Gå til innhold

Fiesta med for høy lambdaverdi, hva bør gjøres?

Ranger emnet


Bue

Anbefalte innlegg

Holder på å eu godkjenne bilen til en vennine, en 1992 Ford Fiesta 1.3, men sliter litt med lambdaverdien. Første kontrollen den var inne på var verdien 1,04. Byttet så tennplugger å fylte på endel kondensfjerner, og når den var på ny kontroll idag endte den på 1,21! Noen som har noen løsning her? Har fylt på noe innsprøytningsrens som jeg ble anbefalt, men kan dette være nok til å få den ned så mye som den må? Luftfilter og olje er byttet for ikke lenge siden, og bilen sviver fint uten noe fusking eller noe bortsett fra ventiltikkingen som vel er normalt for denne. Kravet til lambdaverdien er 1 +- 0,03.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det på tomgang eller forhøyet tomgang? Hvis bilen virkelig går på så høy lambdaverdi går den i hvert fall ikke i closed-loop, og da er et eller annet galt. Har du mulighet til å måle lambdasignalet med et multimeter? Vil anta at en så gammel bil har lambda uten forvarming, og de forbrukes fort.

Siden det var så høy verdi synes jeg ikke du skal utelukke målefeil på verkstedet heller.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg en murstein på gasspedalen og la motoren ruse i en time med litt aceton i bensinen.

 

Neida ;)

 

Er nok lambdasensoren som begynner å bli slitt. De har en levetid på 80-100.000km. Utspenningssignalet blir da "tregt", det skal svinge hele tiden.

 

Koster 398 på biltema for en ny en, hvis du kan bruke bosch sensorer dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble vel målt på tomgang. Sto selv å så på når testen ble tatt siste gang. Hadde da vært ute å kjørt i ca 20 min før kontrollen. Han sjekket først de andre feilen, så la han måleren i eksosrøret og startet bilen å lot den stå på tomgang. Sto ca 1 min og lambdaverdien var da på rundt 1,3, så ruste han den opp endel ganger, og da fikk han den ned i rundt 1,2 på tomgang. Om dette er feil måte vet jeg ikke.

 

Vet ikke hva salgs lambda det er, men er 4 ledninger på den. Kan det funke å kjøre litt hardt en tank med innsprøytingsrens for så å prøve på nytt? Men skjønner ikke hvorfor lambdaverdien var så mye høyere siste gang en første. Var et annet verksted som tok første testen. Har multimeter ja, så kan prøve å måle denne hvis noen sier hvordan jeg skal gjøre det.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en eksoslekkasje på denne som ligger halvveis langs røret et sted da? Da vil den ikke gi videre forstyrrelse av lambdasignalet til sonden, mens målesonden som dyttes inn bakveien vil få feilaktig resultat.

 

Hvis lambdan har 4 tråder er dette 2 til forvarming, en til signal og en til dedikert jord. De to til forvarmingen har normalt lik farge, mens signal som regel er den mørkeste av de to resterende (gjerne svart). Bruk en strømtyv og mål på signalkabelen mot jord. Den skal pendle pent og pyntelig ca. en gang i sekundet mellom ~0.1V og ~0.9V. Gjør den det går bilen i closed loop og alt bør være bra med sonden. Hvis den låser seg på en gitt spenning eller fluktuasjonene skjer sakte, er den sannsynligvis slitt/død.

Bilen bør være driftsvarm når du gjør denne sjekken.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke så godt til innsprøytningssystemet på Fiesta, men på Bosch l-jetronic (VW digifant). Der er det vanligvis slik

 

CO 1-2% Vanntemperatursensor defekt eller Co-potensiometer defekt/feiljustert

 

CO 3-7% feil ved lambdasonde

 

Tipper på defekt vanntemperaturføler til hjernen. Når den er defekt er det som å konstant kjøre med choken på med forgasser bil

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke så godt til innsprøytningssystemet på Fiesta, men på Bosch l-jetronic (VW digifant). Der er det vanligvis slik

 

CO 1-2% Vanntemperatursensor defekt eller Co-potensiometer defekt/feiljustert

 

CO 3-7% feil ved lambdasonde

 

Tipper på defekt vanntemperaturføler til hjernen. Når den er defekt er det som å konstant kjøre med choken på med forgasser bil

 

Han har lambda over 1, altså går bilen magert. I det minste er det overskudd av luft i eksosen. Er vanntempsensoren gåen vil lambda normalt være mindre enn 1.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sjekket for eksoslekasje, men eksosanlegget ser veldig nytt å fint ut, men kan jo være lekasje uansett.

 

Men lurer på hvordan lambdaverdien skal måles? Skal den måles på tomgang eller med litt turtall? Ble målt på tomgang den siste gangen. Fant dette om avgassmåling i Autodata:

CO level at idle speed - tailpipe Vol. % CO: 0,5 Max

HC level at idle speed ppm: 100

CO2 level at idle speed Vol. % CO2: 14,5 - 16

O2 level at idle speed Vol. % O2: 0,1 - 0,5

Increased idle speed for CO test rpm: 2800 - 3100

CO content at increased idle speed Vol. %: 0,3

Lambda at increased idle : 0,98 - 1,02

 

Vil ikke dette si at lambdaverdien skal måles med et turtall på 2800 - 3100 rpm? Verdien sank når han ruste den opp, men økte igjen når den kom ned på tomgang.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Errm...

 

Vil ikke CO komme fra ufullstendig forbrenning? Altså overskudd av drivstoff.. og underskudd av oksygen.

 

Med defekt vanntermostat menes det nok her at arbeidstemperaturen blir lavere og forbrenningen blir ufullstendig.

 

Trådstarter kommer ingen vei utemom å prøve ut litt forskjellig. Bytt hele lambdasensoren med en fra biltema. Koster 400kr. Er bilen eldre er det på tide å gjøre uansett. Bruker mindre bensin og motoren går jevnere når den er kald.

 

Han har lambda over 1, altså går bilen magert. I det minste er det overskudd av luft i eksosen. Er vanntempsensoren gåen vil lambda normalt være mindre enn 1.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke dette si at lambdaverdien skal måles med et turtall på 2800 - 3100 rpm? Verdien sank når han ruste den opp, men økte igjen når den kom ned på tomgang.

 

Jeg har aldri blitt klok på de reglene der. Tror kanskje i hvert fall det er forskjell hvorvidt bilen er pre-Euro, eller Euro1 osv. Vil tippe at en -92 er Euro1.

 

Når jeg hadde omegaen EU for 2 år siden mener jeg at de målte alt både på tomgang og forhøyet tomgang. Når jeg hadde den inne sist sjekket han bare veldig kjapt på tomgang. Da viste meteret lambda=1.4 eller.no, og jeg trodde det var kjørt, men kontrolløren mente at at var bare bra (basert på CO og HC som var ~0). Når jeg spurte om den syke lambdaverdien sa han at det alltid var sånn på tomgang.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du også hadde høy lambdaverdi på tomgang kan det jo virke som målingen som ble utført siste gangen er feil og at det er derfor lambdaverdien er helt på jordet den siste gangen. Verdien sang som sagt når han ruste den opp, og steg igjen da den kom til tomgang.

 

Fant dette dokumentet fra vegvesenet der det på side 41 står:

 

"Avgassmålingen utføres med driftsvarm motor. Stikk

sonden minst 30 cm inn i eksosrøret. Om nødvendig skal

det brukes forlengelsesslange tredd på eksosrøret. Ved

kontroll av kjøretøy med flere eksosrør måles i hvert rør

med middelverdien som tellende resultat. To målinger ved

forskjellig turtall skal utføres:

 

1. Ved forhøyet tomgang (minst 2000 o/min): Mål og

les av CO og lambdaverdien. Ved å utføre denne

målingen først øker sannsynligheten for at katalysatoren er

varm nok under målingen på lav tomgang.

 

2. For biler uten OBD på lav (normal) tomgang: Mål

CO-utslippet

• Les eventuelt også av HC og CO2. (Unormalt

høy HC kan tyde på feil ved tenningsanlegg/

ventiler.) CO+CO2 mindre enn 15 % kan tyde

på lekkasje i eksossystemet eller annen

utspedning av eksosen. Kontroller om motor

og katalysator er driftsvarme!

• Det skal ikke benyttes avsug som skaper

undertrykk i kjøretøyets eksosanlegg. Avsug som

også suger friskluft, anses ikke å lage undertrykk."

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår