uno88 Skrevet Oktober 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2008 Hei! Jeg har en Ssangyong korando 98 mod. 2.3 td. Også tror jeg den kunne hatt godt av litt mer luft, for det er ganske trangt der hvor luften går igjennom nå! Så jeg tenker litt på et åpent luftfilter. Også lurte jeg på positive og negative ting med åpne luftfiltre. Vinter med minusgrader, støv osv. Håper noen har meninger og erfaringer!? På forhånd takk :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Evje_ Skrevet Oktober 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2008 Kald luft i motoren er jo positivt. Men lufta kjøler seg sikkert ikke så veldig i løpet av turen gjennom luftfilteret, og plastikk-røret inn til innsuget. Det du bør passe på er jo at uten luftfilter vil jo motoren suge inn støv og allverdens med dritt når du kjører. Noe av dette støvet som flyr rundt bilen din mens du kjører vil jo ta turen innom motoren. Står bilen stille er det ingen problem å la motoren svive uten luftfilter, men man skal helst ikke kjøre uten luftfilter. Siter Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MagnusK89 Skrevet Oktober 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2008 Teori: Lufta komprimeres mer og mer des kaldere det blir. Ergo, du får mer luft inn på samme plassen når det er kaldt ute, og da vil motorn yte bedre. Har du da i tillegg et åpnere luftfilter, vil luftmengden inn til motorn øke ganske betraktelig. Praksis er meg egentlig ganske ukjent, men vet at forgassern frøs på broderns manta med en 2'litersmotor ( bensin ) en vinter. Men strengt tatt så tror jeg du vil dra nytte av det. :P EDIT: Går ut fra at du mener type eller noe... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
technobreath Skrevet Oktober 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2008 spørs hva du mener med betraktelig. Uten noen form for kjøling på lufta så tror jeg ikke det er nettopp temperaturen på lufta etter du har satt i åpent filter som er avgjørende. Det som blir avgjørende er at du får en bedre flow, dermed kommer mer luft til relativt uhindret i forhold til før. Men klart, som magnusk89 sier, så har tempen noe å si, da kaldere luft tar mindre plass, men til vanlig så tror jeg ikke du merker noe særlig av dette... Regner med du har en brukbar intercooler i bilen, og da har jo motoren tilgang på avkjølt luft uansett. Jeg har kjørt åpent luftfilter på carinaen jeg hadde før, den er 1,6 liters bensin. Har aldri hatt noen som helst problem med ising i gasseren eller noen ting, på tross av at jeg hadde fjerna alt som har med forvarming å gjøre på lufta. Men vinteren her sør for stavanger er jo ikke så streng. Men dersom du på en forgasserbil lar forvarminga på lufta stå igjen når du lager filteret til (lufta varmes opp via varm luft fra eksos manifolden) så tror jeg ikke det skulle være noen særlig problem. Kanskje uheldig... men så var ikke bilen min en skropel da... :) neida. manta er jo kjempetøff bil! Før jeg satte inn åpent filter så hadde bilen en tendens (både varm og kald) til å gå litt rikt i blandinga. Dersom jeg skuffa gasspedalen i bunn og slapp den så kunne bilen daue om jeg var uheldig... dette skjedde om jeg gjorde så da den gikk på tomgang vel å merke. I det hele tatt så var gassresponsen fra 800 rpm til 1500 rpm litt vel treig. Det jeg oppnådde med åpent filter var å fjerne denne treigheten helt, og jeg klarte aldri en eneste gang senere å daue bilen på tomgang som før. DVS filteret optimaliserte blandingen fra slik den var før. Originalt hadde bilen faktisk ikke nok tilgang på luft, men filteret fiksa det. Bilen fikk en litt annen lyd, men ikke store forandringa, mens ytelsen generelt (hk) forble uforandret eller ikke merkbart. Om noe skjedde så økte bensinforbruket noe, MEN det misstenker jeg har noe med helt andre ting å gjøre... Puggen min har nå helt originalt system, og kommer ikke til å få noen som helst oppgradering den veien. Det nærmeste den kommer en oppgradering må være om jeg får noen nye felger og dekk på den til sommers, men ellers så vil jeg kjøre den originalt til jeg selger den igjen, men jeg misstenker det kan gå noen år til det, fordi det er en skikkelig god bil - iallefall når jeg har kjørt en 22 år gammal toyota carina i 8 år! hehe Siter Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil Toyota Carina 2 1986 - Solgt Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
uno88 Skrevet Oktober 25, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2008 Da tror jeg at det ikke vil være noe problem med åpent filter! jeg har jo ikke forgasser og jeg har intercooler. Men er det noen som har erfaring med "sportsfilterene" til biltema elle torshov bilrekv. samt silikonslangene de selger?? Prøver å holde et lavt budsjett! :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
technobreath Skrevet Oktober 25, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2008 Har ikke noen erfaring med disse filtrene eller slangene, men de er sikkert veldig bra nok for ditt oppsett. Jeg har brukt alt fra plast slanger fra biltema til takrenne-rør til å lage luftflow system. Tipper luftfiltrene er veldig bra nok. Trenger nok ikke kjøre K&N eller GreenFilters til 1000lappen for å få et bra filter. Tenk på det; folk kjører de vanlige filterene og alle de andre delene til biltema og de andre rekvesita kjedene. Hvorfor ikke kjøre sportsfiltrenen deres? Siter Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil Toyota Carina 2 1986 - Solgt Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
uno88 Skrevet Oktober 26, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2008 Har ikke noen erfaring med disse filtrene eller slangene, men de er sikkert veldig bra nok for ditt oppsett. Jeg har brukt alt fra plast slanger fra biltema til takrenne-rør til å lage luftflow system. Tipper luftfiltrene er veldig bra nok. Trenger nok ikke kjøre K&N eller GreenFilters til 1000lappen for å få et bra filter. Tenk på det; folk kjører de vanlige filterene og alle de andre delene til biltema og de andre rekvesita kjedene. Hvorfor ikke kjøre sportsfiltrenen deres? Du har vel egentlig et ganske bra poeng der! :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.