Gå til innhold

Eksos - selvbygg - smart?

Ranger emnet


Wafler

Anbefalte innlegg

Er det smart å bygge ny eksos, med litt tykkere diameter enn originalt med utgangspunkt i at eksosen følger samme rute og har de samme bøyene som det originale? Eller, er det så vannvittig komplisert at man risikerer å få dårligere ytelse med slikt selvbygg?

 

Motor er en 1.6 NA med 160hk. (CAI + innsugsmanifold samt grenrør tilkommer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Wafler

Er det smart å bygge ny eksos, med litt tykkere diameter enn originalt med utgangspunkt i at eksosen følger samme rute og har de samme bøyene som det originale? Eller, er det så vannvittig komplisert at man risikerer å få dårligere ytelse med slikt selvbygg?

 

Motor er en 1.6 NA med 160hk. (CAI + innsugsmanifold samt grenrør tilkommer)

 

jeg har gjort det mange ganger og synes det fungerer helt greit hvis man gjør det skikkelig

 

mvh

sint e36 touring til salgs

vr6 bunnpanne ønskes kjøpt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo mange som sier at man kan få turbilens i eksosen? vil dette da ha noe å si i det hele tatt? viss man sveiser? tviler jeg da men ?

 

og hvor tjukke vegger bør man ha? 2mm

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare hat posetive erfaringer med dette, men prøv å sveis minst mulig, få tak i deler som er "ferdig" lagde, benn, T-stykker o.s.v. Da får du mye lenger levetid på anlegget ditt enn ved sveising.

 

Har endel kontakter med frimar som har sinnsykt godt utvalg innen eksos deler. Send meg en Pm om du lurer på noe priser, eller deler.

:pimp EYE CANDY :pimp

 

:titties: RACING :titties:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Wafler

Turbulens p.g.a. sveis ser jeg ikke på som noe tema, spesielt ikke med TIG. Blir perfekt fuge mellom rørene... er mer bekymra for innvirkningene på eksosen p.g.a. tykkere diameter, og kanskje for lite motstand?

 

Om noen vet mer om slikt, del gjerne din kunnskap :D

Grunnen til at mange velger å øke diameteren på rørene er vel pga. mindre motstand... så det burde vel ikke være noe problem?

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Wafler

Er det smart å bygge ny eksos, med litt tykkere diameter enn originalt med utgangspunkt i at eksosen følger samme rute og har de samme bøyene som det originale? Eller, er det så vannvittig komplisert at man risikerer å få dårligere ytelse med slikt selvbygg?

 

Motor er en 1.6 NA med 160hk. (CAI + innsugsmanifold samt grenrør tilkommer)

 

Det jeg vet er at det blir mindre motstand i anlegget, og da vil du øke effekten. Men den mindre motstanden kommer mest av pottene som har rør rett gjennom og ikke i omveier som de originale pottene.

Supersprint har eksosanlegg som er bygget med originale diametere på rørene, mens pottene har vesentlig mindre motstand.

Jag hadde selv en PUG 306 1,6l 2000 mod og byttet ut til Supersprint. Jeg fikk ikke så mye mere effekt på toppen, men dreiemomentet økte ganske merkbart, og bilen ble mye bedre på forbikjøringer osv..

 

Det jeg også vet, er at bytter du opp til større diameter på anlegget, så kan du risikere å få lite eller ingen virkning på små motorer opp til 1,6l. Fra 1,8 og oppover, vil du få større virkning av feks 2,5" anlegg på bilen.

En kompis av meg hadde en Golf GTI type I som vi sveiste et 2,5" anlegg på. Da vi var ute på prøvetur med den, så merka vi at toppeffekten var vesentlig bedret. Man merka det skikkelig.

Senere kjøpte kompisen en Opel Astra 1,8 16V hvor vi bytta anlegget fra katalysatoren og bak. Da merka vi at bilen hadde et kick på 1000 rpm lavere enn den hadde hatt tidligere. Så det merkes på en litt mere på en større motor enn på en mindre.

Men så er det at lyden blir jo unektelig råere på en bil med effektanlegg på enn uten.

Dette med selvsveis ser ikke jeg som noe problem, da vi sveiste anleggene på både Golfen og Astraen. Bare pass på å få sveisene skikkelige og at det ikke ser ut som kråka har pult det på plass. I etterkant så behandlet vi begge anleggene med Würth sin Zinkspray. Den tåler ikke så mye mekaniskpåvirkning, den får lett riper, men den tåler høy temperatur. Og den beskytter GODT mot rust på anlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Laaars

Grunnen til at mange velger å øke diameteren på rørene er vel pga. mindre motstand... så det burde vel ikke være noe problem?

Eksosen skal bli dratt ut likosm og da må mam ikke ha for stort for da kommer eksosen til å stoppe opp inne i eksos anlegget og man risikerer mindre effekt enn før.

 

Så er ikke om å gjøre å ha størst,må ha noe som passer til motoren,så lenge man ikke kun tenker på lyd da:)

 

(tenk deg når du bruker hevert med en hageslange,hadde funket mye dårligere med ett kloakkrør:))

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motstanden i eksosanlegget har definitivt noe å si.

 

Jeg kjørte en civic med 1.5i ( 90Hk ). Den hadde et stort hull i eksosanlegget. Opp bakkene merket jeg at den hadde mindre moment, måtte gire ned for å komme opp bakkene!

 

Skiftet anlegg (til orginalt), da kunne jeg kjøre opp samme bakkene i 4 gir uten problemer.

 

Har lest her inne at momentkurven blir flyttet ved å forandre motstand i eksosanlegg på normalladde motorer. Mindre motstand betyr at motoren vil få høyere effekt på høyere turtall ( mister altså noe av bunndraget).

 

MC motorer som er normalladde firetaktsmotorer kan jo få en god effektøkning ved å bytte til eksosanlegg med mindre motstand, så ligger nok en god del vitenskap i dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Golf 3 GTD Special

Noen som har peiling på turbo diesel motorer? vil en merke noe der?

 

mvh

 

Turbomotorer merkes nok endel på ja. Turboen trenger stor hastighet over turbinen og vil derfor ha stor glede av mindre motstand i anlegget. Får turbinen større fart, så vil kompressoren presse mere luft inn i motoren og du får mere fres. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki men er det ikke som på andre sugemotorer at det ikke skal være for stort her også? at det blir mere undertrykk enn motrykk? eller er jeg på viddene nå? skal vell være en del mottrykk der og?

 

 

mvh

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår