Gå til innhold

Motorolje for lavt lampen tent

Ranger emnet

hienvh87

Anbefalte innlegg

Hei..

Har sett litt rundt på topicen her, men fant ikke det jeg leta etter, så beklager så må jeg opprette en ny tråd..

Jeg kjører en toyota carina. For noen uker siden ble en "gul olje" lampe tent på dashbordet mitt hver gang jeg kjører bilen, i følge hefta til carina står det at: "mortorolje for lavt", men jeg har jo bra med olje på bilent. Så jeg vet egentlig ikke hvor feilen ligger.

Jeg får kjørt bilen helt vanlig, kan ikke føler eller se noen feil med bilen, bare at den lampen irriterer meg.

Noen som vet hva som er feilen og hvordan jeg får rette den opp. Har tenkt å sende den inn på service så jeg får tatt en ordentlig service på den, men syns det var like greit å sjekke ut på forumet først, "mindre feil, mindre utgifter :) "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være trykket som er for lavt, eller att oljetrykks giveren din fjusker. For Carinaen har vel ikke noen serviceinterval lampe som lyser når det er tid for oljeskift såvidt jeg vet.

Tror jeg ville prøvd å byttet giveren, evt tatt en tur på verkstedet for å få målt oljetrykket også. Kjipt om det er for lavt, da har du snart motorhavari........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er vel oljenivålampen, og da er det nok en annen giver som er defekt. Så lenge du har nok olje,så skal det være bra det. Hvis den røde oljetrykkslampa lyser,derimot, da har du et problem.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk at nivået ligger helt oppunder max på peilestikka da. på min mercedes begynner det å blinke til i nivålampa i svinger og lange oppoverbakker hvis det er olje til midt på peilepinnen. :)

'04 Mondeo STV

'96 MB C220 Diesel til salgs

'85 MB 300Diesel solgt, '91 BMW E34 520i (solgt) '82 MB 300 Diesel (RIP) '80 Talbot Simca (RIP)'86 Opel kadett (RIP) '79 Volvo 244 (RIP) '76 Datsun 100A (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svarene fra dere, men fortsatt er jeg usikkert på hva som har skjedd :S..

For et par månder siden skiftet jeg oljen + oljefilter på bilen, og når det stod motoroljen for lavt kan jeg ikke ser for meg dette, siden jeg har målt oljen og den er nesten ved fult(ca.75%), Før dette har jeg hatt oljen min ned mot nesten 35-40% uten at den lampa har tent..

Jeg har sett litt i hefta.. Tviler litt på det er noen med trykk for den lampen som har med oljetrykk er den røde lampa(rett på meg hvis jeg tar feil).. Den røde lampen lyser ikke, kun den gule lampa..

Skal også høre med sjefen min på bensin stasjonen imorra :)

P.S Bilen min er helt originalt, den lampen lyser konstant og ikke bare i svingene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og hvis oljen ligger såpass lavt at bilen suger luft i bunnpanna i svinger, da mister den vel oljetrykket?

Ja. Men jeg skulle bare poengtere at det kan faktisk være at det er for lavt oljetrykk på bilen, pga f.eks sliten oljepumpe.

Mest sannsynlig er det nok at feilen ligger i oljetrykk-bryteren eller instrumentpanelet.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider