Gå til innhold

spesialopplæring til unge råkjørere?(18-24 år)

Ranger emnet

merce-123

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=529748

i følge denne artikkelen er vi like farlige som 12-13 år gamle jenter i trafikken.

Jeg ler godt i hvertfall.

Synspunkter?

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan le så mye du vil, men det endrer ikke det faktum at det er sant.

Forøvrig så feiltolker du artikkelen, en 12 årig jente er ikke bedre til å kjøre bil enn en gutt på 18år, men forskning viser at en 17 årig gutt sin hjerne kan sammenlignes med en 12 års jente når det kommer til evnen til å kontrollere impulser og bedømme risiko.

Det vil si at gutter under 25år(gjennomsnitt) er mindre modne til å vurdere den risikoen de tar i trafikken. I motsetning til jenter som har denne evnen ferdigutviklet ved en alder av 20år (gjennomsnitt)

Såklart varierer dette fra person til person, hvorvidt du er på denne skalaen skal jeg ikke uttale meg om, men du kan spørre en jente på 12 år om hvor farlig det er å kjøre fort i trafikken og sammenligne hennes svar mot din vurdering av samme spørsmålet. (!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan le så mye du vil, men det endrer ikke det faktum at det er sant.

Forøvrig så feiltolker du artikkelen, en 12 årig jente er ikke bedre til å kjøre bil enn en gutt på 18år, men forskning viser at en 17 årig gutt sin hjerne kan sammenlignes med en 12 års jente når det kommer til evnen til å kontrollere impulser og bedømme risiko.

Det vil si at gutter under 25år(gjennomsnitt) er mindre modne til å vurdere den risikoen de tar i trafikken. I motsetning til jenter som har denne evnen ferdigutviklet ved en alder av 20år (gjennomsnitt)

Såklart varierer dette fra person til person, hvorvidt du er på denne skalaen skal jeg ikke uttale meg om, men du kan spørre en jente på 12 år om hvor farlig det er å kjøre fort i trafikken og sammenligne hennes svar mot din vurdering av samme spørsmålet. (!)

ja, du har nok rett der, MEN...

Personlig skjønner jeg ikke hva som er så kick å kjøre 200kmt på en rak asfaltert veg, den samme person bør prøve å ligge 100kmt med trær som er en halvmeter unna. Veien er det kjedelig å kjøre fort på. Det er noe alle klarer.

Da er dem større risiko for seg selv enn andre, noe som ikke er farlig for allmennheten.

Tips: sperr av en vei og få noen til å kjøre først innover(sjekke om det er innkjørsler,folk på hyttene osv) og stoppe biler som evt. kommer i mot/slippe dem forbi før man starter moroa) SÅ kjører man det man orker. Det er mye mer morsomt.

nuverende bilpark:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nekt heller jenter å kjøre bil, eller la dem ha oppkjøring på nytt hvert 5. år så slipper vi å bli så forbanna på tullinger i trafikken som ikke kan kjøre bil og som vi ikke vil ha forran, bak eller på sia oss!

Dette burde også gjelde alle folk over 60 år.

Jeg kjører en del bil og ser idioter i trafikken hver eneste dag som man kan undre seg over hvordan i hælvette har fått lappen.

Ta bare rundkjøringer for eksempel, hvor mange ganger er det ikke folk bare kjører rett ut, uten å se seg for i det hele tatt om det er noen i rundkjøringa?

Forøverig burde også folk som kjører under fartsgrensa bli straffa minst like hardt som dem som kjører over (til en viss grense selvfølgelig).

JA ifølge statistikk er gutter involvert i fler ulykker enn jenter. Det er statistikk som ikke stemmer. Hvorfor?

Jo fordi gutter generelt har lenger gjennomsnittlig kjøring enn jenter, legger man det med i beregningen er det omtrent likt.

Hva er verst:

Jeg som kjører i 150 km/t+ på natta, fint føre, aleine i bilen, ingen biler i sikte

Eller:

En som kjører i 50-60 i 80-sona med masse biler bak, og gjevn trafikk imot. Samtidig som hver gang det blir 2 - felt legger seg ut uten i det hele tatt og sjekke blindsoner eller speil. Eneste speilet her som blir så mye brukt at det nesten blir utbrukt er sminkespeilet i solskjermen.

1996 Omega B 3,2 Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nekt heller jenter å kjøre bil, eller la dem ha oppkjøring på nytt hvert 5. år så slipper vi å bli så forbanna på tullinger i trafikken som ikke kan kjøre bil og som vi ikke vil ha forran, bak eller på sia oss!

Dette burde også gjelde alle folk over 60 år.

Jeg kjører en del bil og ser idioter i trafikken hver eneste dag som man kan undre seg over hvordan i hælvette har fått lappen.

Ta bare rundkjøringer for eksempel, hvor mange ganger er det ikke folk bare kjører rett ut, uten å se seg for i det hele tatt om det er noen i rundkjøringa?

Forøverig burde også folk som kjører under fartsgrensa bli straffa minst like hardt som dem som kjører over (til en viss grense selvfølgelig).

JA ifølge statistikk er gutter involvert i fler ulykker enn jenter. Det er statistikk som ikke stemmer. Hvorfor?

Jo fordi gutter generelt har lenger gjennomsnittlig kjøring enn jenter, legger man det med i beregningen er det omtrent likt.

Hva er verst:

Jeg som kjører i 150 km/t+ på natta, fint føre, aleine i bilen, ingen biler i sikte

Eller:

En som kjører i 50-60 i 80-sona med masse biler bak, og gjevn trafikk imot. Samtidig som hver gang det blir 2 - felt legger seg ut uten i det hele tatt og sjekke blindsoner eller speil. Eneste speilet her som blir så mye brukt at det nesten blir utbrukt er sminkespeilet i solskjermen.

må ikke glemme at disse skautrolla som legger seg ut og aldri har sett i et speil før, som kjører så sakte gjør, at folk som kjører hjem fra jobb osv. ,som er trøtte og slitne, og vil fort hjem, kjører forbi på steder det kanskje egentlig ikke er forsvarlig. Har opplevd sånne som legger seg ut, kjører inn i kryss/rundkjøring uten å se seg for..

SÅ vips, så smeller det!:spin

nuverende bilpark:

Lenke til kommentar
Del på andre sider