Haansi Skrevet Oktober 26, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2008 Biler skal holde flyt i trafikken. Kjører du som billist saktere enn de bak deg, slipper du de forbi! Dette for å skape flyt. Skal ikke dette gjelde alle som ferdens i kjørefeltet? Siter - Min Audi A4 TQ Avant Ambition. - Min Audi A4 20v. [x] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Oktober 27, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2008 I veitrafikk-loven står det at om du hindrer annen trafikk skal du vike og om nødvendig stoppe. JA de hindrer for faan trafikken, og jeg kan aldri i verden tenke meg at de stopper opp, for å slippe forbi hver bil som kommer bak dem! Hadde de gjort det, altså fulgt loven, hadde det jo ikke vært noe problem! Folk er så JÆVLI dumme! Kjører rimelig mange mil om dagen, ettersom jeg kjører taxi på fulltid, og det er helt jævli hvor mye idioter det finnes! I artikkelen står det at de bruker følgebil med varselblink... Hva er det folk tenker med??? Hvis det "må" til, så burde det da for faan gå opp et lite lys om at det de driver med ikke er så veldig lurt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Oktober 27, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2008 Folk er så JÆVLI dumme! Kjører rimelig mange mil om dagen, ettersom jeg kjører taxi på fulltid, og det er helt jævli hvor mye idioter det finnes! De største idiotene i Oslo kjører rundt med TAXI-skilt på taket av bilen. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Enmas Skrevet Oktober 27, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2008 Greit med syklister og rulleski løpere. men de kan for guds skyld holde seg på rekke. I og for seg ikke noe case, med rulle ski løperene for man kommer ikke forbi de uten og bruke HELE motgående kjørefelt uansett Gjør det forbikjøringen noen enklere egentlig? Hva så om de bruker hele kjørefeltet, de har uansett ett helt (motsatt) kjørefelt å bruke når du skal forbi. Det er akuratt det samme som å kjøre forbi en helt vanlig bil. Skal du kjøre forbi en sykkelist, skal du kjøre forbi han før du legger deg inn i riktig kjørefelt igjen. Du skal ikke "presse" han ut mot veiskulderen hvis det kommer en bil i mot og du ikke klarer å fullføre forbikjøringen! Da bremser du og legger deg inn bak sykkelisten, og prøver igjen når en ny sjanse byr seg. Nå sykler de fleste barn på fortau, og har lært av foreldrene sine at de skal vise forsiktighet i trafikken. Så de som er voksne(de med kondomdrakt) har ikke fått den opplæringen av sine foreldre? Andre alternativer finnes; kjøpesentere's parkeringsplasser, bilbaner m.m så ikke kom å klag på det!! Her jeg bor er iallefall ikke parkeringsplassene ledige før etter 22.00(hverdager). Skal du forvente at 10åringer legger treningen sin til etter den tiden? Veien er ikke en lekeplass! Hva er det du (og 90% av alle andre her på forumet?) gjør når du er ute å "grisekjører" på nattestid? Hun befinner seg hvis mulig på gangvei eller fortau. Unger er unger og dem tar man selvfølgelig veldig hensyn til. Men når voksne mennesker klager fordi de blir forstyrret i sin egentrening av de som kanskje skal på/har vært på/er på jobb da er noe riv ruskende galt. Hvorfor skal vi ta mer hensyn til barn enn voksne. Har de ikke samme rettighetene i trafikken? Sålenge det ikke finnes noen motorbane i nærheten da så er det bare rett og rimelig at vi tester hvor fort bilen går i trafikken??? ?? Sammenligner du med sykkelister/rulleskiløpere nå? Vel de dreper iallefall ikke med sin "lek". De i kondomdrakt bruker på å sykle flere i bredden, gi blanke faen i å vike når biler kommer bak og sånt. Signaliserer du at du vil forbi (BLinke med lysa og tute) så får du bare fingeren igjen. Og før jeg glemmer det, de sykler på veien selv om gang og sykkelsti ligger like ved. Nå generaliserer du fælt. Jeg har helt motsatt oppfattning av det du poengterer. Men jeg skjønner at de gir deg fingeren hvis du henger på hornet og skubber på bakdekket deres før det har gått 2 sek fra du møtte de, og de har ikke rundet svingen engang. Husk også på, det er ikke bilisten som brekker ben når det smeller! Men det gir deg faen meg ikke rett til å kjøre ned de! Med den innstillingen kommer du langt i livet... Skal de sykle eller gå på rulleski og diverse i trafikken, der det er motoriserte kjøretøy på X antall kilo. Da får de ta et slags kurs på det, for syklister driter jo i alt som har med lysregulering, rundkjøringer, fotgjengerfelt ol. Flere av dem har ikke lys heller. Jeg mener at dem som skal ferdes i trafikken SKAL ha trafikalt grunnkurs og god forståelse for det som har med vikeplikt å gjøre. Skader ikke med å montere bremser heller. Enig med deg. Men husk at det på ingen måte er noen kvalitessikring, de fleste voksne som sykler har jo førerkort (kl.B) og bør ha en viss innsikt i hvordan man skal oppføre seg i trafikken. Men som de fleste kanskje har opplevd er det ikke slik. JA de hindrer for faan trafikken, og jeg kan aldri i verden tenke meg at de stopper opp, for å slippe forbi hver bil som kommer bak dem! Hadde de gjort det, altså fulgt loven, hadde det jo ikke vært noe problem! Vel, skulle de stoppet og sluppet forbi hver eneste bil som kommer bak hadde de jo aldri kommet frem. Men du tolker vel loven litt vel strengt. Hva med en traktor som kjører langs veien, Stopper han og slipper forbi hver eneste bil som kommer bak? Det er tillatt å gjøre en egeninnsats i en forbikjøring, ikke vente på å få det servert på sølvfat. I artikkelen står det at de bruker følgebil med varselblink... Hva er det folk tenker med??? Hvis det "må" til, så burde det da for faan gå opp et lite lys om at det de driver med ikke er så veldig lurt! Grunnen til at de må bruke dette er pga. visse bilister heller ikke overholder veitrafikkloven. Du kommer i 60km/t rundt en "blind" sving. Rundt svingen går en rulleskiløper, imot kommer en bil. Hva gjør du? De fleste har ikke mulighet/tid til å bremse, derfor presser de seg mellom bilisten og skiløperen. Følgebilen gjør bilister oppmerksom på "faren" som venter. Altså en vinn-vinn situasjon for begge parter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torak Skrevet Oktober 27, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2008 *sprette en øl og heie på Enmas* Siter Sommerbil: E30 M-Tech 2 Bruksbil: S4 2.7 Biturbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Oktober 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2008 Enmas: Til og med du skjønner at man må ta mer hensyn til barn enn voksne. Netopp fordi de er barn. En voksen person skal klare å passe på seg selv, ta de nødvendige hensyn, og skjønne følgene av det de gjør. Dette gjelder både bilister og gående/syklende/whatsoever Poenget er at man kan ikke forlange å få bruke veien/trafikken som treningsarena for å styrke seg selv, og at alle andre må innrette seg etter det. Det er selvfølgelig ikke noe problem med en i ny og ned, men når en flokk er ute og trener på de mest trafikkerte veiene, vitner det rett og slett om en kjempestor egoisme. Angående sammenligningen med trening med bil i trafikken så er selvsagt ikke det hverken tilrådelig eller lov. Men det er heller ikke rulleski/sykling i mange tilfeller. I Vegtrafikklovens paragraf 3 står det: Enhver skal ferdes hensynsfullt og aktpågivende så det ikke oppstår fare eller volder skade.... Enhver er det essensielle der. Man kan ikke ta over en hel veg til trening, og samtidig irritere seg over at noen andre må benytte seg av den vegen. Det er rett og slett latterlig å tro så godt om sine egne interesser.Å legge hele ansvaret over på bilførerene i slike tilfeller vitner igjen om manglende evner til å se lenger enn sin egen nese Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Oktober 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2008 De største idiotene i Oslo kjører rundt med TAXI-skilt på taket av bilen. Jeg er blond, blå øyer og bor i Kongsberg ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sandmo Skrevet Oktober 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2008 Folk er så JÆVLI dumme! Kjører rimelig mange mil om dagen, ettersom jeg kjører taxi på fulltid, og det er helt jævli hvor mye idioter det finnes! Er ikke du som kjører den BMW stasjonsvogna vel? Grå(?) med sota ruter? Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Enmas Skrevet Oktober 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2008 Enmas: Til og med du skjønner at man må ta mer hensyn til barn enn voksne. Netopp fordi de er barn. En voksen person skal klare å passe på seg selv, ta de nødvendige hensyn, og skjønne følgene av det de gjør. Dette gjelder både bilister og gående/syklende/whatsoever I trafikken bør du ta like forhåndsregler for alle uansett alder, en mann på 30år er like truende til å gjøre samme manøver som en på 8år. Man kan ikke vite hvilke erfaringer, opplevelser og opplæring vedkommende har. Og de har like rettigheter i trafikken gammel som ung. Poenget er at man kan ikke forlange å få bruke veien/trafikken som treningsarena for å styrke seg selv, og at alle andre må innrette seg etter det. Men det er det heller ingen som forlanger, eneste de forlanger er gjensidig respekt og vise forsiktighet ovenfor "myke trafikkanter". ref. artikkelen Angående sammenligningen med trening med bil i trafikken så er selvsagt ikke det hverken tilrådelig eller lov. Men det er heller ikke rulleski/sykling i mange tilfeller. I Vegtrafikklovens paragraf 3 står det: Enhver skal ferdes hensynsfullt og aktpågivende så det ikke oppstår fare eller volder skade....Enhver er det essensielle der. Riktig det du sier, det er ett sammspill i trafikken, man må gi å ta litt. Ja, enkelte rulleskiløpere/sykkelister kan opptre hensynsløst i trafikken, men er bilistene så mye bedre egentlig? Poenget er at en bilist kan ikke forlange at han skal ha fri vei til enhver tid på hvilket som helst sted. Man kan ikke ta over en hel veg til trening, og samtidig irritere seg over at noen andre må benytte seg av den vegen. Det er rett og slett latterlig å tro så godt om sine egne interesser.Å legge hele ansvaret over på bilførerene i slike tilfeller vitner igjen om manglende evner til å se lenger enn sin egen nese Hvis du sikter til meg nå, så har jeg ikke lagt hele skylden på bilistene, å ferdes i trafikken er et samspill mellom begge parter. Hvis du sikter til artikkelen er jeg enig med deg, man kan ikke legge all skyld på bilistene. Men igjen, det er vel ingen som påstår at alle andre skal innrette seg etter rulleskiløperne. Det de vil frem til er at bilistene viser hensyn. Forøvrig defineres rulleskiløpere som "gående", dermed er de ikke underlagt samme forpliktelser som f.eks. syklister. Les: http://www.retten.no/lokal_sport/article3843569.ece Føler det er flere i denne tråden som tydeligvis har samme holdninger som denne bilisten (forøvrig uten å anklage noen): http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article1179705.ece Hold avstand, bruk veibanen for det den er verdt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Oktober 29, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2008 Er ikke du som kjører den BMW stasjonsvogna vel? Grå(?) med sota ruter? Nope :) Men veit veldig godt hvem du mener ;) Men han er brunette :P Kjører saab eller subaru, jeg! :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sandmo Skrevet Oktober 29, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2008 Nope :) Men veit veldig godt hvem du mener ;) Men han er brunette :P Kjører saab eller subaru, jeg! :) Hehe:) Så den utenfor kiwi oppe ved hallen her om dagen, men da var det ingen sjåfør der :D Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mad_Maxx Skrevet Oktober 29, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2008 Tullprat på dere. Bilister har ikke enerett på veien. Såppas burde dere fått med dere. Irriterer du deg grønn også over hun lille jenta på 8år med rosa sykkel som sykler til skolen hver morgen? Eller er det bare de i trang kondomdrakt som skaper et irritasjonsmoment? Sålenge det ikke er finnes noe annet tilbud til rulleskiskiløpere og sykkelister så synes jeg det er rett og rimelig at de også er velkommen til å bruke veien. Er de virkelig til så stor hindring? Hvor mange sykkelister/rulleskiløpere møter du hver dag? Hvor mange sekunder taper du på å vente litt for så og kjøre forbi trygt og sikkert? Vegavgift/årsagvift: Så du betaler frivelig en årsavgift for hver sykkel eller rulleski du har i heimen du da? Inkludert dine barn? hmm... det blir billig. Tenk før du åpner kjeften! Den lille jenta som sykler til skolen har lært hos mora si at man skal holde seg godt til siden, og passe seg for biler, dette har tydeligvis utgått hos de middelaldrene i kondomdrakt, i hvertfall det jeg har sett ;) Har en 7 km lang tunell å kjøre til jobb jeg, sykler\skier man der er man dau! (mulig det er derfor det ikke er lov å ferdes der til fots\sykkel\ski) Så enkelt er det, så bekymrer meg fint lite om det ;) Mye morsommere å sykle i skauen uansett, hehe Siter Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow. James Dean Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kimbeer Skrevet Oktober 29, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2008 kan trøste med at det blir lite rulleski langs veiene nå hvertfall med snøen her :D Siter Lexus IS 200 -99 Golf 3 1.9tdi stv. med div mods -97 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HrpZ88 Skrevet Oktober 29, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2008 skulle vært sånn at alle som sykler\står på rulleski i veibanen der det er fortau, MÅ ha lappen på bil,moped,motorsykkel o.l.. Like viktig at dem kan trafikk regler.. kanskje et litt teit forslag, men syykt dritt lei av dem, kan i det minste holde seg heelt til siden, og sykle der det er fortau ihvertfall... lurer på om jeg blir hengt nå ;P Siter 98 Audi A3 94 VW Golf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SeaLion Skrevet November 25, 2008 Rapporter Share Skrevet November 25, 2008 skulle vært sånn at alle som sykler\står på rulleski i veibanen der det er fortau, MÅ ha lappen på bil,moped,motorsykkel o.l.. De fleste voksne syklister har lappen for bil. De fleste av de betaler også like stor årsavgift som deg, for bilen som står parkert hjemme. Like viktig at dem kan trafikk regler. Det er like viktig at bilistene kan trafikkreglene. Kan du alle trafikkreglene? Alle? Sikker? kanskje et litt teit forslag, men syykt dritt lei av dem, kan i det minste holde seg heelt til siden, og sykle der det er fortau ihvertfall. Sylister som ligger tett ved asfaltkanten kjører jeg aldri forbi, da ligger jeg heller et stykke bak de i noen km. For hvis kantsyklisten får hjulene utenfor asfaltkanten så velter de innover i veibanen. Hvis dette skjer i det jeg kjører forbi de, og jeg dermed kjører over de, så er det bilisten (jeg) som får skylda, for uaktsomhet. Derfor: Når jeg selv sykler på en vei uten sykkelfelt/sykkelsti, da holder jeg meg ca en meter fra kanten. Da slipper jeg risikoen for å få hjulene utenfor asfaltkanten. Da slipper jeg også idiotbilister som presser seg forbi meg med noen få cm klaring. Siter ækt bila har itj baksæta, da e de buss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg