Gå til innhold

Dårlig varme i Passaten!

Ranger emnet


craxz

Anbefalte innlegg

Har en Passat 3B 1.8, 98 mod som jeg syns at det aldri blir noe orntelig varmluft å få fra ventilasjonen.

Det kommer varm luft, men ikke noe skikkelig, har lånt en mazda 626 fra 96 i noen dager nå, og den varmer noe helt sinnsykt i forhold til passaten, noen som har noen erfaringer med det her?

 

Er det rett å slett bare dårlig varme å få fra passaten eller er det noe som synger på siste verset?

 

Kan også nevne at det tar ca en halvtime før jeg får noe varme i førersete på bilen, noen som har vært borti noe lignende og funnet ut av hva problemet er?

 

Er lei av å fryse om morran!

- Volvo S60 2.4 BSR - Volvoen! - Mazda Miata 1.6 - Konebilen

X Morris Marina 1.3 Deluxe - SPIKER - X Nissan X-trail 2.2 DCI - DRITTBIL! - X VW Passat 1.8 - SOLGT - X Rover 216 GTi 16v Twin Cam - SPIKER - X Mercedes Benz 209D - Russebilen - SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen ekspert, men eg kan spørja litt.

Virker vifta på alle trinn og blåser den som den skal?

Er motortemperaturen normal? (kanskje termostaten som er åpen heile tiden?)

Har du sjekket kjølevæskenivået?

Luft i systemet?

Lekkasje ifra varmeregisteret? (er antagligt inne i dashbordet)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikkrt samme problem som til meg. termostaten min virker som den er åpen hele tiden. får ikke normaltemp så lenge jeg ikke står på tomgang lenge.. mn når jeg kjører til vanlig så når den ikke normaltemp.. etter at dette begynte så har jeg ikke like my futt i varmeapparatet.. noe som er logisk når vannet ikke blir varmt nok til å klare å pøse ut glovarm luft.. før så ble d så varmt at jeg nesten ikke kunne holde handa over luftedysene uten at det brant i fingrene... mn ikke nå lenger..:P

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du klimaannlegg eller vanlige skruknotter? På modeller med klimaanlegg er det servomotorer som styrer posisijonen på de forskjellige spjelda inne i varmeapparatet. Mulig servomotoren til spjeldet som regulerer luftstrømmen igjennom varmeapparatregisteret er defekt?

 

Men sjekk først følgende:

- Kjølevæskenivå

- Driftstemperatur på motoren/termostat

- Kjenn på slangene som går igjennom torpedoveggen når motoren er driftsvarm, disse skal være varme.

- Prøv å kjør uten AC påslått (ECON valg på klimaen) All luft som går inn i bilen går først igjennom kjøleren til AC annlegget før den blir varmet opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, takk for svar!

 

Kan si at:

-Har ikke klima

-Bilen brukte litt kjøleveske i sommer (tur til frankrike)

men så vidt jeg vet bruker den ikke noe nå lenger, har etterfylt å har holdt seg på samme nivå frem til nå.

-Mulig tempraturen ligger litt under normal, har vært så lite att jeg ikke tenkte på det som unormalt, men målern har liggi litt lavere enn hva den tidligere har gjort.

-Inbiller meg at bilen er mer fuktig inni enn hva den tidligere har vært, noe som kanskje kan tyde på at det har vært/er en lekasje fra varmeregisteret?

- Volvo S60 2.4 BSR - Volvoen! - Mazda Miata 1.6 - Konebilen

X Morris Marina 1.3 Deluxe - SPIKER - X Nissan X-trail 2.2 DCI - DRITTBIL! - X VW Passat 1.8 - SOLGT - X Rover 216 GTi 16v Twin Cam - SPIKER - X Mercedes Benz 209D - Russebilen - SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk væskenivået i radiatoren viss du berre har sjekket ekspansjonstanken. Det kan hende at du har ein lekkasje. Det kan væra i ein slange(tilkobling) eller i varmeregisteret. Men kommer væska inn i kupéen, merker du det nok det på lukta. Det finnes forskjellige ting til å tette radiotoren med. Eg veit ikkje kor effektive dei er, men det beste er å fikse feilen.

Og so har du litt låg motortemperatur. Kan det væra termotaten, eller er det pga at du har lite kjølevæske eller lekkasje ein plass?

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delvis eller rykkvis varme fra ventilasjonen skyldes VELDIG ofte en ting, og det er for lite kjølevæske, eller lekkasje. og som det sies - sjekk nivå i radiatoren ikke i eksp.tank, for det kan lure deg trill rundt.

 

Så dersom driftstemp er tilnærmet normal, men varmen kommer litt nå og da, så tyder det på lite trykk i kjølesystemet. Det varme vannet fra motoren går inn i en radiator som ligger i varmeapparatet i kupeen. Luft fra kupeen blåses på og igjennom radiatoren, og kommer ut på andre sida som varm luft. Hvor mye varme du vil ha kommer ann på hvor mye av varmtvannet som slippes inn i denne radiatoren.

 

Så du har antagelig lite væske, eller så har du en lekkasje et sted som hindrer væsken å gå fritt til varmeapparat radiatoren.

 

Når det gjelder setevarme så har ikke dette noen ting med varmeappratet å gjøre. Setevarmen blir laget av noen elektriske varmeelement sydd inn i på baksiden av setetrekket. Mulig dette er delvis ødelagt eller slitt ut. Ventilasjonen får som sagt sin varme fra selve kjølevannet. To forskjellige system. Dersom det ikke er normalt at det tar så lang tid før det blir varmt, og det er det jo ikke, så går det lett an å fikse begge disse problemene... må jo bare lokalisere problemet. Så dersom alt er normalt med driftstemp, så bør du kanskje skifte termostat, for så fylle opp nytt kjølevann og så ser du etter lekkasjer. kan være termostaten er ødelagt og holder bilen din på noen lunde normal driftstemp på tross av lite kjølevann. Men altså, min erfaring er at det skal ikke så mye tap av kjølevann til før varmen blir litt i rykk og napp, det skjedde på min bil lenge før det blei en mye høyere driftstemp...

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, skal jeg gjøre, prøve meg på å bytte termostat også!

 

Takk for svar!

 

Forøvrig er jeg fullstendig klar over at setevarmen ikke har noenting med ventilasjonene å gjøre, tok bare opp to problemstillinger i samme tråd! ;)

- Volvo S60 2.4 BSR - Volvoen! - Mazda Miata 1.6 - Konebilen

X Morris Marina 1.3 Deluxe - SPIKER - X Nissan X-trail 2.2 DCI - DRITTBIL! - X VW Passat 1.8 - SOLGT - X Rover 216 GTi 16v Twin Cam - SPIKER - X Mercedes Benz 209D - Russebilen - SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er jeg fullstendig klar over at setevarmen ikke har noenting med ventilasjonene å gjøre, tok bare opp to problemstillinger i samme tråd!

 

Hehe, ja regna nesten med det, men måtte jo spørre i tilfelle du trodde det hadde en sammenheng... :)

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår