Gå til innhold

Dreie ned stempler...?

Ranger emnet


Gazoline

Anbefalte innlegg

Heisann, har kjørt turbo på b23e'n i 240en nå en stund, og stempelringene har mest sansynelig tatt kvelden (Oljetrykk i bånnpanna).

Dette er nok fordi jeg har for høy komp, da jeg kjørte med orginale stempler og 405 topp, men med doble topp-pakninger. Siden jeg nå må ha opp stempelet tenkte jeg og dreie dem ned, for å senke komp. Men er det nok og ta av, i og med det er 10 eller 10.5 til 1 i komp fra før? vil gjerne ned i 8 eller noe sånt i komp.

Og hva ligger prisen på, evT hos sarpsmorg motor verksted

 

Takker og bukker for alle svar.:D:D

Volvo 242 Turbo 76`

Mitsubishi Lancer 95`

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, har kjørt turbo på b23e'n i 240en nå en stund, og stempelringene har mest sansynelig tatt kvelden (Oljetrykk i bånnpanna).

Dette er nok fordi jeg har for høy komp, da jeg kjørte med orginale stempler og 405 topp, men med doble topp-pakninger. Siden jeg nå må ha opp stempelet tenkte jeg og dreie dem ned, for å senke komp. Men er det nok og ta av, i og med det er 10 eller 10.5 til 1 i komp fra før? vil gjerne ned i 8 eller noe sånt i komp.

Og hva ligger prisen på, evT hos sarpsmorg motor verksted

 

Takker og bukker for alle svar.:D:D

 

Nå er det vel ikke oljetrykk i den forstand du har i bunnpanna vil jeg anta, men kraftig lekkasje fra forbrenningsrommet, altså forbrenningstrykk.

 

Selv er jeg skeptisk til å redusere kompresjonen ved å ta av stempeltoppen. Det skal dog sies at jeg ikke har den ringeste erfaring med dette. Det foresvever meg imidlertid at øvre ringland blir tynt (hvertfall hvis man dreier/freser av hele stempeltoppen og ikke bare en forsenkning i midten) og at selve stempeltoppen også blir tynn. Og er det noe man trenger ved turbotrimming, så er det en litt mer solid stempeltopp. Det beste vil etter mitt syn derfor være å skaffe noen stempler som er ment for turbobruk fra begynnelsen av.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke ganske billig for smidde stempler til 23?

Synes å ha lest en som nevnte at han fikk 4 nye stempler til rimelig lav pris..

 

Edit:

http://www.kgtrimning.com/KGTRIMNING162005web.pdf

Side 54. Ring http://www.pedersens-racing.no for info :)

 

Edit2: Eller se på side 56... Komplett overhalings-sett med nye stempler for 5-6 tusen! Det ville jeg gått for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri drei et stempel... FRES det!

 

Og forskjellen mellom å spenne det opp i en fres kontra en dreiebenk skulle være??

 

Går både fortere og lettere å få det likt med å dreie.

Er som regel den neg. domen som gjøres større,da er det betraktelig enklere med en dreiebenk.

 

Er uansett enklere å dreie også hvis man skal korte det pga. stroking!

 

Et stempel skal jo uansett ikke spennes fast i skjørtene, så man lager en jigg og spenner det fast i dreiebenken og vips etter et par kutt så er man der :)

 

Fungerer fint å drei av stempler til turbobruk. Dreide av f-stempler 1,8mm i forsenkningen i en motor med 300hk+ Opplevde ikke noen problemer ved å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe det er mye mulig :P har ikke kobla om noen ting ;) er det den som går inn i skåla under "dasslokket" til bensinmengdefordeleren? trodde den var til noe varmstart greier, forgrener seg inn i noen flere slanger og. hehe

 

 

 

Det er en svart boks under innsuget.. Bakkant av motoren.. Derfra går det 1 eller 2 slanger. En tykk og en liten.. Den tykke skal inn FØR turboen.. Hvis ikke får du jo alt turbotrykket redd ned i bunnpanna.. Det er jo igjen ugunstig..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller enda bedre, rett ut. Slipper du all den gurban inn i motor

 

Nå banner du litt her T6. Og da må jeg ta på meg utestemmen vet du... Dette er nemlig under min jurisdiksjon :D

 

 

Reodor F

Politidirektør

Veivhusventilasjonspolitiet

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår