Gå til innhold

splitte turbo...nybegynnerjobb?

Ranger emnet

kimbeer

Anbefalte innlegg

Hei

Har en golf 3 med AFN motor (1,9TDI på 110hk) og på denne så er det da en VNT-15 turbo tror jeg utifra hva jeg har greid å søke meg frem til. Har etter litt googling funnet 2 guider til hvordan man splitter og rengjør disse turboene og synes dette virker interessant, fordi turboen min fungerer hvertfall ikke som den skal! Men litt i tvil om det er jobb for en som ikke akkurat er noen verdensmester på å skru men kan foran og bak på en skrutrekker.

Noen her som har gjort noe serlig sånt før?

Lexus IS 200 -99

Golf 3 1.9tdi stv. med div mods -97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har en golf 3 med AFN motor (1,9TDI på 110hk) og på denne så er det da en VNT-15 turbo tror jeg utifra hva jeg har greid å søke meg frem til. Har etter litt googling funnet 2 guider til hvordan man splitter og rengjør disse turboene og synes dette virker interessant, fordi turboen min fungerer hvertfall ikke som den skal! Men litt i tvil om det er jobb for en som ikke akkurat er noen verdensmester på å skru men kan foran og bak på en skrutrekker.

Noen her som har gjort noe serlig sånt før?

Heisann.

Vil vel ikke akkurat anbefale å fikle for mye med dette selv, da det er stor sjanse for at tingene ikke vil virke noe bedre etterpå.

Vil heller anbefale deg å få tak i en bytteturbo, slik at du heller kan få en turbo som er overhalt skikkelig, og at du dermed ikke trenger å bekymre deg for om det skal virke.

Husk at turboen snurrer med langt over 10.000 omdreininger i minuttet, og da er det ikke mye rom for slakk i lagre etc.

Men gjerne skru opp og se selv, for det er det man lærer av.

Lykke til.

:worshipnissan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Vil vel ikke akkurat anbefale å fikle for mye med dette selv, da det er stor sjanse for at tingene ikke vil virke noe bedre etterpå.

Vil heller anbefale deg å få tak i en bytteturbo, slik at du heller kan få en turbo som er overhalt skikkelig, og at du dermed ikke trenger å bekymre deg for om det skal virke.

Husk at turboen snurrer med langt over 10.000 omdreininger i minuttet, og da er det ikke mye rom for slakk i lagre etc.

Men gjerne skru opp og se selv, for det er det man lærer av.

Lykke til.

:worshipnissan

Hehe en gjennomsnittsturbo snurrer vel rundt 120 000 runder i minuttet?

Skjønner at det er lite rom for feil men hadde jo vært spennende å prøve og ekstra stas om det hadde funka =D

Noen som har anbefalinger ang steder å kjøpe turbo?

Hvertfall funnet disse 2 som omhandler den type turbo jeg har:

http://www.technologie-entwicklung.de/Gasturbines/VNT15-Turbo/body_vnt15-turbo.html

http://pics.tdiclub.com/data/500/Drivbiwire_VNT_repair_procedure_small.pdf

Ser jo ikke ut som det er verdens største jobb. Bare grisete!

Lexus IS 200 -99

Golf 3 1.9tdi stv. med div mods -97

Lenke til kommentar
Del på andre sider