Gå til innhold

B21ET - Kutter på turtall

Ranger emnet


-Veritas-

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg og min bror driver å bytter motor i hans 242. Han har lagt opp alt av ledningsnett, for 4 år siden, da han restaurerte bilen. Nå er problemet at vi er kommet til en plugg han ikke husker hvor skal være. Den kommer fra fordeleren, og har 2 ledninger. Den ser ut som den skal ha kontakt med coilen, men den kabelen som kommer fra ET fordeleren har 2 ledninger, mens den gamle hadde 1. Hvor skal den? (har ikke motstykket til pluggen)

 

Takker for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

slitenvolvo, finnes flere forskjellige el-tenninger.. ET har ikke den du tenker på mener jeg..

 

Å? Både b230 A, K, E, F, FT, FK og ET har denne... Og den skal ha signal, enten direkte, eller indirekte fra hallgiver/svinghjulsgiver...

Men jeg har tatt feil før...

 

 

Men ett bilde sier ihvertfall mer enn 1000 ord.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men den som er til ET har ikke den lille saken du hadde bilde av.. Den har en litt større boks og ledninger som går alle veier rundt omkring.. (mulig jeg tar feil av ET og noe annet her, men)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B21et har fordeler med induksjonsgiver og større tenningsmodul enn den som er avbildet.

 

Er samme tenning på B23e også.

Hadde sånn tenning en gang,men klarer ikke å huske helt hva som skal hvor av ledninger /farger. :)

 

ledningen (to ledere)fra fordeler/giver skal på tenningsmodul. grønn og brun

Modul skal ha strøm (blå)og jordes (svart)i tillegg.

Så går det en ledning fra modul til - på coil (hvit),som trigger/jorder coil

coil skal som modul ha strøm via tenning

rekkefølge inn på modul er sett regnet fra høyre. andre stikk:hvit (trigger) tredje: svart (jord) fjerde: blå (+12v) femte:brun (giver fordeler) sjette:grønn (giver fordeler)

 

Det er vel i grove trekk det som trengs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSC00038.jpg

DSC00040.jpg

DSC00041.jpg

 

Etter hukommelsen er det ikke den som er avbildet ovenfor, pluss at pluggen ikke stemmer overens.

 

http://www.bilforumet.no/200-serien/89737-b21et-ledningsnettproblemer.html

 

Mener å huske at tenningsmodulen er den boksen som står festet på coilbraketten som på bildet. Kan dette stemme?

Vi var på Volvo forhandleren i dag, og de sa at det var mange forskjellige typer, og han var usikker på hvordan vi skulle ha. Blant annet var det noe som het styreenhet og på noen typer han nevnte sto det L-jetronic i beskrivelsen, er det forskjeller på K-jet og L-jet? Den han trodde det var sto det 24 på, på den tegningen ovenfor. Den kostet ca. 3 700 ,-.

 

Håper dere ble klokere av dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ledningen fra turtallsgiver/induksjonsgiver i fordeler du holder på bildene. Skal kobles på ledningsnettet til modul.

ledningene går så inn i (regnet fra venstre) stikk 5 (brun) og 6 (grønn) på tenn.modul.

 

Den hvite skal på minus på coil

Den blå skal ha +12v

Coilen skal også ha strøm via tenning. Er vel blå den også, i tillegg skal en brun kobles på. Dette er + på coil.

Svarte til jord.

Den brune gikk fra innslag på starter hos meg og gir vel strøm til modul coil når man kinner motoren..?

 

Modulen skal stå på coilbrakett ja.

 

Har både fordeler,rød bosch coil,modul,ledningsnett til modul og brakett om du mangler noen av delene..

 

Da burde det nok en gang være godt forklart! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg takke Aceofspades så mye med go service hvis man kan kalle det det :) Tusen, tusen takk :)

 

Så er vi oppe i et nytt problem, prøvde å søke siden dette er noe jeg har lest om før, men jeg fant det ikke igjen.

 

Denne bilen fikk b21et ledningsnettet for 4 år siden, men vi skiftet ikke motoren da. Derfor er det største problemet vårt å huske hva som skal hvor, som tittel sier. Det som er problemet nå, er bensinpumpene. Den som sitter under bilen, fant vi en plugg at med b-stolpen på førersiden som passet, og jordet kabelen som satt fast i den. Og den andre fant vi også en kabel som passet fint. Men pumpene går ikke når vi vrir om tenningen, eller når vi dreier motoren (Når skal den egentlig gå?).

 

Når vi "tjuvkoblet" dem gikk de som bare det (noe som resulterte med mye bensin på gulv, ups!! :D).

 

Takker veldig mye for de seriøse svarene vi har fått hittil!

 

Kan la dere tygge på det mens jeg går ut å tar noen bilder av de pluggene vi har brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg faktisk ikke sjekket. Skal pumpene gå når tenningen er på hakk 2 eller når motoren går rundt?

 

Bildene blir så dårlige at det er umulig å se hva som er på dem. Dagslys er et ukjent fenomen på vinterstid i nord-norge.

 

Skal sjekke om jeg har strøm til relè'et.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår