Gå til innhold

Hjelp til og bygge anlegg i en 98 vectra B

Ranger emnet

dag128

Anbefalte innlegg

Skal bygge anlegg i min nyinnkjøpte vectra b, og trenger tips til hvilke komponenter som bør kjøpes inn.

Budsjett på ca 20000,- (+/-)

Har ett sett med JBL Decade T595L samt en Rocford P400-4 forsterker som jeg lurer på om det er verdt og bruke. Lurer også på om det er mulig og få instalert en 2-din a/v enhet i vectra b.

Hører mest på Rock, heavy metal og litt generell "dunke musikk". Så det bør være litt "trøkk" i det.

Er mitt første "seriøse" anlegg, så all hjelp tas i mot med stor takk :)

-dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

legg inn bilde av dashen hvor spilleren din skal inn i så skal jeg fortelle deg om det går:) hehe.. eller så ville jeg kostet på meg en bra A/V enhet n¨år du først skal ha en.. bruk gjerne 6000 og opp... eller så kan jeg anbefale deg pioneer og jbl subber om du skal ha.. og er veldig fan av infinity sine 6x9" høyttalere.. spiller høyt og bra.. pioneer sine 6x9 til rundt 2000kr er også ett bra valg... sikkrt flere her inne som kommer me mye annet da.. mn dette er hva jeg har brukt/prøvd/ osv... har en mix av pioneer og kenwood i min bil akkurat nå.. mn spøker for at det kan bli ren kenwood bil etter hvert...mn er så mange avde nå så får se:P

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke frem mono forsterkeren, men det så ut som et godt valg av anlegg..

Ang kondensator -

Det er bedre med et godt batteri eller to og legge tykkere kabler fra dynamo for å sikre deg en god grunnmur.

En kondensator er god å legge til for å få den mer presise trøkken på bass (pluss hjelpe mot blinkende lys).

(X) 95 Ford Mondeo 2.0l 16V

(X) Fotgjenger

(X) 93 VW Golf III 1,8l

(X) 85 Audi 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig..

Såklart er det en fin oppskrift.Ha enten 1 eller 2 batterier,og kondis som backup..Dette her blitt diskutert million ganger,gidder ikke engang å forklare.Og jo tykkere ledninger,både strøm og jord,jo bedre blir resultatet.Jeg har bygget mange annlegg,og gjør det ennå,har fått litt erfaring kan jeg skryte av..Bra jording er alfa omega,jorde alt man klarer å jorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke frem mono forsterkeren, men det så ut som et godt valg av anlegg..

Ang kondensator -

Det er bedre med et godt batteri eller to og legge tykkere kabler fra dynamo for å sikre deg en god grunnmur.

En kondensator er god å legge til for å få den mer presise trøkken på bass (pluss hjelpe mot blinkende lys).

Da var link til mono forsterker fikset! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki,

Kondenstator er vel igrunn ment til å eliminere spenningstap mellom batteri og forsterker, men så lenge batteri, dynamo og all kabling er i god stand og tykk nokk så vill ikke kondisen hjelpe i det heletatt.

Det som av og til kan oppleves som treg bass er somregel fordi at forsterker og/eller sub er av dårlig kvalitet og dermed ikke klarer å følge med, evnt. feil kassestørrelse/type.

Ang. stramm bass så er det kassen som avgjør, en lukket kasse kan ofte oppleves som mer stamm. En portet kasse gir mere rumlete og dypere bass. Dette er bare tendenser, ikke fasit, fasit er hva som passer til hver enkelt element. Det er oppgitt av Q-faktoren og Fs til elementet.

Blinking i lys er som regel for tynn kabling mellom batteri og forsterker, dynamo og jording i mellom batteri og chassis. Kan og være dårlig batteri, dynamo og tvilsom jording.

Da kan vi i samme slengen ta livet av en anen gammel myte... At en 15" eller 18" er tregere en en 10", Det er kun med billige komponenter og dårlig motor i elementet (magnet og spoler osv.) er underdimmensjonert og ikke klarer å skubbe membranen.

EDIT: Dere som kan mer en meg om dette må gjerne rette på meg:)

Mercedes-Benz W124 300CE Bilstereoprosjekt!

Pioneer DEH-P88RSII - 2stk. Audison SRx3 - Hertz HSK130 - 2stk. ES250 - Odyssey PC1500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det sånn å forstå at kondensator vil kun hjelpe mot blinking/eller mer presis bass når "grunnlaget" er dårlig...

Men når grunnlaget er bra (batteri og kablinger er overdim.) så vil kondensatoren miste sin funksjon?

PS! Takker for all lærdom jeg får (og rettelser i gammel tro)

(X) 95 Ford Mondeo 2.0l 16V

(X) Fotgjenger

(X) 93 VW Golf III 1,8l

(X) 85 Audi 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja i terorien så vil den hjelpe mot blinking bortsett fra at den ikke klarer å levere ut strømmen fort nokk (for liten kortsluttingsstrømm) og at den må lades fra batteriet den og så den trekker jo faktisk en del.

Mer presis bass vil den ikke hjelpe mot uansett, dette er opp til kassen som elementet står montert i, motoren til elementet og forsterkern.

Når grunnlaget er riktig er kondensatoren helt overflødig, bortsett fra at det kan se litt kult ut.

Mercedes-Benz W124 300CE Bilstereoprosjekt!

Pioneer DEH-P88RSII - 2stk. Audison SRx3 - Hertz HSK130 - 2stk. ES250 - Odyssey PC1500

Lenke til kommentar
Del på andre sider