Gå til innhold

Veileder til bygging av annlegg? Nytt spm.

Ranger emnet

Omegamann

Anbefalte innlegg

Nytt spm:

Var hos bilradiospesialisten i dag, men ble ikke noe pga det ble litt for dyrt...

Men så lurer jeg på da om jeg skal bestille fra nettet.

Setter opp noen linker til det jeg lurer på å bestille.

Forsterkeren:

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=4055&katid=34&mid=m436&id=&vn=736

Subben:

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=143&katid=28&mid=m436&id=&vn=736

Strømkabler og div:

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=491&katid=80&mid=m436&id=&vn=736

Og så en sånnen slik at jeg kan koble det vekk om jeg vil:

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=444&katid=78&mid=m436&id=&vn=736

Noe mer jeg trenger? Passer forsterkeren til subben?

Kassen lager jeg selv, og den blir lukket.

Gammelt spm:

Heisann.

Jeg har absolut null peiling innen annlegg og har lyst på litt mere liv i musikken min. Hører på absolutt alt av musikk, men går mye i rock og techno.

Tenker da på å hive i enn sub og en forsterker. Ikke noe store greier.

Så lurte jeg på om det fantest en enkel veileder til dette?

Og noen produkter som kan passe for min del?

Sindre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg vet ikke om veiledninger, men mye hjelp å få i butikk da.

Og noen viktige punkter å følge:

1. Sikting maks 30 cm fra batteriet (på strømkabel til forsterker)

Denne sikringen SKAL monteres i motorrommet (ikke inni cupeen) Skjer det noe med sikringen da (ryker, begyner å brenne ol.) er hvertfall fører og passasjerere trygge).

2. Strømkabler og høytaller kabler skal strekkes hver for seg for å unngå støy i høytallere. F.eks strømkabler under lister på venstre side, og mottsatt for høytallerkabler.

Når det gjelder forsterkere og bass (merker som er gode) er vel ikke jeg den beste til å snakke. Har selv en Blaupunkt portet bass som er utrolig god, men er jo mye forskjellig på markedet.

I forhold til kabler (tykkelse og størrelse på sikring og strømkabler) er det mye hjelp å få av butikkansatte i butikker som spesialliserer seg på slikt.

En liten kjapp punkt for punkt.

1. Legg høytallerkabler fra bagasjen (eller der forsterker skal være) frem til høytaller (og koble opp høytallerene).

Strekk phono-kabler fra forsterkeren til bilstereoen.

Husk å koble til en kabel som "vekker" forsterkern når bilstereoen skrus på. Denne kabelen sitter fast i phono-kabelen på en del merker.

2. Strekk strømkabel fra motoren, gjennom torpedoveggen og bak i bagasjerommet.

3. Fest sikringsholder i motorrommet og koble strømkabelen som går gjennom torpedoveggen til sikringsholderen.

4. Stram til kabelen bakover etter ønske.

5. Koble en kort strømkabel til sikringen i motorrommet.

NB!! VIKTIG!! Ikke koble strømmen til bilbatteriet enda.

6. Finn et sted i bagasjen (eller der forsterkern er) med bilkarosseri. Puss vekk evt. lakk og koble til en kort jordingskabel til karroseriet. Helst ikke lenger en 30 cm lang.

6. Koble jordingskabel, høytallerkabel og strømkabel til forsterkeren. Viktig å få strøm og jordingskabel på riktige plasser. (Har drettet meg ut på det før i all hastverk)

7. Koble strømkabelen til på batteriet. Kan være smart å koble fra minus-polen på batteriet først.

Da skal alt fungere, og det er bare å stille inn fortserkeren og lyden på spilleren.

(PS En stund siden jeg gjorde det selv sist, så beklager for evt ting som er uteglemt eller dårlig forklart.)

(X) 95 Ford Mondeo 2.0l 16V

(X) Fotgjenger

(X) 93 VW Golf III 1,8l

(X) 85 Audi 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Skal en tur på biltema i morgen og tenkte jeg skulle handle strømkabel og den phono kabelen.

Så fant jeg et sett med kabler, er dette noe brukende?

http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=546&iItemId=134396

Edit: Hvor stor må den strømkabelen vere for min del? 8mm2?

Fant også et annet sett, der den phono kabelen har signal kabel og. http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=542&iItemId=98989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelsen på strømkabelen kommer ann på hvor stor bass og forsterker du skal ha..

her er en tabell som forteller hvor stor kabel du bør ha i forhold til hvor mye rms forsterkeren skal dra og hvor langt du må trekke den...

http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=40&ids=artID

kan lønne seg med den dyreste pakken du linket til: den er 21mm2 og da bør du ha nok strøm til å drive det.

Da kan du dra opp til 500/600w forsterker...

(X) Fotgjenger

(X) 93 VW Golf III 1,8l

(X) 85 Audi 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.bilstereospesialisten.no/storefront.php?pid=1038&c1=53&c2=720&c3= Her er et "bedre" kabelkit, det er nok mykere stømmkabel (som gjør den betydelig bedre å legge) og sikkert bedre signalkabler, Det er 35mm2 noe jeg mener er like greitt, om du skulle finne på å bygge på med større forsterkere ol. seinere så sparer du penger på å kjøpe skikkelig med en gang.

(Til moderatorer som er blitt litt natige med å fjerne linker så kan jeg si at jeg ikke jobber med/for eller kan assosieres med bilstereospeialisten. Dette er bare et eksempel!)

Mercedes-Benz W124 300CE Bilstereoprosjekt!

Pioneer DEH-P88RSII - 2stk. Audison SRx3 - Hertz HSK130 - 2stk. ES250 - Odyssey PC1500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke det, men vil da ikke få full effekt på anlegget ditt...

Trnger du noe hjelp underveis er det bare å si ifra...

Bor ikke veldig langt unna deg ;)

EDIT: kabelsettet til tobbelobb er genialt - bedre med for mye strøm, enn for lite - og veldig enkelt og greit ved utbygging som han sier...

35mm2 strømkabel er god å bruke opp til 800/900 watt forsterker...

(X) Fotgjenger

(X) 93 VW Golf III 1,8l

(X) 85 Audi 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, vart mye her nå :P

Tror jeg får ta turen innom bilradiospesialisten i morgen å høre litt med de.

Jeg vil ikke ha noe store greiene, bare en sub med det første og kansje noen høytalere etterhvert. Har absolutt null peiling som sakt!

Sly: Takk skal du ha! Skal gi en lyd om jeg trenger hjelp, kjører forbi bømlo avogtil så :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting du skal vere litt obs på er at biradiospesialisten har en tendens til å ambefale 6X9 høytalere i hattehyllen. Det er i de fleste tilfeller ikke så bra viss du har sub. Da er det bedre å legge de pengene i et skikkelig frontsett! Det er jo trossalt der du sitter.

Pioneer DEH-P88RSII - 2stk. Audison SRx3 - Hertz HSK130 - 2stk. ES250 - Odyssey PC1500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hattehylle :P

Det jeg skal ha er en sub og en forsterker, ikke noe store greiene.

Men ang kanaler. Hva vil det si at en forsterker har 2, 4 og 5/6 kanaler?

Det vil si hvor mange forskjellige høytallere du vil kunne koble på en forsterker...

Til bass bør du ha mono-fortserker (kun en port) Det gir best lyd og styring på bassen...

Ved høytallere må det regnes en kanal per høytaller som skal kobles til...

Du trenger kort sagt 2 kanaler per frontsett som skal kobles til...

(X) Fotgjenger

(X) 93 VW Golf III 1,8l

(X) 85 Audi 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 kanals (mono) forsterker brukes til sub.

2 kanaler har to utganger altså du kan koble til to høytalere, eventuelt en som blir brokoblet viss forsterkeren takler det, brokobling kobler sammen begge utangene.

3 kanaler er somregel to utganger til fronthøytalere og en til sub.

4 kanaler kan kobles til fire høytalere eller brokobles tli å drive to høytalere/subber. Det kan også kobles til to høytalere og en sub som brrokobles på kanal 3 og 4

EDIT der var han før meg igjen..:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men da vet jeg litt sånn grunnleggende om det :)

Får vell vite mere i morgen tenker jeg. Tror jeg satser på å få kjøpt altsammen på bilradiospesialisten. Sub, forsterker og ledningene :)

Tusen takk for alle svar!

Når du kjøper alt samlet fra dem får du garantert store nok kabler og bra lyd. De kan trossalt bilstereo der...

Lykke til...

(X) Fotgjenger

(X) 93 VW Golf III 1,8l

(X) 85 Audi 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider