Gå til innhold

Åpent luftfilter

Ranger emnet


uno88

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en Ssangyong korando 98 mod. 2.3 td. Også tror jeg den kunne hatt godt av litt mer luft, for det er ganske trangt der hvor luften går igjennom nå!

Så jeg tenker litt på et åpent luftfilter.

 

Også lurte jeg på positive og negative ting med åpne luftfiltre. Vinter med minusgrader, støv osv.

Håper noen har meninger og erfaringer!?

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kald luft i motoren er jo positivt. Men lufta kjøler seg sikkert ikke så veldig i løpet av turen gjennom luftfilteret, og plastikk-røret inn til innsuget.

 

Det du bør passe på er jo at uten luftfilter vil jo motoren suge inn støv og allverdens med dritt når du kjører. Noe av dette støvet som flyr rundt bilen din mens du kjører vil jo ta turen innom motoren. Står bilen stille er det ingen problem å la motoren svive uten luftfilter, men man skal helst ikke kjøre uten luftfilter.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teori:

Lufta komprimeres mer og mer des kaldere det blir. Ergo, du får mer luft inn på samme plassen når det er kaldt ute, og da vil motorn yte bedre. Har du da i tillegg et åpnere luftfilter, vil luftmengden inn til motorn øke ganske betraktelig.

 

Praksis er meg egentlig ganske ukjent, men vet at forgassern frøs på broderns manta med en 2'litersmotor ( bensin ) en vinter. Men strengt tatt så tror jeg du vil dra nytte av det. :P

 

EDIT: Går ut fra at du mener type 154389835189773145255649880347368166405.jpg eller noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørs hva du mener med betraktelig. Uten noen form for kjøling på lufta så tror jeg ikke det er nettopp temperaturen på lufta etter du har satt i åpent filter som er avgjørende. Det som blir avgjørende er at du får en bedre flow, dermed kommer mer luft til relativt uhindret i forhold til før. Men klart, som magnusk89 sier, så har tempen noe å si, da kaldere luft tar mindre plass, men til vanlig så tror jeg ikke du merker noe særlig av dette... Regner med du har en brukbar intercooler i bilen, og da har jo motoren tilgang på avkjølt luft uansett.

 

Jeg har kjørt åpent luftfilter på carinaen jeg hadde før, den er 1,6 liters bensin. Har aldri hatt noen som helst problem med ising i gasseren eller noen ting, på tross av at jeg hadde fjerna alt som har med forvarming å gjøre på lufta. Men vinteren her sør for stavanger er jo ikke så streng. Men dersom du på en forgasserbil lar forvarminga på lufta stå igjen når du lager filteret til (lufta varmes opp via varm luft fra eksos manifolden) så tror jeg ikke det skulle være noen særlig problem. Kanskje uheldig... men så var ikke bilen min en skropel da... :) neida. manta er jo kjempetøff bil!

 

Før jeg satte inn åpent filter så hadde bilen en tendens (både varm og kald) til å gå litt rikt i blandinga. Dersom jeg skuffa gasspedalen i bunn og slapp den så kunne bilen daue om jeg var uheldig... dette skjedde om jeg gjorde så da den gikk på tomgang vel å merke. I det hele tatt så var gassresponsen fra 800 rpm til 1500 rpm litt vel treig. Det jeg oppnådde med åpent filter var å fjerne denne treigheten helt, og jeg klarte aldri en eneste gang senere å daue bilen på tomgang som før. DVS filteret optimaliserte blandingen fra slik den var før. Originalt hadde bilen faktisk ikke nok tilgang på luft, men filteret fiksa det.

 

Bilen fikk en litt annen lyd, men ikke store forandringa, mens ytelsen generelt (hk) forble uforandret eller ikke merkbart. Om noe skjedde så økte bensinforbruket noe, MEN det misstenker jeg har noe med helt andre ting å gjøre...

 

Puggen min har nå helt originalt system, og kommer ikke til å få noen som helst oppgradering den veien. Det nærmeste den kommer en oppgradering må være om jeg får noen nye felger og dekk på den til sommers, men ellers så vil jeg kjøre den originalt til jeg selger den igjen, men jeg misstenker det kan gå noen år til det, fordi det er en skikkelig god bil - iallefall når jeg har kjørt en 22 år gammal toyota carina i 8 år! hehe

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen erfaring med disse filtrene eller slangene, men de er sikkert veldig bra nok for ditt oppsett. Jeg har brukt alt fra plast slanger fra biltema til takrenne-rør til å lage luftflow system.

 

Tipper luftfiltrene er veldig bra nok. Trenger nok ikke kjøre K&N eller GreenFilters til 1000lappen for å få et bra filter. Tenk på det; folk kjører de vanlige filterene og alle de andre delene til biltema og de andre rekvesita kjedene. Hvorfor ikke kjøre sportsfiltrenen deres?

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen erfaring med disse filtrene eller slangene, men de er sikkert veldig bra nok for ditt oppsett. Jeg har brukt alt fra plast slanger fra biltema til takrenne-rør til å lage luftflow system.

 

Tipper luftfiltrene er veldig bra nok. Trenger nok ikke kjøre K&N eller GreenFilters til 1000lappen for å få et bra filter. Tenk på det; folk kjører de vanlige filterene og alle de andre delene til biltema og de andre rekvesita kjedene. Hvorfor ikke kjøre sportsfiltrenen deres?

 

Du har vel egentlig et ganske bra poeng der! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår