Gå til innhold

Div audi 80 spørsmål

Ranger emnet

Zandino

Anbefalte innlegg

Hei,

Har anskaffet meg en Audi 80 2.0E 1993mod. Har nå skrudd og gått over bilen litt. Og sitter alt med et par spørsmål:

NR1: "Slark" i setet. Førersetet er litt løst, så det siger litt for langt ned framme, er da veldig vansklig å få det i hakk slik at det låser seg i den posisjonen jeg vil ha det. Noen som vet hvordan jeg kan stramme opp dette?

NR2: Hengerfestet skal fjernes. Er det bare å fjerne størmkabelen som går til kontakten til hengerlysa. Denne kabelen er spleiset med ledningene til baklysa på begge sider med en "sukkerbit" lignende sak. Er det bare å koble fra kabelen til hengeren og skjøyte ledningene til baklysa igjen?

dsc00074go3.th.jpgthpix.gif

NR3: Luftfilterboks. Øverste delen av luftfilterboksen er fjernet og et powerfilter er satt inn. Den andre delen av luftfilterboksen er forstatt der. Er denne bare å fjerne? Inn i luftfilterboksen går et rør fra fronten, luftintaket. Og et rør fra motoren, forann røret fra motoren er det et lokk på en henglse. Blir dett trykk i røret fra motoren slår lokket opp og stenger for luftinntaket. Kan dette fjernes? Må da røret fra motoren teipes igjen eller kan det bare stå åpent?

dsc00077fb8.th.jpgthpix.gif

dsc00078dh7.th.jpgthpix.gif

NR4: Hengsla til førerdøra. Døra er for langt nede, så må løftes opp for å kunne lukkes ordntlig. Forige eiger skiftet hengsla på døra. Har vert slik siden da. Kan dette justeres? Hvordan?

Min første tråd, håper den ble oversiktig og grei:)

Audi 80 -93 2.0E - SOLGT!

Audi A4 -98 1.8TSQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NR1: Slarket kommer av en plastbit som sitter under setet, antakelig er den slitt vekk.

Sett setet helt tilbake på passasjer og førersete, så ser du denne glidebiten av plast på passasjersiden. Koster en 45kr ny

NR2: jeg ville behold hengerfestet, kjekt om man skal kjøre henger :-)

Den sukkebiten som du kaller det har skåret litt over kablene til originallyset, så kapp av den du ikke trenger et stykke ut på den som går til hengerfestet, og lukk den med en skjøtemuffe i tilfelle du vil ha på hengerfestet igjen.

NR3: Du kan bare fjerne denne. Røret forran tar kaldluft inn i boksen, og røret til varmeskjoldet på manifoilen hjelper til med varm luft ved stort pådrag. Hjelper i kaldt vær bla.

NR4: huske ikke om det er mulig åjustsere, men prøv å skru opp alle og få noen til å dra opp døra mens du drar igjen skruene.

/hit

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1 har Hitman besvart.

Nr 2.

De plastkoplingene til ledningene kan du åpne slik at du kan fjerne den ledningen som går til hengerfestet. Etterpå lukkes koplingen igjen (klips).

Nr 3.

Det lokket du refererer til er vakumstyrt! Om motoren (luftfilterboksen) skal hente luft fra innerskjermen eller fra dekselet rundt eksosmanifolden bestemmes av temperaturen på utelufta (ikke av gasspådraget).

Imidlertid. Du skriver at du har en 2.0E, med andre ord en injectionmotor. Om dette stemmer så henger luftfilterboksen sammen med bensinmengdefordeleren og kan dermed ikke fjernes. Dette såfremt du ikke har Digifant-motor (lmm).

Nr 4

Dørene kan justeres. Skru ut den 13mm skruen som sitter på det hengslet du vil justere. Under denne sitter den er umbrakoskrue som kan justeres inn og ut. Husk at det ikke skal mye til før dette gjør stort utslag. Etter justeringen, sett tilbake den 13mm skruen og tighte denne med ca 25 Nm.

Og ja, tråden din ble svært så oversiktlig ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Kjøpes hos en Audi/VAG forhandler :-)

Jeg hadde 2.0e med Digifant og LMM, hev bort hele luftboksen og merket ikke forskjell. Bare husk å plugge igjen vakuumhullet på gasspjeldet.

<edit> Skal du ha konfilter må du selv lage en monteringsanordning. LMM kan skrus botr fra luftfilterboksen</edit>

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 months later...
Hva er LMM?

Og hvordan finner jeg ut om jeg har en Digifant-moto?

monteringsanordning har jeg ordna meg;)

Fellesbenevnelse LMM --> LuftMengdeMåler / LuftMasseMåler. Luftmengdemåler er ofte mekanisk og luftmassemåler elektronisk, altså ikke det samme, men gjør strengt tatt samme jobb!

Om du har LMM så har du mest sannsynlig Digifant. LMM sitter på slangen mellom luftfilter og gasspjeld. Eller enda enklere, les av motorkoden din. Står det ABK så er det Digifant.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider