Gå til innhold

Hvor store er max felger/dekk til Citroen ZX?

Ranger emnet

ThomasWH

Anbefalte innlegg

Hadde vært fint. Jeg sliter med å velge.

Hvoran er kvalitetsforskjellen på de forskjellige produsentene?

Hva er max dim jeg kan kjøre på min bil?

Jeg er totalt blank på alu-felger. :) Kan ikke en skit om dem. Så bare lær meg opp, folkens!

- Det som er litt av tanken med å kjøpe nye felger (har stål fra før!) er å finne ut hvor store de kan være på bilen min, og så når jeg kjøper ny bil (som også blir en ZX, bare med råere motor!) så vil jeg at felgene skal passe til den også!

Mvh.

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket merke er en ZX?

Hva er boltmønster?

Hvor stort kan du tenke deg?

Dette vil hjelpe oss :)

Hei og takk for svar! :)

Vel, jeg tror de aller fleste vet at en ZX er en Citroen. Finnes det andre ZX'er i verden egentlig? Tviler. :)

Boltmønsteret er standard 4'er "firkant" konfigurasjon.

Jeg vil ha større enn 14" som er standard, det er alt jeg vet. :) - Spørsmålet er hvor stort jeg faktisk KAN ha. Jeg vet ikke hvor stort jeg kan ha med akkurat min ZX.

Setter stor pris på hjelp, da jeg er newbie på dette feltet med å "få en bil til å se fin ut!" - Jeg kan bare kjøre bra jeg! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inbiller meg at det kan være litt plassproblematikk med 17" med mindre du vil gjøre noe med bilen, utover det å bytte felg!

Ellers kan jeg anbefalle å ta en titt på http://www.alushow.no!

- Volvo S60 2.4 BSR - Volvoen! - Mazda Miata 1.6 - Konebilen

X Morris Marina 1.3 Deluxe - SPIKER - X Nissan X-trail 2.2 DCI - DRITTBIL! - X VW Passat 1.8 - SOLGT - X Rover 216 GTi 16v Twin Cam - SPIKER - X Mercedes Benz 209D - Russebilen - SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SLIK ser en ZX ut!! ;)

Citroen%20ZX%20VS%20SD%208x17.JPG

Takker for feedback, folkens!

Det er noe SÅNT (ovenfor) jeg vil ha! Noe litt større enn 14", og noe som er pent. Liker designet på disse felgene.

Jeg har hørt at det kan oppstå problemer med felg dimmen i hjulbrønnen på denne bilen, særlig ved ZX-modellene 1.4 og 1.6, men at 1.8 og 2.0, som har større motor, har større hjulbrønn også. Stemmer dette?

Jeg kan jo bare anskaffe meg 14" da.. Så kan jeg tilogmed bruke mine gamle vintergummier! :) Men da får jeg ikke samme resultat som på bildet ovenfor. Hehe.

Hvor er det billigst å kjøpe felger? Og er kvaliteten like på alle merker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner ikke til akkurat denne bilen, men subbing er jo ofte et problem når man setter på breiere dekk. Hvis du stikker innom f.eks vianor på økern, kan de sikkert hjelpe deg med å finne kurant dimensjon. Det er ikke det billigste stedet å kjøpe dekk og felg, men servicen er veldig bra.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei Sunnmøringsbror!

Vel, hjemmesiden dems sugde ganske hardt! :) Det går jo ikke engang an å kjøpe felger via siden. Jeg ser ingen pris og ingen "kjøp"-knapp.

Var ikke lett å finne de beste prisene på diverse felger i dette landet online.

Sett at jeg har lyst på noe som ligner på felgene ovenfor, på den styla ZX'en.. Hvor finner jeg dem?

PS! ZX har fremdragende kjøreegenskaper. Da bilen kom på markedet ble den kåret til vinner over Golf, teknisk, overalt! Jeg har kjørt begge, og kan bekrefte at en ZX med litt ekstra saft i motoren er langt bedre på veien enn en Golf! :) Muhaha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mitt lille tyttebær sitter der nå 195\45x15, og det fungerer glimrende :) Hvis du ikke senker den vil den fortsatt være skamhøy, så du har mye og gå på, iallefall fremme.

Men jeg skjønner ikke helt hjulbrønnproblematikken din; ZX har da ikke hjulbrønn, men en brakett under bilen? :) Den er jo bare og fjerne med en gang, ser ikke behovet for reservehjul når du kan få tette-fløte :D

1988 Golf II aka. Helene

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjulbrønn = Området over hjulene som er planta på bakken!

Med mine nåværende 185x60x14 (som Ser for små ut på bilen, sett fra siden, forreten!) - er det bare 1 cm klaring mellom gummien og siden i hjulbrønnen! Aner ikke hvordan 195x vil passe da!

Hjelp! :p

Det er standardsyndromet på denne bilen; tror du må ha nærmere 250-dekk for at det ikke skal se smalt ut ;)

Men hvis det er bak du tenker på, forstår jeg det, i og med de hjulbuene faktisk ikke er runde :) men en god runde med valse skal ordne biffen :)

1988 Golf II aka. Helene

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket nettopp med Johs Bjerke i Oslo..

195x50x15 skal visstnok være max'en en ZX 1.4 kan dra! Noen som kan bekrefte?

Det som står i listene til felg/dekkselgere er ofte mye mindre enn hva det er plass til i virkligheten.

Ikke se deg blind på det.

En annen ting, er at høyde på en 17" felg med dekk ikke er så veldig forskjellig på standard 14" med dekk.

Dette pga mindre gummi på 17" felgen.

Det er først og fremst i bredden det blir problemer,

så det gjelder å holde seg til en smal felg, og ikke for breie dekk.

Det aller viktigste er å finne rett et,

ellers spiller det liten rolle hvordan felgen er ellers.

"Standard firkantmål" er det ingen ting som heter.

Det finnes drøssevis av forskjellige boltsirkler selv om du har 4-bolts hjul.

Skal du ha like liten klaring mellom dekk og hjulbue som på den smakløse røde du la ut,

må du i tillegg sette på andre fjærer.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider