Gå til innhold

Automat-choke problem (87' Golf II 1,6)

Ranger emnet


HMB2335

Anbefalte innlegg

Jeg har en 87' Golf II 1,6 med forgasser og automat-choke. Etter oppstart av kald motor ligger turtallet høyt (slik som det skal med automat-choke) og høyere blir det etterhvert som motoren blir varmere.

 

Problemet er at det tar lang tid før turtallet går ned på normalt nivå og tomgangsturtallet i denne perioden ligger veldig høyt, jeg anslår den til over 3000 rpm. I dag kjørte jeg en testtur og det må ha gått godt og vel en 10-12 minutter før tomgangen endelig falt ned på en 7-800 rpm. (Setter jeg bilen i andre gir på flat mark holder den 40 km/t) og trykker jeg inn clutchen så fyker turtallet opp. Men til slutt altså... noe slår til slutt inn og tomgangen går ned til normalt turtall. Dette fenomenet skjer hver gang jeg starter med kald motor.

 

Hva kan det her komme av? Hva er det egentlig som styrer når automatchoken skal slå ut og inn? Forsalg til feilsøking? Termostat? Vakumklokke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så innlegget ditt før jeg skrev. Det må altså være vokstermostaten i mitt tilfelle? Min tomgang er som sagt ikke høy hele tiden og ikke er det noe fusking heller, det er helt klart en følge av at kaldstartfunksjonen ikke slåes av når den skal, for når den gjør det er alt honkydory. De to andre problemene ville vel ført til at tomgangen ikke ville gått ned til normalt igjen på noe tidspunkt, selv etter at motoren er god og varm?

 

På hvilke kurser sitter siktingene 17 og 18? Er det noen flere muligheter som kan være årsaken?

 

Takker så mye for hjelpen. Skal ta en titt på det og legge igjen noen ord til nestemann med samme problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår