Gå til innhold

Glatt Luisi-ratt. Noen tips?

Ranger emnet


Gandulf

Anbefalte innlegg

Har et Luisi ratt i imitert skinn (er vel i bunn og grunn myk plastikk/gummi). Dette er vel noen år gammelt, og har begynt å bli glatt.

 

Hva kan jeg gjøre for å få bedre grep på det igjen? Finnes det noe lurt jeg kan smøre det inn med eller pusse det med slik at det blir matt igjen og får bedre grep?

 

Ratt-trekk o.l. er uaktuelt!

'97 BMW 523i

[x]'97 Citroën Xantia 1.8 16v

[x]'94 Mazda 323 LX 1.6 16v

[x]'86 Saab 9000 Turbo (Speedparts steg 2)

[x]'88 Passat 1.8 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forresten et Century ratt, ligger nederst på denne siden: http://www.pedersens-racing.no/bil/Luisi/ratt/side_1.html

 

Letet litt på Luisi sine sider og fant ut at det er laget i polyurethan (ble det rett?)

'97 BMW 523i

[x]'97 Citroën Xantia 1.8 16v

[x]'94 Mazda 323 LX 1.6 16v

[x]'86 Saab 9000 Turbo (Speedparts steg 2)

[x]'88 Passat 1.8 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Letet litt på Luisi sine sider og fant ut at det er laget i polyurethan (ble det rett?)

Polyurethan er korrekt betegnelse ja, og det er en type plast. Overflaten begynner nok å bli glatt på grunn av fingerfettet som har hopet seg opp gjennom årene, så løsningen er å vaske overflaten med noe fettløselig. En vask med godt gammeldags Zalo-vann (lite Zalo/mye vann) eller grønnsåpevann bør nok kunne gjøre susen, evt. litt vodka eller rødsprit på en klut (det lukter litt).

 

Men bruk for all del ikke noe sterkere enn det. Bruk i hvert fall IKKE white spirit, aceton eller denslags, du kan risikrere at plasten går i oppløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er forskjellen på en plast og en polymer da om jeg tør spørre?

 

En polymer er kjedesammensetningen av monomere, mens en plast ikke er ett ensartet stoff. Plast=polymer+tilsetningsstoffer (f.eks. fargestoff eller myknere). Polyuretan er altså en polymer, mens rattet formodentlig har litt mer blandet i, og dermed er av plast.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener altså at polyamid er en polymer, mens nylon er en plast? :D

 

Polyamider er en gruppe polymere. Siden nylon er et hevdnavn, så sider det ikke noe om hva det inneholder. Nylon som ren polyamid er en polymer, mens den er en plast hvis den er tilsatt f.eks. farge eller forsterkende fiber.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis plasten er tilsatt fiber så kalles vel dette et kompositt.

 

Nylon er bare et handelsnavn på plasten polyamid, slik plexi (plexiglass) er et handelsnavn for plasten polymetylmetakrylat og lexan er et handelsnavn for polykarbonat.

 

Å påstå at polyuretan ikke en plast er muligens kjemisk korrekt, men i det daglige (og ikke minst på et bilforum) er slike påstander bare unødvendig og unyttig flisespikking. Du har i denne tråden faktisk selv utnevnt deg selv til en skikkelig flisespikkende og virkelighetsfjern nerd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nylon er bare et handelsnavn på plasten polyamid, slik plexi (plexiglass) er et handelsnavn for plasten polymetylmetakrylat og lexan er et handelsnavn for polykarbonat.

 

Polyamid er ikke en plast, det er som sagt en gruppe polymere. Polymetylakrylat er ikke en plast, det er en polymer og det samme gjelder polykarbonat. I hevdnavnet sies det ingenting om hvorvidt det er tilsatt noe.

 

 

Å påstå at polyuretan ikke en plast er muligens kjemisk korrekt,

 

Ja det er det. Det er jo det jeg har sagt hele tiden.

 

men i det daglige (og ikke minst på et bilforum) er slike påstander bare unødvendig og unyttig flisespikking. Du har i denne tråden faktisk selv utnevnt deg selv til en skikkelig flisespikkende og virkelighetsfjern nerd.

 

Og du driver aldri med flisespikking? Sist jeg sjekket drev ikke virkelighetsfjerne nerder med bil.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg sjekket drev ikke virkelighetsfjerne nerder med bil.

Joda, man kan godt være en skikkelig virkelighetsfjern bilnerd (det hender at jeg er det), og i denne tråden har vi fått et soleklart bevis på at det også går an å være en virkelighetsfjern polymernerd. Jeg tenker da på det faktum at en fyr henger seg opp om polyuretan er plast eller ikke og staves sånn eller sånn i en tråd som egentlig handler om rengjøring av et ratt, da er fyren en virkelighetsfjern nerd. Intet mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår