Gå til innhold

Volvo 240 med B230ET - manglende godkjenning

Ranger emnet

vegberg

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har idag en Volvo 240 har idag en B230 med ET innsprøytning, turbo og intercooler fra en 740. ET innsprøytningen mangler Lambda-sonde for å få CO + Lambda verdien ned slik at den går igjennom kontrollen hos Norges hyggelige biltilsyn.

Kom gjerne med tips om noen har snarveier rundt dette for å få ned lambda + CO.

MVH Vegar Berg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil se en k-jetronic med lambdasonde! :P

Tips, e85 og fikse ALLE lekkasjer av vakum... kjøre bilen GODT varm også. Kan hende du klarer det da. Forutsatt at du har kat på bilen.

Hehe, vakke helt våken når jeg skreiv det, ser nå at det står at det er en 230et motor og da er det jo motronic.

Men hvorfor ikke bare montere lambdasonde? er jo det på motronic spruten så den går vel i et nødprogram når du ikke har den, som fører til at den sikkert går alt for magert og gjør at coen blir høy.

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har B230ET lambda?? Sikker på det eller. Mener at den ikke har det. Siden bilen din er 90`mod skjønner jeg ikke helt hvorfor du har ET. ET fantes ikke i 1990, da hadde de byttet til FK/FT grunnet strenge CO-krav og krav om kat. Siden bilen din hadde F-motor ville jo det vært mye bedre. Har du kjøpt den sånn eller?

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke holdt på så mye med ET motorn, men trudde det var lambda på den, men da tok jeg vist feil da.

Men da vil det nok bli et problem i og med at bilen din er en 90 mod. som har mye strengere avgasskrav enn hva biler på 86 og 87 hadde. Så er ikke sikkert du klarer å få avgassa lave nok, kan hende du får CO så lav men tviler på at du klarer det med lambdaen.

Får vel ikke noe lavere lambda ved å fylle E85 heller vel? hjelper vel bare for COen det?

Gjør som lars_b skreiv, bygg om til sprut fra FK/FT.

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd for at Motronic ikke har tilkobling for lambda.

Bilen er bygd om slik av en kamerat, og jeg kjøpte av han.

Jeg har fått justert ned CO til langt under kravet. Ingen problemer i det hele tatt. :-)

Problemet er Lambda verdien, som jeg ikke klarer å få ned til under 1.045. Den skal være mellom 0,97 og 1.03.

Biltilsynet tester også på med forhøyet tomgangshastighet på 2000 rpm istedet for 2600 som autodata.no anbefaler for denne bilen.

Hjelper E85 for Lambda?

Jeg er redd eneste løsning er å bygge om til FT innsprøytning, bytte hjernen og montere lambda. Er det også mulig å bygge om til FK?

Må man også da bytte turbo, luftmengdemåler osv? Eller kam man bruke de fra ET?

Noen som kan skaffe allt dette? Let me know! ;-)

Vegar

Lenke til kommentar
Del på andre sider