Gå til innhold

Førerkort ikke gyldig i EU?

Ranger emnet

Jonny N

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg bor i Tyskland, og har gjort det i over 2 år.

På vei hjem fra jobben i dag ble jeg stoppet av der Polizei..

Det skjer fra tid til annen, da jeg jobber i Danmark, og de har ofte kontroller på grensa.

Men betjenten som stoppet meg i dag mente at mitt norske førerkort er gyldig i Tyskland(eller EU) bare 184 dager etter at man flytter til Tyskland.

Det har jeg ikke fått med meg, og ikke fikk jeg noe information om dette da jeg meldte flytting til Tyskland.

Jeg har også blitt stoppet mange ganger tidligere både av tysk og dansk politi, uten at noen har påpeket dette.

Når jeg fortalte ham det, ville han sjekke opp for å være helt sikker. Han sa han ville ringe meg på mandag, så tydeligvis har karen tenkt jobbe i helga...

Det positive er jo at han ikke stod på sitt og tok førerkortet mitt der og da, men han vil skrive ut en bot til meg om det stemte at det ikke lenger er gyldig.

Er det noen her som kan litt om dette?

Kanskje noen som bor/har bodd i utlandet som har opplevd det samme?

Kan jeg risikere å stå uten lappen på mandag?

Takker for gode og saklige svar!

'02 Ford Mondeo ST220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*1995 Omega Steinmetz kompressor

*2001 Navara 35" Xtreme 2,5Tdi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæææven, så letta jeg ble nå!

Der Polizei ringte meg og beklaget at han hadde tatt feil.

Så lenge Norge er medlemmer i EØS, kan jeg kjøre med norsk førerkort i Tyskland for alltid.

Men han skal pokker meg ha skryt for at han sjekket opp i saken så raskt, og at han ringte meg og beklaget. Jeg har på følelsen at det norske politiet ikke hadde gjort en like god jobb.

Var litt stressa der en stund...

Tråden kan låses.

'02 Ford Mondeo ST220

Lenke til kommentar
Del på andre sider