Gå til innhold

Bilen bruker mye vann - Volvo 240

Ranger emnet


_Evje_

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har et problem med bilen min, og det er at den er ufattelig tørst! Jeg har prøvd å feilsøke i et par timer nå uten å finne ut av hvor vannet forsvinner, men jeg er rimelig sikker på er at det er foran på motoren, eller foran den. Dette er fordi at det ligger alltid vann i det beskyttelses-dekselet som ligger under motoren, og jeg ser også at det er derfra at vannet lekker videre når bilen står og sviver. Men eksakt hvor vannet lekker fra vet jeg altså ikke.

 

Det hele begynte for 5-6 uker siden da temperaturmåleren var oppi rødsona. Jeg stoppet og fylte på. På den tiden var ikke forbruket så veldig stort. Etter litt kanel på radiatoren sluttet den også å lekke i et par uker før den begynte igjen. Og da begynte den plutselig å bruke mye vann. Etterhvert har den bare brukt mer og mer vann. De siste ukene har det vært ganske stabilt forbruk. Ved normal kjøring bruker den 0.5-1L vann per mil, og ved hardkjøring kan du sikkert bruke opp alt sammen på 1 mil. Er ikke noe problem å bruke 1 liter vann på å kjøre en halv mil, uten å anstrenge motoren for mye.

 

Men uansett, nok prat.

 

Sjekkliste:

Toppakning? Grå og fin røyk fra motoren, og ikke noe vann i motorolja (i såfall veldig lite).

Vannpumpe? Ingen synlige lekasjer. Har hatt av beskyttelsesdekselet under motoren og lyst, uten å kunne se noen som helst lekkasje der.

Slanger? Ingen radiator-slanger lekker, heller ikke den slangen som går fra kjøleanlegget til vannpumpa.

Radiator? Ingen synlige lekkasjer. Har heller ikke sett noen skader på den.

 

Har dere noen tips?

 

edIT: B230 det er snakk om :)

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du ikke ser noen opplagte lekkasjer hadde jeg tippet enten toppakning eller lekkasje på en plass som er så varm at vannet fordamper, før du rekker å se noen skikkelig lekkasje.

 

Så sjekk rundt vannpumpa, særlig pakningen på toppen der har en lei tendens for å lekke. Sjekk også at slangene som går gjennom torpedoveggen er hele.

 

Det er også lettere å feilsøke slikt om du kjører motoren varm og så stopper den for å se etter lekkasjer.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår