fikk kappa stikkaksler og hylse igår, så nå har jeg en haug med deler baki bilen som lukter drit.... Diffolje lukter ikke spesiellt bra...

dff007.jpg

Kappa vekk 3,5cm på hver side. Både aksler og hus.

Fikk slipa vekk sveisen som jeg la på i orginal boltsirkelen til akselen.

dff005.jpg

Og siden jeg var så godt igang, borra jeg like godt opp nye hull...

dff006.jpg

Dette, det er da en hiace aksel med 4X114,3 boltsirkel. Uvanlig.

Hadde ikke større en 10mm bor tilgjengelig, så må finne 13,5 mm før jeg er helt ferdig.

Har en kamerat som skal hjelpe meg med en slags hylse, for å få stikkakslene rette, men den får jeg ikke på en uke :roll:

Litt synd det, men får bare vente så lenge. Dere ser hva jeg mener når jeg får den.

Regner med dere liker bilder, det gjør ihvertfall jeg, så her er et par til....

Klaringa mellom endeledd og felg. Dette er når bilen er heisa opp på bukken, så juger litt. Klaringa er MINDRE når bilen står på bakken.

008.jpg

Og her er skiva jeg la imellom på fjæra til diffbremsen. Det ble mye. Muligens for mye....

009.jpg

Lurer på utvekslinga til hiace jeg.... kanskje dette blir rart å kjøre med! :shock:

Blir spennende å se om jeg får dette til å funke. Synes jeg er greit igang ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig prosjekt det her.:hellothere: Blir morsommare viss Hiace akslinen har litt mindre utveksling enn orginal, for fy f..n for ein aks du vil få :-p

Den sperra er eg litt i dus om, 7 mm er jo litt mykje, men har jo ikkje erfaring me da, men sjansen er vel stor for at det ikkje går... Men det finn du fort ut:drive2

Opel Vectra 4x4 Turbo

Opel Senator 2.3 Turbodiesel

x Opel Omega B 2.0 16V

Opel Ascona C 1.8GT Coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje et par AllyCat felger hadde passet bra på denne bilen.

muligens gamle BBS eller ATS men de koster jo ... samt at de er skjeldne til 4x114.4 (dog er de rimligere en 4x100...)

har et par 14" AllyCat (14x7 tror jeg) i meget sjabby tilstand liggende som jeg hadde på 323'en men det er nok litt langt å komme ned hit for 4 stk 30år gammle felger, bare drivstoff vil koste mer en det jeg vil ha for de...

men se litt rundt på nettet, tror et sett med Allycat der du får midten lakkert gull i stedet for svart hadde sett bra ut på Corona'en

x:3xMazda 323BF (rest in pieces)

Alfa Romeo Alfetta GTV 2.0 Turbo 1985 (til en gang jeg får tid...)

kjører daglig en cosmo-grønn og dau Golf TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider