Gå til innhold

B21ET - Kutter på turtall

Ranger emnet


-Veritas-

Anbefalte innlegg

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Pumpa skal ikke gå på 2. hakket, men kun på 3. hakket.

Det er fordi at tenk deg at du krasjer og du får bensinlekkasje og bilen kverles, hvis pumpa da går på 2. hakket så vil den pumpe ut bensin forde om motorn ikke går.

 

Så av sikkerhetsgrunner så er den kobla på 3. hakket orginalt.

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumpene skal gå på 2ndre hakket,MEN bare et par sekunder for å bygge opp trykket.

 

Det er normalt på "alle" innsprøytningsanlegg!

 

Kontakt til pumpe finner man under baksetet på venstre side

og til tankpumpe er det den ledige kontakten ved siden av ledningen til tankmåler. Er vel gul/sort ledning!?

 

Under dash på venstre side er det som regel en ferdig kontakt for rele. På biler med K-jet er det det grønne releet som skal brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da er et nytt problem kommet på banen.

Ved gasspådrag begynner motoren å kutte.. kan kjøre ut førstegiret, men grunnet glatt føre og sommerdekk er det vel egentlig lite motstand i systemet, så det er mulig den vil kutte på bar asfalt også.

Kuttingen begynner altså tildlig i 2.gir, mister all turtall og det virker som motoren er på tur å dø helt ut. Slipper jeg gasspedalen fortsetter den å gå, men det minner veldig om en motor som ikke går på alle syl. Lar jeg den stå på tomgang en stund kan jeg ruse den helt ut som normalt, men når jeg begynner å kjøre skjer samme greia igjen.

 

Regner med jeg får for lite bensin.

Har nylig byttet hovedpumpa, er ikke koblet via rele.

Har sjekket at begge pumper går. Prøvd med både rød og blå coil, nye pluggledninger og plugger og byttet endel slanger her og der.

 

Hadde problem med forpumpa for endel år siden, da kuttet den også, men symptomene jeg hadde da minner lite om de jeg har nå.

 

Motoren går som en klokke på tomgang, veldig lettstartet. Alt virker også normalt når jeg ruser den opp mens jeg står i ro.

Har ca 13 grader fortenning.

 

Så nå trenger jeg hjelp til hvordan jeg bør gå fram. Har ikke rørt noe med innsprøytninga på ET før, er passelig blank på dette området.

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bli sånn hvis styretrykket ikke er ok!

Fikk det sånn på en bil med k-jet en gang,der var det ene slangen fra stryretrykkventil som lå i klem. Sperret på ca.4000omdr./min

 

sjekk at ingen slanger ligger i klem eller er ødelagte. Er også var for lekkasjer K-jet systemet.

Styretrykket skal ligge rett under 4bar.

Men må sef måles med at man kobler seg innpå systemet når alt er innkoblet og motoren går.

 

Kjører du høyt ladetrykk?

 

Da kan det også lønne seg å prøve å sette et mindre gnistgap på pluggene. Men ved tenningsfusk så skyter den som regel litt da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det styretrykksventilen som ligger under innsuget, med 2 dyserør til innsprøytningsklompen? Lå en i klem der da jeg sjekket tildligere i dag og hadde lekkasje på en annen. Byttet alle slangene (bortsett fra dyserørene), men problemet ble ikke løst, men jeg skal ta en titt til i morgen

 

Tror også motoren begynner å fjusker tidligere enn 4000.

Ladetrykket var urørt da jeg satte motoren i fra meg, men har ikke satt opp ladetrykksmåleren enda så kan ikke si sikkert at det ligger rundt 0.6 enda.

 

Er det forresten en måte å justere styretrykket på? Har nok ikke det nødvendige for å måle det, og er litt usikker på hvordan jeg skal få det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er den under innsuget ja!

Hvis du skrur den løs og ser under,så er det et rundt blekklokk der. under det lokket er det en umbrako som regel. dog ikke på blekklokk og umbrako på alle. Skrur du den innover (med klokka) så senkes trykket og bilen får mere bensin og omvendt den andre veien sef.!

bor hull og sjekk!

Men sjekk at det ikke er noe lekkasjer og annet tull først!

Er alle rør,slanger og tilkoblinger til ladeluft tette?

 

Er det en nippel på ventilen så sørg for å fikse noe tetting for hullet. f.eks en gummiplugg.

 

0,6 bar får du ikke problemer med gnisten på hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sjekket alle slanger og de ser ut til å være ok.

Hva er forresten funksjonen til den tykkeste slangen som går ut fra styretrk.ventilen? - Går i en 180 graders bøy og står åpen.

 

Tok en lengre prøvetur nå nettopp. Bilen begynner å slite mellom ca 3-4000 omdreininger. Kommer jeg over 4000 (enten ved nedgiring eller bruk av clutch) går bilen som et skudd. Høres det kjent ut?

Ser ut til at den får nok bensin i allefall, så jeg har ikke rørt trykket enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bm fordeler?

 

Har en som går fra toppen av ventil, er ganske kort og formet som en U. Denne er ikke tilkoblet noe. Denne slangen er også endel tykkere enn den andre.

 

På siden av ventilen går det ut en annen slange som deles i et T-stykke. Den ene av disse går til innsugsm. og den andre går opp til det som sannsynligvis er bm fordeleren.

Så da mangler jeg en?

 

Prøvde å ta bilde, men var for trangt til å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bm fordeler?

 

Har en som går fra toppen av ventil, er ganske kort og formet som en U. Denne er ikke tilkoblet noe. Denne slangen er også endel tykkere enn den andre.

 

På siden av ventilen går det ut en annen slange som deles i et T-stykke. Den ene av disse går til innsugsm. og den andre går opp til det som sannsynligvis er bm fordeleren.

Så da mangler jeg en?

 

Prøvde å ta bilde, men var for trangt til å få til.

 

Skal gå en slange fra bm fordeler til ventil og en tilbake fra ventil med korrigert trykk til toppen/midt oppå bm fordeler hvertfall. Slangene er ganske tynne og fører bensin! :D

 

Det er ikke sleideventilen du har hengt deg opp i da?? Den har jo bare to tykke slanger tilkoblet,som det går luft i. Sørger for høyere tomgangsturtall ved kaldstart.

 

Vanskelig å si noe uten å ha sett motorrommet ditt,men høres ut som det er noe som ikke er helt 100% der ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår