Gå til innhold

Feilsøking Setevarmer Golf IV - Hva er hva? [Haster litt]

Ranger emnet

Footy

Anbefalte innlegg

Heisann!

Vinteren nærmer seg, så da tenkte jeg skulle ta en titt på setevarmeren i bilen... som da som sikkert forstått ikke funker...

Jeg tenkte jeg skulle ta ut setet og måle på kablene under, setet er ute, men sliter med å vite hva som er hva av kontaktene, bilder følger..

post-53149-1224947090_thumb.jpg

Min logikk sier at det er pin 1 og 2 som er vamrekabelen.. Mellom disse har jeg null kontakt..

Mellom 3 og 4 derimot måler jeg 14 kiloohm... kan dette stemme? Hva er 3 og 4?

post-53149-1224947112_thumb.jpg

Hva er dette? Denne hvite kontakten sitter på kabelen som kommer ut av dem grønne og blir koble inn her:

post-53149-1224947153_thumb.jpg

Her er et lite oversiktsbilde

post-53149-1224947742_thumb.jpg

Noen som kan fortelle meg hva det er?

Så til sist... dette er airbagen i på siden av setet sant? Bare for å bekrefte det...

post-53149-1224947131_thumb.jpg

Jeg er takknemmelig for all hjelp, må egentlig bruke bilen litt senere, og det er vanskelig med setet tatt ut, så det haster egentlig litt...

takker og bukker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nesten håpløst å feilsøke slik uten tegninger. "Det mest sannsynlige at 1 og 2 er setevarme" ? Det er ikke mye sannsynlig i det hele tatt. Få deg tegninger. Kan sikkert lastes ned fra nettet.

Setevarme er ikke nasa teknologi. Det er motstandstråd som er sydd inn i setet. Når det kommer spenning over denne tråden, blir den varm. Mest sannsynlig er denne tråden røket inne i stoffet og du må ha nytt trekk med motstandstråd. Kjedelig arbeid.

Motstandstråd til dette formålet har en ganske lav ohmsk motstand. Dvs 14kohm er alt for mye. Prøv å mål på et sete som fungerer og sammenlign verdier. 6-12 ohm er mer sannsynlig.

Første du må finne ut av er å verifisere at du har spenning fram til setevarmeren. Et logisk punkt er da å sjekke at sikringene er i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant koblingskjema og fikk målt... Ryggen er ok, men rompevarmen ser ut til å være gåen...

Kjedelig jobb sier du.... Mulig å gjøre selv i det hele tatt?

Eller er det billigere å dra på høgger'n, finne seg et sete som er ok som funker å kjøpe detta? (om han i det hele tatt har)...

Kan si for de som lurer..

Den hvite kontakten var ryggvarmen. 14kohm var termostaten...

1 og 2 var varmeelement...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

koster vel 600,- for nytt element hos møller, så tviler på at det lønner seg å kjøpe nytt sete. Om det var for både rygg og rumpe, eller bare rumpa er jeg usikker på.

Må gjøre dette på bilen min også snart. Har bare ikke gidda ta ut setet og sett på det..:P

Hvis du gjør det så fint om du knipser noen bilder underveis! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider