Gå til innhold

Erstatte katalysator?

Ranger emnet

bilgal86

Anbefalte innlegg

men er ikke så jævla nøye det da.....jeg sjøl fikk mangel på eksosanlegg på eu-kontroll...kkøpte nytt 3tom fra pedersens og det erstatnings røret for katalysatoren....glei rett gjennom neste kontroll den.....

Volvo 945Lt..

Volvo 745Tic..solgt Volvo 740Gl..vrak

Volvo 740Tic..solgt

Opel Omega 3000..høggd

Opel Omega 3000..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som B230ET sier, er det seinere enn 89 mod, har du ikke lov å fjerne cat'n. Men dere som sier dere fikk godkjent uten cat på biler nyere enn 89mod forstår jeg ikke helt hvordan. For utslippene blir jo mye høyere når cat'n blir fjernet, og dermed går den over dagens krav... Men uansett er det ikke lov å fjerne den på biler over 89mod. Da skal du få det på EU isåfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg godkjente en bil (som egentlig skal ha katalysator) uten katalysator var utslippene godt innenfor kravene. Så lenge motoren går som den skal er det vanligvis ikke noe problem på litt halvgamle biler.

En gang i tiden så jeg også et skriv fra trondheim trafikkstasjon der de skrev at biler mellom 89 og 91-92 ble godkjent uten katalysator såfremt avgassene ikke overskred de fastsatte grensene. Dette var et svar de sendte til en person som spurte om katalysatorkravet på eldre biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg godkjente en bil (som egentlig skal ha katalysator) uten katalysator var utslippene godt innenfor kravene. Så lenge motoren går som den skal er det vanligvis ikke noe problem på litt halvgamle biler.

En gang i tiden så jeg også et skriv fra trondheim trafikkstasjon der de skrev at biler mellom 89 og 91-92 ble godkjent uten katalysator såfremt avgassene ikke overskred de fastsatte grensene. Dette var et svar de sendte til en person som spurte om katalysatorkravet på eldre biler.

Det kan stemme det du sier, men skal ikke være lov å erstatte cat'n på nyere enn 89. Men selfølgelig, jeg kan ta feil. Jeg bare siterer en god kompis av meg som også er en veldig dyktig/erfaren bilmekaniker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider