Gå til innhold

Politiet liker biljakt

Ranger emnet


jumbo

Anbefalte innlegg

men det viste vi jo fra før...

http://www.ba.no/nyheter/article813766.ece

 

 

 

Sefo har avdekket at politifolk synes det er morsomt med biljakt.

 

 

 

Politiets særskilte etterforskningsorgan (Sefo) er bekymret for holdningene i politiet.

 

Sefo i Oslo viser til uttalelser på politiradioen etter en biljakt, som blant annet gikk feil vei i en den enveiskjørte delen av Karl Johans gate i Oslo sentrum 19. mars i år, melder P4.

 

En politipatrulje jaktet på en mann i en Audi. Gjennomsnittsfarten var anslagsvis opp mot 90 kilometer i timen.

 

Deler av jakten skjedde med sivil politibil uten blålys og sirener, og etter at det var gitt ordre om å avbryte jakten.

 

Den ville ferden i Oslo sentrum endte med at Audien braste inn i siden på en drosje i Kirkegata etter å ha kjørt gjennom deler av gågaten.

 

Før noen visste om folk ble skadet, ble følgende sagt på politiradioen:

 

"Det er dette som gjør det gøy å være politi og faen at dette ikke varte lenger."

 

Sefos leder, Finn Haugen, kaller dette bekymringsfulle grunnholdninger. Han slår fast at helserisikoen for andre trafikanter er for stor i forhold til gevinsten med en biljakt. Det dreier seg ofte om mindre forhold med vinning og narkotika.

 

I et brev heter det også at:

 

"Helserisikoen for andre veifarende øker vesentlig ved at den forfulgte bil presses til å kjøre uforsvarlig av en ikke kompetent sjåfør og uten å ha egen lyd- eller lysvarsling."

 

Sefo har bedt Riksadvokaten og Politidirektoratet vurdere om regelverket bør endres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke alltid tankegangen dems!

 

-Se der, en bil kjørere i 150!!!

-Fort dere, vi kjører etter og presser han opp i 200!!

 

Kan ikke skjønne at de skal øke sikkerheten med å øke antallet biler i høy hastighet. Burde heller i så fall ha satset på å gjenkjenne bilen fortest mulig, så de kan ta dem senere istedet. Evnt. bedre beredskap med veisperring.

 

Ikke at jeg er så mye for det, men synes ikke purken gjør veiene så mye tryggere med dagens metoder.

 

Samme tankegang ved bankran:

-Se de robber banken!

-Fort dere, da tar vi banken på andre siden!!

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by daggis

Hmm, blir vel masse folk som kjører fra de nå.. Hvis det blir verre å bli tatt, dyrere, prikkbelastning o.s.v.

 

Hvis det nå blir sånn at det blir strengere for de å ta opp biljakt blir det nok mange som stikker gitt!

 

 

:D :D :D :D :D

 

hehe... jeg vet ikke hva jeg ville gjort da.. men jeg kommer til å passe godt på prikkene mine!! derfor skal jeg innvistere i radarvarsler og politiradio :D :D :D :D

Opel Astra1,7 TDI

Nissan 200sx s13 D-Spec

BMW e28 Is bil

Suzuki bandit Draps maskin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nissan s13

Skjønner ikke alltid tankegangen dems!

 

-Se der, en bil kjørere i 150!!!

-Fort dere, vi kjører etter og presser han opp i 200!!

 

Kan ikke skjønne at de skal øke sikkerheten med å øke antallet biler i høy hastighet. Burde heller i så fall ha satset på å gjenkjenne bilen fortest mulig, så de kan ta dem senere istedet. Evnt. bedre beredskap med veisperring.

 

Ikke at jeg er så mye for det, men synes ikke purken gjør veiene så mye tryggere med dagens metoder.

 

Samme tankegang ved bankran:

-Se de robber banken!

-Fort dere, da tar vi banken på andre siden!!

 

i 90% av tilfellene bremser nok de fleste ned når dem ser blålys bak seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de sier det ikke selv.. men hvis du møter dem ofte og hører på politiradioen skjønner du at det er ugler i mosen :D

 

f.eks i en politi jakt.. eller hvis de tar en sjafør med tenlansk opprinelse så sjekker de han flere ganer på pure faen.. bare for å være dritt sekk..

Opel Astra1,7 TDI

Nissan 200sx s13 D-Spec

BMW e28 Is bil

Suzuki bandit Draps maskin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Håkon A

 

i 90% av tilfellene bremser nok de fleste ned når dem ser blålys bak seg.

 

Ta for deg følgende senario:

 

Du ligger i ca 100 i 90-sona. Du mangler en prikk på lappen før `an rykker. Polti kjører en gamle volvo 940 elle.no sånt. Du har noe med 250++ hk.

 

 

Tror det er ganske mange som hadde satsa på at politimannen bak var nærsynt, og tatt sjansen på å unslippe.

I am really not an violent man, but I think I have to kill someone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller man fikser en "skilt-sjuler" bakpå, for eksempel, hvis man trykker på den store, runde, røde knappen midt på dashbordet, så tar en liten servomotor og flipper øverkanten av skiltet ned mot bakken.

 

Og jeg har iallefall det inntrykket av at snuten ikke kan gjøre en dritt uten skiltnummeret, selv om man kjører en "one-of-a-kind" rød R33GTR :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår