Gå til innhold

Dreie ned stempler...?

Ranger emnet

Gazoline

Anbefalte innlegg

Heisann, har kjørt turbo på b23e'n i 240en nå en stund, og stempelringene har mest sansynelig tatt kvelden (Oljetrykk i bånnpanna).

Dette er nok fordi jeg har for høy komp, da jeg kjørte med orginale stempler og 405 topp, men med doble topp-pakninger. Siden jeg nå må ha opp stempelet tenkte jeg og dreie dem ned, for å senke komp. Men er det nok og ta av, i og med det er 10 eller 10.5 til 1 i komp fra før? vil gjerne ned i 8 eller noe sånt i komp.

Og hva ligger prisen på, evT hos sarpsmorg motor verksted

Takker og bukker for alle svar.:D:D

Volvo 242 Turbo 76`

Mitsubishi Lancer 95`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, har kjørt turbo på b23e'n i 240en nå en stund, og stempelringene har mest sansynelig tatt kvelden (Oljetrykk i bånnpanna).

Dette er nok fordi jeg har for høy komp, da jeg kjørte med orginale stempler og 405 topp, men med doble topp-pakninger. Siden jeg nå må ha opp stempelet tenkte jeg og dreie dem ned, for å senke komp. Men er det nok og ta av, i og med det er 10 eller 10.5 til 1 i komp fra før? vil gjerne ned i 8 eller noe sånt i komp.

Og hva ligger prisen på, evT hos sarpsmorg motor verksted

Takker og bukker for alle svar.:D:D

Nå er det vel ikke oljetrykk i den forstand du har i bunnpanna vil jeg anta, men kraftig lekkasje fra forbrenningsrommet, altså forbrenningstrykk.

Selv er jeg skeptisk til å redusere kompresjonen ved å ta av stempeltoppen. Det skal dog sies at jeg ikke har den ringeste erfaring med dette. Det foresvever meg imidlertid at øvre ringland blir tynt (hvertfall hvis man dreier/freser av hele stempeltoppen og ikke bare en forsenkning i midten) og at selve stempeltoppen også blir tynn. Og er det noe man trenger ved turbotrimming, så er det en litt mer solid stempeltopp. Det beste vil etter mitt syn derfor være å skaffe noen stempler som er ment for turbobruk fra begynnelsen av.

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke ganske billig for smidde stempler til 23?

Synes å ha lest en som nevnte at han fikk 4 nye stempler til rimelig lav pris..

Edit:

http://www.kgtrimning.com/KGTRIMNING162005web.pdf

Side 54. Ring http://www.pedersens-racing.no for info :)

Edit2: Eller se på side 56... Komplett overhalings-sett med nye stempler for 5-6 tusen! Det ville jeg gått for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri drei et stempel... FRES det!

Og forskjellen mellom å spenne det opp i en fres kontra en dreiebenk skulle være??

Går både fortere og lettere å få det likt med å dreie.

Er som regel den neg. domen som gjøres større,da er det betraktelig enklere med en dreiebenk.

Er uansett enklere å dreie også hvis man skal korte det pga. stroking!

Et stempel skal jo uansett ikke spennes fast i skjørtene, så man lager en jigg og spenner det fast i dreiebenken og vips etter et par kutt så er man der :)

Fungerer fint å drei av stempler til turbobruk. Dreide av f-stempler 1,8mm i forsenkningen i en motor med 300hk+ Opplevde ikke noen problemer ved å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe det er mye mulig :P har ikke kobla om noen ting ;) er det den som går inn i skåla under "dasslokket" til bensinmengdefordeleren? trodde den var til noe varmstart greier, forgrener seg inn i noen flere slanger og. hehe

Det er en svart boks under innsuget.. Bakkant av motoren.. Derfra går det 1 eller 2 slanger. En tykk og en liten.. Den tykke skal inn FØR turboen.. Hvis ikke får du jo alt turbotrykket redd ned i bunnpanna.. Det er jo igjen ugunstig..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller enda bedre, rett ut. Slipper du all den gurban inn i motor

Nå banner du litt her T6. Og da må jeg ta på meg utestemmen vet du... Dette er nemlig under min jurisdiksjon :D

Reodor F

Politidirektør

Veivhusventilasjonspolitiet

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider